Fillérbaszó projekt 2. rész: majdnem egy matricán buktam a honosítást

január 28., 06:11 Módosítva: 2024.03.06 15:32
Nem küldetés volt ez, hanem fillérbaszási kísérlet. Egy érdekes tanulmány, hogy mennyire lehet olcsó húsból megfőzni a robogólevest. A lelakott külsőhöz elhanyagolt belső társult, a hozzátartozó papírok meg Verdi, Garibaldi és Valentino Rossi nyelvén szóltak hozzám. A nyolcvanezres irányár mégis mézesmadzagot jelentett, szóval tényleg megvettem. Az első lépés az volt, hogy műszaki vizsgára alkalmas állapotba rántsuk. Ez sikerült, szóval jöhetett másik megoldandó nagy feladat. Az olasz papírok magyarokra váltása.

Szóval miután életre rúgtuk a robogót, bele is vetettem magam a több állomásos ügyintézésbe, mert féltem, hogy a kanosszajárásomat még egy El Caminóval is meg kell majd toldanom. Az nem volt opció, hogy majd rendszám nélkül használom a Piaggio Fly-t, felbuzdulva azon, hogy az 50-es is pont ugyanígy néz ki. Mivel megvan az A jogsim, meg néha utast is vinnék, jobb a békesség, és már egyébként is erősen kikoptak az utakról a kamu 50-esek. Mondjuk néhány napja pont láttam egy 250-es Vespa GTS-t rendszám nélkül, de hát senki sem tökéletes. A tulaj azért biztos, ami biztos alapon leütötte a számsor elejéről a 2-est, úgyhogy most már csak a kesztyűtartón díszelgő dicstelen 50 i.e. felirat emlékeztet arra, hogy a Vespa gyárban még haladós motornak szánták.

Távolról sincs vége, olvasson még

Vennél 70 ezerért robogót külföldi papírokkal? Én megtettem

2023 december 24., 10:10 Módosítva: 2024.02.02 15:24
72
Hetvenezer. Nem kilométer, hanem forint, amibe került. Itt egy kis moha, ott egy gyanús repedés. Az olasz papíros Piaggio Fly persze nem indult, de legalább messzire kellett érte menni. Megvettem.

Egy barátomnak hetek óta robogót néztünk a folyamatban lévő B125-ös jogsijához, így szereztem némi rálátást a hazai kínálatra, legyen szó akár 50-esről, akár 125-ösről. A vállalható négyütemű példányok mindkét kategóriában 250 ezer körül indulnak, a határ pedig ha nem is a csillagos ég, de a 125-ösök esetében a szalonból megrendelt új Honda PCX-ek, Honda SH-k és Piaggio Libertyk 1,1 és 1,4 milliós ára körül húzódik. Már ha a 125-ös Honda Forzát nem számítjuk, mert ott úgy megnyomták a ceruzát, hogy a 2 milliót is épp csak alulról nyaldossa. Ezzel szemben én a legalsó szegmens felé indultam meg.

Távolról sincs vége, olvasson még

Igazi hisztis olasz, de imádom

2022 október 16., 06:54 Módosítva: 2022.11.19 17:46
127
Az, hogy rácsúsztam a robogózásra, egyértelműen a 2018-as Totalbike24 hibája. Előtte egyáltalán nem érdekeltek a robogók és a fejemben is mindig valami kis szánalmas, kényelmetlen hokedliként éltek ezek az eszközök. Aztán a 2018-as versenyen kiszúrtam egy Malaguti F12-t és eldöntöttem, hogy nekem mindenféleképpen kell egy ilyen.

Ezer éve járkáltam motorizált kétkerekűvel: már többször írtam róla, hogy ez egy rettenetes vödör szar, egy Suzuki TVS Eko volt, amit sok év munkájával lassan, de biztosan meggyűlöltem. Aztán egy barátomtól kaptam kölcsönbe egy végtelenül lefingott Piaggio Sferát – ami azóta is undorítóan néz ki, de tökéletesen működik –, ami sokkal szerethetőbb szerkezet volt, de maga a robogózás, mint műfaj még mindig nem szívott be igazán.

