Ne ítélj elsőre!

2007.11.06. 16:23

Adatlap BMW K 1200 R (1157 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 1157 cm3
  • Hengerszám: 4 hengeres, soros
  • Teljesítmény: 163 LE @ 10250 rpm
  • Nyomaték: 127 Nm @ 8250 rpm
  • Váltó: 6 seb. váltó
  • Ülésmagasság: 820 mm

A kardán nem, de a spéci felfüggesztés annál inkább furcsa érzetet keltett, hiszen a motor nem bólint fékezéskor (talán csak egy minimálisat). Pár óra alatt megszoktam, de először nagyon furcsa volt. Nem mertem becsúsztatni a féktávokat a kanyarokba, s jó hosszúakat fékeztem. Később rájöttem, hogy nem a futóművel van a baj, hanem a pilótával, velem, megint. Megszoktam, hogy a motorok bólintanak fékezéskor, s a billenés hiánya megzavarta az érzékszerveimet. Nem éreztem az első kereket igazán. Ahogy agyamat sikerült túltennem az első izgalmakon, rájöttem, hogy tulajdonképpen nagyon stabil a faramuci villa, ami minden hupszlit kivasal az úton.

Fior/Hossack (Fior terve egy évvel megelőzte Hossackot) villa előnyei:

- a kormányzás és a lengéscsillapítás szétválasztása (a villa nem ül össze fékezéskor, amikor a kanyarban befelé fékezünk)
- a súlypont kevésbé változik, a kormányzás geometriája pedig állandó marad, mivel nem süllyed le a motor eleje
- engedékeny viselkedés (a lengéscsillapító nem tapad, mint egy hagyományos teleszkópnál, ami súrlódik)
- a kerék a villa teljes összenyomásakor sem kerül közelebb a kipufogó-leömlőkhöz vagy a blokkhoz, így nem is ütközhet azokba.

A biztonságos úttartáshoz persze hozzájárulnak a jól tapadó, elöl 120/70-es, hátul 190/50-es 17"-os Metzeler Sportec M3-as gumik is. Egyes motorgyárak szeretnek ódákat zengeni a direkt az adott modellükhöz fejlesztett, ám valójában csapnivaló gumijaikról, a németek meg egyszerűen csak felraktak egy jó abroncsot a jó motorjukra. Követendő példa, csillagos ötös.

A fékek is kiválóak. Elöl két, 320 mm-es tárcsába harap a fémhálós fékcsövekkel táplált négydugattyús féknyereg. A feláras integrál ABS finomabban dolgozik, mint a korábban tesztelt F 800 ST blokkolásgátlója, csak jót írhatok róla.

Streetfighterség, akarom mondani Strassenkampferség ide vagy oda, akrobatikában nem veheti fel a versenyt a csupasz konkurenciával. Stoppie-zásokban a nagy súly, a hosszú tengelytáv és a blokkolásgátló miatt nem partner a BMW, és egykerekezni sem hajlandó kuplung nélkül. Igazából nincs is a hókuszpókuszokra szüksége, hiszen akárcsak Bud Spencer, ő is az erejével és barátságos viselkedésével hódít. Piedone flegmán lecsapja az előtte ugrándozó keleti harcosokat, így tesz a K1200R is. 163 LE, 127 Nm és jóindulatú futómű.

A tesztmotoromat millió egyéb kiegészítővel is felszerelték, úgymint sportszélvédő, ESA (elektromosan állítható futómű), BC (board computer), markolatfűtés, oldaldoboztartó stb. A fedélzeti számítógépről és az oldaldobozokról már írtam az F800ST esetében, remek szerkezetek, venni kell őket, annak ellenére is, hogy a fogyasztásmérő egy csöppet takarékosabbnak mutatta nekem a motort, mint amilyen az valójában. Az extra plexi szélvédőnek ugyan csak nagyképűen nevezhető, de egy szép fejdíszt ad a monoklis szemű motornak, és valamelyest a menetszelet is terelgeti.

