Spagetti supermoto

2007.09.17. 19:29

A Hypermotard digitális műszerfalát a MotoGP Desmosediciről kölcsönözte. Nincsenek rajta gombok, sem kapcsolók, a kijelzőt a bal kormánymarkolaton elhegyezett kapcsolóval vezérelhetjük. Végre. Az egész menüvezérelt és rengeteg információt kinyerhetünk belőle. A fordulatszámot oszlopdiagrammal, az aktuális sebesség értékét pedig számokkal adja tudtunkra a műszer. További funkciói az óra, az olajhőmérséklet, az olajnyomásra figyelmeztető lámpa, a karbantartási periódus, az akkumulátor feszültség, a tartalék üzemanyagra figyelmeztető lámpa, a tartalékkal megtehető út, az irányjelzők visszajelzője, a befecskendező ellenőrző lámpa és a köridőmérő. A kijelző a Ducati Data Analyser (DDA) műszerpanelje is egyben.

Az alumínium kormány a stílusnak megfelelően műanyag kézvédőket kapott. A gép kezelését radiális munkahengerekkel szerelt kuplung és fékkarok segítik a superbike gépekére hasonlító kiegyenlítő-tartállyal. Természetesen a karok a pilóta kezére állíthatók. A tükrök egyedi jellemzői a Ducati Hypermotardnak. Talán csak a 30-40-es évek motorjain voltak láthatók hasonló, a kormány végére szerelt darabok. Azonban a Ducati továbbfejlesztette a megoldást, és behajthatóvá tette a kormányvégre szerelt tükröket. A visszapillantók elülső lapjába LED-es irányjelzők kerültek. Szépsége ellenére annyi hátránya lehet, hogy egy esésnél szinte bizonyos, hogy sérül, illetve szélesíti a motort a kormány magasságában.

Az új, kisméretű első lámpa formájának íve együtt hajlik az első orridommal. A hátsó helyzetjelző LED-ekből áll, amelyek vékony csíkként zárják a motor keskeny farrészét. A hátsó lámpa tartórészét egybeöntötték egy kis szárnnyal, amely az utas kapaszkodókat köti egybe egyúttal. A versenyorientáltságra mutat az is, hogy az utas lábtartó leszerelhető, így egy egyszemélyes versenygép látszatát adja a pályán. A pilóta lábtartójából is egyszerűen kipattintható a gumi rezgéscsillapító, és a fém lábtartón biztosabb fogást lehet találni a csizmával, ha a versenyhelyzet fokozódik.

A Ducati a 1098-as után a Hypermotardhoz is kínálja az említett Ducati Data Analyser (DDA) opciót. Ha megvettük, akkor egy USB-s adatkártyával és PC-s szoftverrel megtekinthető, miként ment a pilóta az adott pályán. A rendszer különféle adatokat rögzít, úgy mint a pillangószelep állása, a motor sebessége, a fordulatszám, a motor hőmérséklete, a megtett út, a körök száma és a köridők. A rendszer a sebességből és a fordulatszámból automatikusan kiszámolja a sebességfokozatot is. A pályanap végén 3 és fél órányi anyag tölthető át számítógépre utólagos elemzés céljából.

Hypermotard 1100S

A Ducati esetében az S mindig a szériamotorok sportosabb kiadást jelenti. Így van ez a Hypermotard esetében is. A különbség nem hatalmas, de az ínyencek értékelni fogják az apró finomításokat. Az első Marzocchi villák csúszószárai kis súrlódási ellenállású, egyben kopásállóbb DLC bevonatot kaptak, erről a fekete szín árulkodik. Hátra egy Öhlins rugós tag ugrott be a Sachs helyett, külön gáztartályos kivitelben. Az amúgy sem gyenge első fékszerkezetet egy Brembo Monobloc rendszerűre cserélték. Ez a darab szolgál a 1098-as superbike gépen is. Minden egyes Monobloc féknyerget egyben öntenek ki, ez jóval merevebb, mint a két félből álló hagyományos változat.

