A Kawasaki a gyorsváltók következő generációján dolgozik

2021.04.13. 10:44

A gyorsváltó nem is olyan régen még a pályamotorok sajátja volt, mostanra viszont már a túramotorokban is teljesen szokványos - mint kiderült, nem csak a köridőből segít századmásodperceket lefaragni, hanem a közúti használatot is kényelmesebbé és élvezetesebbé teszi. A Kawasaki éppen ezért egy újfajta gyorsváltón dolgozik, kimondottan utcai motorosok számára.

A gyorsváltók működése viszonylag egyszerű: érzékelik a váltókar mozgását, és egy ponton rövid időre megszakítják a gyújtást, ezzel egy pillanatra tehermentesítve a hajtást, és így akadálymentesen becsúszik a következő fokozat. A kétirányú gyorsváltók annyival tudnak többet, hogy a csúszókuplunggal együttműködve adnak hozzá egy kis gázfröccsöt is. A legjobb rendszereknél mindezek alacsony és magas fordulaton is simán működnek.

A Kawasaki ennél tovább menne, és a tökéletesen sima működést egy automatizált kuplunggal érnék el, melyben a kétirányú gyorsváltó szükség esetén együttműködik az automata kuplunggal. Tehát nagy fordulatnál pont úgy működne, mint az összes többi gyorsváltó, ott a sima kapcsoláshoz nincs szükség trükkre, de részterhelésen magától nyitja és zárja a kuplungot, hogy a lehető legsimább legyen a váltás, és az elektronika maga dönti el, hogy melyik módot választja. Ehhez figyelembe veszi a fordulatot, a váltófokozatot, a fojtószelep állását, váltó mozgását, a légköri nyomást és a hűtőfolyadék hőmérsékletét, és ezek alapján dönti el, hogy a váltáshoz szükséges-e nyitni a tengelykapcsolót, vagy csak elég elvenni a gyújtást egy pillanatra. Mindezt úgy, hogy a motoros észre sem veszi, hogy a motor helyette festett bele a kuplungba.

A Kawasaki az új gyorsváltót elképzelte villanymotorral párosítva is, vagyis már most készülnek arra, hogy a technológia felhasználható legyen a készülő hibrid modelljükben is, tehát tudja kezelni azt, ha a motor tisztán benzinnel, tisztán árammal, vagy a kettővel együtt hajt.

Kapcsolódó
A Kawasaki a hibrid hajtásban látja a jövőt

A Kawasaki a hibrid hajtásban látja a jövőt

Drágának drága, de megoldást nyújt az elektromos hajtás hiányosságaira.

Az oldalról ajánljuk

Nyerj vasárnap, adj el hétfőn
  • Tesztek

Nyerj vasárnap, adj el hétfőnTeszt: Yamaha YZF-R9

Yamaha R9: nem feltétlenül szükséges kétszáz lőerő ahhoz, hogy jól érezd magad.

április 13., 14:20
700 köbcentire nőtt a Moto Morini túraendurója
  • Hírek

700 köbcentire nőtt a Moto Morini túraendurója

Több erővel talán már elég lesz a löket a Moto Morini X-Cape 700-ban.

3 órája
Mi ez a pusztító CGI videó az R 1300 R-hez?
  • Hírek

Mi ez a pusztító CGI videó az R 1300 R-hez?

Az R 1300 R természetesen erősebb és mindenebb elődjénél. Könnyebbnek mondjuk nem könnyebb.

április 14., 15:47
Guminyomás is lefújhat a dobogóról
  • Közélet

Guminyomás is lefújhat a dobogórólMotoGP Katar – 2025.

Vinales megszívta Katarban, Jorge Martín visszatért, de ismét zakózott, Marc Márquez törött motorral is óriásit ment. MotoGP összefoglaló.

április 14., 16:58
MotoGP Katar - 2025.
  • Magazin

MotoGP Katar - 2025.

április 14., 15:11
Neked ajánlott