Távolról sincs vége, olvasson még

Ennyi erővel mehettünk volna gyalog is

2022 augusztus 28., 06:37 Módosítva: 2022.09.28 12:51
477

Nagyon érdekes, hogy mitől érezzük jól magunkat, milyen hobbikat választunk. Van, aki főzőtanfolyamra jár, van, aki gyufából épít makettet, van, aki klarinétozni tanul. Mi a hülye túráknak vagyunk nagy barátai, alkalmatlan eszközökkel. Régebben az ezekre befogott tárgy a méltán ismeretlen fospisztoly, a Suzuki TVS Eko volt, amivel többször is retúrjegyet váltottunk a szopórollerre. Az egyik balatoni túránkról még írtam is, az nem volt zajos siker, de legalább nagyon sokat szívtunk. Az utóbbi időben a mazochizmus háttérbe szorult, ezért idén úgy döntöttünk, hogy ismét megkíséreljük bepöffenteni a szopórollert és lenyomunk egy túrát.

Távolról sincs vége, olvasson még

Hogyan kell nézni a BSSW Totalbike24-et?

2022 augusztus 11., 09:00 Módosítva: 2022.08.16 09:55

Augusztus 13-14-én lesz a BSSW Totalbike 24 - hatodik alkalommal rajtol el a szériarobogóknak kiírt 24 órás verseny, ahol a Totalcar és a Totalbike két csapattal is jelen lesz. 34 nevező a rajtrácson, a végtelenül hosszúnak tűnő egyenesek után a kanyarokban pedig kőkemény csaták várhatók. Na, de hogyan érdemes nézni?

DSC 5120
Távolról sincs vége, olvasson még

24 óra, amit mi úgy hívunk, hogy az ÉLET

2022 augusztus 9., 09:11 Módosítva: 2022.08.18 13:40

A sztori nemrég ott ért véget, hogy Stump Bandi újrafűzi a blokkot, én még beszerzek egy halom alkatrészt, majd edzünk még egyet a verseny előtt, a pályára pedig patikán felkészített gépekkel érkezünk. Aki ezt elhitte, az még soha nem látott motorsportot közelről.

Távolról sincs vége, olvasson még

Úgy veszem az öreg robogókat, mint más a drogot

2022 július 31., 09:52 Módosítva: 2022.08.16 09:55

Korábban a Totalbike24-es felkészülési időszakot ahhoz hasonlítottam, mint amikor az embernek titokban szeretője van. Gyanús telefonok furcsa időben, éjszakai programok, hirtelen becsúszó "túlórák", szar kifogások - minek magyarázzam, legalább filmen mindenki látott ilyet. Nem tudom, hogy szintlépés vagy visszalépés, az idei felkészülési időszak inkább olyan, mintha drogot vennék közepes tételben.

Távolról sincs vége, olvasson még

Hibrid robogó, amit a Google sem ismer

2022 május 21., 06:49 Módosítva: 2022.06.28 11:34
97

A Zip Bimodale olyan szinten kimaradt a piaggiós kánonból, hogy még a Piaggio-guruk sem nagyon hallottak róla, és a Google is csak felszínesen ismeri. Pedig létezik, és nagy valószínűséggel ez volt az első hibrid robogó, még 1995-ben (az első hibrid autó azért lényegesen régebbi, de pl. az első Toyota Prius csak 1997-ben jelent meg). A megoldásait nézegetve kalapot kell emelnem a tervezők munkája előtt, ugyanis a legkevesebből hozták ki a párhuzamos hibrid rendszert - vagyis a villany és a benzines hajtás egyaránt benne van, de külön-külön működnek, vagy az egyikről megy a robogó, vagy a másikról.

Távolról sincs vége, olvasson még

Az alfahímek Vespája

2021 december 24., 14:35 Módosítva: 2022.01.03 12:09
117

A német Marek Nachlik szeret robogókat átépíteni és tuningolni a hamburgi műhelyében, a leghíresebb munkája pedig a 10 inch terror névre keresztelt Husqvarna blokkos Vespa.

A projekthez a kezdőlökést az adta, amikor a valami súlyosban gondolkodó mester rájött, hogy a Vespa PX-re jó eséllyel felmegy a Honda Comstar kerékagya, ugyanis hasonló a furatok elrendezése - lőtt is magának egyet az E-bay-ről, és láss csodát, minimális eltolással valóban kompatibilis volt. Egy közdarabbal illesztette, és ezzel meg is oldódott az igazán barom átépítés egyik problémája, a lánchajtás - a Honda kerékaggyal sikerült megoldani, a dobfék pedig egy 750-es Hondából érkezett, ami megfelelőnek tűnt a projekt többi részéhez.

Távolról sincs vége, olvasson még

A motorolaj, mint varázsszer

2021 november 21., 12:15 Módosítva: 2021.12.10 06:13
108
Autós körökben régóta téma, hogy a motorolaj kicserélésével bizonyos motorhibák elrejthetők. A Honda Cubbal folytatott kísérletek azt mutatják, hogy adott esetben a motoroknál sincs másképp. A tétel bizonyításához szakember segítségét is kikértem.