A versenyzők tudják, hogy legjobban a motor rugózatlan tömegének csökkentésével javíthatnak motorjuk menetteljesítményén. A fekete, kovácsolt, könnyűfém Marchesini kerekek, piros csíkkal a szélükön két kilóval könnyebbek, mint az amúgy sem túl nehéz széria változat kerekei. Mindez gyorsabb bekormányzást és jobb kezelhetőséget eredményez. Az S változat a szuper tapadós Pirelli Diablo Corsa III gumiabroncsokon gurul. A hatás fokozásához a Ducati néhány műanyag elemet szénszálas kompozitból készültre cserélt. A villavédők, a vezérműszíj fedele, az első sárvédő hátsó része és a hátsó idom oldalsó fedelei készülnek a fekete aranyból.

Az eddig tesztelt Hypermotardok nagyszerűen vizsgáztak. A fordulatszám-éhes, gyors reakciójú motor, a merev váz, a nagyon jól belőtt geometriájú futómű, a szuper fékek, a nagyszerű irányíthatóság mind telitalálat modellről árulkodnak. Nem éppen a supermotós, inkább a sportmotoros menettulajdonságok kerültek felszínre, ellenben a kinézet miatt a supermotós jellemvonások sem tagadhatók. Akárcsak egy igazán jól eltalált olasz spagetti-western esetében, amely mindenben úgy néz ki, mint az eredeti, de valahogy olaszos marad.

Manapság a hazai motorosok körében még mindig rétegmodellnek számít a Ducati, és ennek egyik oka az ára. A széria Hypermotard 3 287 ezer, míg az S változat 3 761 ezer forintba kerül. Ez ugyan még mindig kicsit borsosnak tűnik, de így is az egyik legkedvezőbb árú Ducati modell, és a motor tudása szerint őszintén értékarányosnak mondható.

Műszaki adatok

Ducati Hypermotard 1100/1100S

Motor: vízhűtéses, négyütemű, 4 szelepes Desmodromic vezérlés, L kéthengeres
Lökettérfogat: 1078 cm 3
Furat x löket: 98 x 71,5 mm
Kompresszió viszony: 10,5:1
Max. teljesítmény: 90 LE 7750 1/min-nél
Max. nyomaték: 102,9 Nm 4750 1/min-nél
Keverékképzés: Marelli befecskendezés, 45 mm torokátmérő
Kuplung: többtárcsás, szárazkuplung, hidraulikus működtetésű
Váltó: hatfokozatú
Véghajtás: lánc
Váz: térhálós acél csőváz
Első futómű: 50 mm-es teljesen állítható fordított Marczocchi teleszkópvilla, 165 mm rugóút (1100S - DLC bevonat csúszószáron)
Hátsó futómű: Progresszív felfüggesztés, teljesen állítható Sacsh rugóstag, 141 mm rugóút (1100S - Öhlins rugóstag)
Kerekek: 17 x 3,5 elöl, 17 x 5,5 hátul (1100S - kovácsolt alumínium Marchesini kerekek)
Gumik: 120/70-ZR17 M/C elöl, 180/55-ZR17 M/C hátul
Első fék: 305 mm-es dupla tárcsafék, radiálisan szerelt négydugattyús Brembo féknyereg (1100S - Brembo Monobloc féknyereg)
Hátsó fék: 245 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereg
Méretek (H x Sz x M): 2120 x - x 1155 mm
Tengelytáv: 1375 mm
Ülésmagasság: 845 mm
Üzemanyagtank térfogata: 12.4 liter
Száraz tömeg: 179 (1100S - 177) kg
Ára (reg. adóval): 3 287 450 (1100S - 3 761 750) Ft

Az oldalról ajánljuk

Nem kérnek az elektromos motorokból az X Games szervezői
  • Hírek

Nem kérnek az elektromos motorokból az X Games szervezői

Az X Games freestyle motokrossz nevezőit már hivatalosan is értesítették róla, hogy csak belsőégésű motorral lehet rajthoz állni.

április 8., 10:10
Íme a fájó bizonyíték, hogy a 2000-es évek eleje már retró
  • Hírek

Íme a fájó bizonyíték, hogy a 2000-es évek eleje már retró

A Honda bemutatta a CB1000F koncepciómotort, és az a helyzet, hogy bátran megkockáztatható, hogy ebből bizony lesz valami.

április 7., 11:36
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világába
  • Tesztek

Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM

Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.

április 5., 11:21