Az igazi nagy durranás azonban az elektromosan állítható futómű. Állóhelyzetben beállítottam a rugó-előfeszítést: egy vagy két személy, vagy maximális terhelés csomagokkal, a csillapítással pedig három fokozatban menetközben is játszhattam. Az alapbeállítás, a normál, teljesen rendben volt a mindennapokban, a komfort pedig jól jött hepehupás aszfalton. Szerpentinen kipróbáltam a sport fokozatot, ami jótékonyan felkeményítette a futóművet. Sportoló üzemmódban azonban a göröngyök is sokkal fájdalmasabbak, így ez a beállítás jó minőségű kanyargós utakon, illetve nyílt napokon lehet ideális választás. A gombnyomások persze nem varázsolnak sem endurót sem versenymotort a gépből, de az ESA fantasztikus dolog, remélem lassan más gyártóknál is elterjed.

BMW-hez híven a bemutatott feláras alkatrészeken kívül még ezer dolgot vásárolhatunk kedvencünkhöz, az alsóneműtől kezdve a sisakon, csizmán, ruhán, bukógombán, csomagtartón, dobozokon, GPS-en, guminyomás-ellenőrzőn (TPM) és lakaton át egészen a baseballsapkáig. Jó magam valószínűleg egy sportkipufogón kezdeném a pénzköltést. Na nem a lóerők, hanem sokkal inkább a látvány és hang miatt. A gyári kipuff is szép – amíg nem ég rá az utas bakancsának a talpa, de inkább úgy, mint egy tűzoltózenekarban szolgáló tuba.

Korábban is tetszettek a BMW motorok minőségük, ötletes megoldásaik és kisugárzásuk miatt, de nem annyira, mint a BMW autók. Mindig furcsállottam, hogy egy ilyen patinás gyár hogy tudja megengedni magának azt a szakadékot, ami a teljesítményt tekintve az autóik és motorjaik között tátong, erre fel pár éve megalkották az új K sorozatot. Leesett az állam, igen, ez már valami, sőt! A K 1200 R súlya ellenére könnyen kezelhető sokoldalú motor, előkelő helyet foglal el a képzeletbeli motorflottámban, rögtön a K 1200 GT mellé parkolnám, ami nemcsak hogy jól főz, de még szép is.

Műszaki adatok

BMW K 1200 R - 2007

Motor: vízhűtésű, négyütemű, 16 szelepes, DOHC, soros négyhengeres
Lökettérfogat: 1157 cm³
Furat × löket: 79 × 59 mm
Kompresszióviszony: 13:1
Max. teljesítmény: 163 LE 10 250 1/min-nél
Max. nyomaték: 127 Nm 8250 1/min-nél
Keverékképzés: BMS-K benzin-befecskendezés
Kuplung: többtárcsás, olajfürdős
Váltó: hatfokozatú
Véghajtás: kardántengely
Váz: nagy belső nyomással alakított/szalagpréselt alumínium zártszelvényekből és kokillaöntvény alkatrészekből bölcsőváz
Első futómű: Duolever, 115 mm rugóút
Hátsó futómű: Paralever, 125 mm rugóút
Kerekek: 17 × 3,5 colos, öntött alumínium-ötvözet elöl, 17 × 5,5 colos, öntött alumínium-ötvözet hátul
Gumik: 120/70 ZR17 elöl, 180/55 ZR17 hátul
Első fék: 320 mm-es dupla tárcsafék
Hátsó fék: 265 mm-es tárcsafék
Méretek (H × Sz × M): 2228 × 856 mm (tükrökkel)
Tengelytáv: 1571 mm
Villaszög: 61°
Utánfutás: 10 mm
Ülésmagasság: 820 (790) mm
Üzemanyagtank térfogata: 19 liter
Saját tömeg (feltankolva): 237 kg
Ára (reg. adóval): 3 798 000 Ft