Kevés olyan műszaki téma akad autós-motoros körökben, ami több vérre menő vitát generálna, mint a motorolaj kérdése. Időnként a vallásháborúk hevességével csapnak össze a vitatkozók, hogy melyik olaj a jobb, melyik hosszabbítja meg többel a motor élettartamát és melyik árt többet, mint használ. Akik esetleg olvasták korábbi írásaimat a Honda Cub kálváriájáról (első, második, harmadik), azok tudnak róla, hogy az olaj miatt egyenesen a motor használhatósága forgott kockán. Ők egyébként nyugodtan ugorják át a következő három bekezdést, a többieknek dióhéjban felvázolnám az eseményeket.

Távolról sincs vége, olvasson még

Csak a gyújtáshoz és az önindítóhoz kell áram, naná, hogy ezek szívatnak

2021 november 13., 07:20 Módosítva: 2021.11.29 14:28
52

Bő egy hónapja ott hagytam abba a történetet, hogy a blokkot összehúztuk, de pár apróság még hiányzott, például a gyújtás - ment vissza a gyári, ugyan nem volt makulátlan, de ezekről pont nem lehet szemre jósolni. Később megszívatott, amikor végre teljesen elkészült a robogó, túl volt a bejáratáson, és kezdődött volna a Nagy Közös Élet, akkor egyszer elszállt, kicseréltük, megint jó volt, majd újra lemondott a mandátumáról, és volt egy bő órás tolásom a szemerkélő esőben.

Távolról sincs vége, olvasson még

Mégsem az olaj a bűnös

2021 október 31., 15:52 Módosítva: 2021.11.12 07:55
59
Nem tudom, ki hogyan van vele, engem kétféle meghibásodás tud kihozni a sodromból. Az egyik a szellemhiba, ami hol fel-, hol meg eltűnik. A másik, amikor félrevezető jelek érkeznek a meghibásodott szerkezetből. Utóbbi esett meg velem a Honda Cub kuplungjával kapcsolatban, de a jelek szerint sikerült pontot tenni az utólag nem is olyan bonyolult történetre.

Akik olvasták, talán emlékszenek rá, hogy a probléma tárgya az volt, hogy melegen nem lehetett berúgni a Cub motorját. A berúgókar üresben szaladt le az alsó ütközési pontjáig. Hidegen a probléma nem jelentkezett, illetve nem volt annyira feltűnő. Ugyanakkor menet közben semmilyen hibajelenséget nem lehetett észlelni, a motor szépen húzott, a legnagyobb fokozatban sem mutatkozott semmi jele annak, hogy csúszna a kuplung. És épp ez volt az, amire nem találtam magyarázatot: hogyan lehet, hogy berúgáskor úgy csinál, mintha csúszna, hajtáskor pedig nem?

Távolról sincs vége, olvasson még

Ilyen egy igazi segédmotoros kerékpár

2021 október 23., 12:31 Módosítva: 2021.11.04 10:33
97

Magyarországon minden 50 köbcentis kétkerekűt segédmotoros kerékpárként kezelnek, és ugyan időnként felreppen a hír, hogy na, mostantól rendszámozva lesznek, de:
1. nem lesznek.
2. azzal is csak átkeresztelik a problémát, mert a kismotorok és a robogók attól nem változnak segédmotoros kerékpárrá.

A segédmotoros kerékpár ugyanis ez lenne:

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit keresett Budapesten 30 görög robogós?

2021 október 3., 07:05 Módosítva: 2021.10.07 06:12
115

Amikor nagy motoros nemzetekről van szó, elsőre nekem sem a görögök jutnak eszembe, pedig ott tényleg nagyon sokan járnak motorral és robogóval - nem hobbiból, hanem életvitelszerűen, így ott a kisebb modellek is jól pörögnek. Mediterrán ország jó idővel, a tengerbe érő hegyekkel, kanyargós utakkal, ráadásul volt nekik egy Thanassis Lefas nevű zsenijük is, akit a görög Brittenként szoktak emlegetni - nem is alaptalanul, John Britten halála után az örökösök őt keresték meg, hogy vegye át a márkát, és folytassa a fejlesztést.

Távolról sincs vége, olvasson még

Mindennek az alapja a jól összehúzott blokk

2021 október 2., 09:57 Módosítva: 2021.10.12 12:09
108

Még januárban írtam utoljára a Piaggio Quartzomról, ez alapján úgy tűnhetne, mintha nem lenne kész, pedig közben már nemcsak a bejáratáson és az első lerohadáson, hanem két pályanapon is túl vagyok. Merthogy összeállt, csak nem tudósítottam róla. Szóval lelövöm a poént: jó lett, de még nincs kész.

Távolról sincs vége, olvasson még

Robogóval az Ipoly forrásánál

2021 szeptember 25., 06:39 Módosítva: 2021.10.05 10:24
34

Mindig úgy tartottam, hogy egy túrának az egyik legfontosabb eleme a végcél: út közben végig az lebeghet a szemünk előtt, és később arról emlegethetjük az egész vállalkozást. Végcélnak pedig mindig remek választás egy folyó forrása. Abban az expedíciós jellegen túl van valami szimbolikus is: felkutatni az eredetét valaminek, aminek csak későbbi szakaszai közismertek. Ha egynapos túrában gondolkodunk, a Duna, Tisza kilőve, de mellékfolyóik között szerencsére bőven válogathatunk.

Távolról sincs vége, olvasson még

Eltelt hat év, újra Visontán csapattuk hat lóerővel

2021 szeptember 16., 07:56 Módosítva: 2021.09.24 07:14
66

A franc se gondolta volna, hogy mekkorára nőhet egy hülye ötlet: 2015-ben a Le Visonta egy poén volt, aztán pár évvel később már rendes verseny lett belőle. Mint rendezvény, nem az volt a legjobb, de ugye minden első alkalom a legemlékezetesebb. Rommá hajtottuk magunkat a verseny előtti hetekben - Pistával annyira rottyon voltunk, hogy amikor szombat hajnalban mentünk le Pestről a pályára, a furgonba kiraktuk laptopon a Jay és Néma Bob visszavágot, hogy valami ébren tartson minket. És ebből az állapotból indítottuk a 24 órás versenyt, ami igazából nem 24, hanem inkább 36 óra ébrenlétet jelent. Az is csoda, hogy végig tudtuk csinálni, ami viszont még nagyobb meglepetés, hogy milyen elképesztő mennyiségű emlék maradt meg az egészből, miközben zombiként nyomtuk a köröket. Pontosan emlékszem, mi járt a fejemben, amikor a furgonban próbáltam elaludni a kemény padlón, ahogyan arra is, hogy mire gondoltam, amikor begörcsölt lábakkal nagy nehezen megtaláltam a sötétben, hogyan kell belülről kinyitni a raktérajtót, éppen egy másodperccel azelőtt, hogy behugyoztam volna. Arra is emlékszem, milyen íze volt a maradék pörköltnek, amit a verseny utáni pakolászás közben kaptam a BME-s srácoktól, végtelen számú apró részlet örökre beégett. Azt hiszem, ilyesmire szokás mondani, hogy életre szóló élmény.

Távolról sincs vége, olvasson még

Amikor túl jól ken az olaj

2021 augusztus 22., 07:17 Módosítva: 2021.09.08 10:22
69
Egy addig nem próbált motorolaj betöltése után berúghatatlanná vált a Cub, mintha csúszna a kuplungja. Ugyanakkor menet közben minden előírásosan működik. Most az olajjal van gond, vagy mégsem?

Minden baj akkor kezdődött, amikor lecseréltem a Honda Little Cub-ban a vezérműláncot. Mivel a művelet az oldaldeklik leszerelését igényelte, az olajat le kellett eresztenem a blokkból. Amikor pedig újra összeállt, újra fel kellett tölteni olajjal. Egy teljes feltöltés 0,8 liter, csakhogy amikor végeztem az összerakással, ennyi sem volt otthon. Honnan szerezhetnék gyorsan olajat? Tőlünk egy kilométerre sincs egy MOL kút, gondoltam megnézem, van-e valami olyasmijük, ami alkalmas a Cub-ba.

Távolról sincs vége, olvasson még

Kymco Dink – megvan az 50 ezer!

2021 augusztus 21., 10:58 Módosítva: 2021.09.01 10:23
Szeretem ezt a vackot. Bár voltak nehéz pillanatok, de tényleg csak akkor, amikor szerelő vagy alkatrész kellett.

A Dinket egész pontosan 2015. július 4-én vettem. Igazi hirtelen jött baromság volt, valamiért eladtam a Honda Xelvist, a remek kis 250-es V2-es gépet, mert a fejembe vettem, hogy robogózni akarok. Olyan robogóval, aminek az ülése alá befér a laptoptáska vagy egy bukó. Soha többé nem akartam bukóval lézengeni, mert nincs hova tenni, hátizsákkal, tanktáskával szerencsétlenkedni. Igen, tudom, ezt a hátsó dobozzal is megoldhattam volna, de sebességet váltani sem akartam, dzsuvás cipővel megérkezni és hasonlók. Mint kiderült, szinte kizárólag városban használtam a motort, és oda egyszerűen jobb egy robogó.

Távolról sincs vége, olvasson még

Természetben fizettem a csodálatos robogós buliért

2021 augusztus 16., 09:04 Módosítva: 2021.08.20 11:24
3

A legboldogabb pillanatok soha nincsenek ingyen, a sors kegyetlenül benyújta a számlát - a végtelenségig lehet sorolni a példákat, a nemibeteg gondozóba vezető gigantikus numeráktól a rendőrségen végződő hatalmas partikig. Arra viszont nem voltam felkészülve, hogy egy jó csapatásért kétszer kelljen jattolnom, előlegbe és utólag is.

Távolról sincs vége, olvasson még

Ne húzzad, engedd el!

2021 július 3., 14:32 Módosítva: 2021.07.21 13:52

A körülmények lényegtelenek. A tapasztalat hiánya, meg a robogó - pláne, hogy villanyos -, az a lényeges. Meg hogy halljad a lelki füleiddel a Benny Hill-zenét, még akkor is, ha épp rajtad akar átgázolni egy ágaskodó Soco robogó.

A Super Soco adatlapja szerint a maximális nyomatéka 115 Nm. Mivel elektromos robogó, ennek NAGYON nagy része már az első gázkar mozdításra ott van. Egy benzines robogónál legalább van egy kis spét, míg felpörög a motor, elkezd harapni a röpsúlyos kuplung. De itt nincs figyelmeztető BRRRÉÉT, mielőtt kitépi a kezedből a kormányt. És ugye a legszebb, hogy amikor valaki nem igazán érti egy (elektromos) robogó működését, simán elhiheti, jó ötlet a működő gépet a gázmarkolatnál fogva megpróbálni felemelni a lépcsőn/járdaszegélyen. Mint a mellékelt videó is mutatja, nem az.

Távolról sincs vége, olvasson még

A töltőhálózat legalább akkora biznisz lesz, mint maga ez elektromos jármű

2021 május 4., 08:09 Módosítva: 2021.05.07 06:34
4

Az Ola Electric egy viszonylag frissen gründolt indiai E-mobility cég, divatos szóval startup, akik most éppen 96 milliárd forintos beruházásra készülnek, amelynek egy része egy elektromosrobogó-gyárra menne el, a másik pedig egy indiai gyorstöltőhálózatra.

Távolról sincs vége, olvasson még

Elektromos átépítőkit készült a régi Vespákhoz és Lambrettákhoz

2021 április 28., 12:02 Módosítva: 2021.05.05 06:13
33

A londoni Retrospective Scooters elektromos átalakítókészletet kínál régi Vespákhoz és Lambrettákhoz. Elsőre szentségtörésnek tűnhet, de a sok foglalkozást és szaktudást igénylő régi, benzines technikát váltanák ki modern megoldásokkal, ráadásul úgy, hogy a külsőt érintetlenül hagyják. A Project E-nek keresztelt villanyosító kit tartalmazza a kefe nélküli egyenáramú motort, a motorvezérlőt és Samsung lítium-ion akkukat, az akkutartót, az akku töltésvezérlőjét, az egyedi lengővillát, a ledes világítást és az összes szükséges kábelt és vezetéket.

Távolról sincs vége, olvasson még

Újabb penge haszonelvű igásló, ismétcsak Ázsiának

2021 április 16., 09:22 Módosítva: 2021.04.27 06:09

A Benelli R18i azon jószágok közé tartozik, amelyekre Európában hiába várunk, ez az ázsiai országok kiváltsága: igazi igásló, sportos beütéssel, ahol a strapabíróság, a takarékosság és az olcsóság a három legfontosabb szempont.

Távolról sincs vége, olvasson még

Lánctalpas robogó oda, ahonnan már semmi nem megy tovább

2021 április 14., 11:49 Módosítva: 2021.04.20 11:05
193

Az orosozk bemutatták minden idők leghipszterebb robogóját, a lánctalpas Hamyakot, ami körülbelül akkora, mint egy gyerekbicikli, műszakilag pedig félúton van egy robogó és egy hómobil között. A meghajtásáról egy 150 köbcentis, négyütmű kínai blokk gondoskodik, és állítólag mindenhol elmegy, legyen szó süppedős talajról, hóról vagy homokról - a nehézségek kemény talajon vagy aszfalton kezdődnek, ezeken a felületeken már egyáltalán nem triviális a kanyarodás.

Távolról sincs vége, olvasson még