Folyamatos változásban van a város, minden évben átalakítanak egy-egy utcát vagy teret, felújítanak vagy épp elbontanak néhány épületet, mindebben pedig ott rejlik, hogy egészen máshogy használjuk Budapestet ma, mint 50, 100 vagy akár 5, 10 évvel ezelőtt. Sorozatunk folytatásaként ismét kerestünk néhány archív fotót, amely megmutatja, hogyan változott a főváros az elmúlt évtizedekben.

Soroksári út

Ha 100-140 évvel korábban sétálnánk végig a Soroksári úton, nagyon más világ fogadna minket. A ma irodaházakkal és lakóparkokkal kiépült útvonalhoz és a Duna menti látványhoz egykor szervesen kapcsolódtak a füstölgő gyárkémények, a rakodómunkások és az áruval megrakott szekerek. Ma már csak elvétve találunk egy-egy gyárat (például a Zwack-gyárat) és malmot (a Gizella-malmot), ami emlékeztet az egykori ipari múltra. 

Az 1890-es években viszont tele volt a környék malmokkal, a két legjelentősebb cég a Concordia Gőzmalom Rt. és a Pesti Molnárok és Sütők Gőzmalma Rt. volt, nekik több üzemük is működött itt, de mellettük olyan, kisebb malmok is megtelepedtek a környéken, mint a Király, a Hungária és a Gizella. A környéken manapság nagyon vegyes és érdekes épített környezettel találjuk szemben magunkat: a 2000-es évek elején épült házakat és újraértelmezett ipari épületeket láthatunk. 

Lehel tér és környéke

A századfordulón még egészen más képet mutatott a Lehel tér és környéke. A Szent Margit-templom helyén például egy fatelep és egy piac állt – ezek egészen a templom építéséig, 1931-ig működtek a területen. Az egykori vásárteret kicsit másként kell elképzelni, mint egy mai kertvárosi piacot vagy egy belvárosi csarnokot, ugyanis a Ferdinánd téri piac nem tartozott a leghigiénikusabb helyek közé. A problémáról a korabeli sajtó is többször beszámolt, az Angyalföldi Napló így írt 1930-ban az állapotokról:

Hogy ez a piac mai formájában még megvan, valóságos szégyene Budapest közegészségügyének. A nyitott piac általában nem lehet tiszta, de a Ferdinánd-téri piac különösen piszkos. A környéken lévő házak lakói rettegnek attól, hogy esetleg a Ferdinánd-téri piacot le találják bontani és akkor az ott kitenyésztődött patkányhad a házakat és lakásokat meg fogja rohanni.

A piac a 30-as években egy picit arrébb került, a 60-as évekre a régi bódék és kioszkok helyét átvették a pavilonok, a ma ismert Lehel Csarnok pedig a 2000-es évek elején nyitotta meg kapuit.

Újpesti rakpart

Valószínűleg sokan ismerjük a Palatinus-házakat és a mellettük sorakozó épületeket, a Szent István park és a Dunán horgonyzó hajók látványát a Margit-szigetről, ám ha pont 100 évet mennénk vissza az időben, akkor (a Palatinus-házakat leszámítva) sem a park, sem a ma jól ismert újlipótvárosi épületek nem lennének itt. Az Újpesti rakpart az 1920-as évek második felében kezdett kiépülni, ekkor indult be a ma is jól ismert és szeretett modernista épületek tervezése (tömeges építésük már inkább a 30-as évek eredménye), míg az egykori parkettagyár helyén 1928-ra alakították ki a ma is sokak által látogatott Szent István parkot, csak akkor még Lipótvárosi park néven.

Göncz Árpád városközpont

Biztosan elkerekedne a szemünk, ha ma ló húzta szekeret, egyáltalán, bármilyen szekeret látnánk az Árpád híd lehajtója környékén, ám az 1950-es években ez még egyáltalán nem számított meghökkentőnek. A város rohamos fejlődésével a terület is megváltozott: megjelentek a lakótelepek, a 80-as években a megnövekedett autóforgalom miatt felépült a Váci úti felüljáró, kiépítették az Árpád híd autóbusz-állomást, de felépült itt a Pázmándi Margit tervezte XIII. kerületi pártház (ma Magyar Államkincstár) és a 90-es években a Rendőrpalota (építész: Finta József) is. 2018-ban, az Agora Budapest alapkőletételével ismét változásnak indult a terület: irodákkal teli csupa üveg magasházakkal lett gazdagabb. A központ városképe ezáltal egyfajta építészeti skanzennek is beillik, hiszen a különböző korszakok trendjeit találjuk meg itt.

(Borítókép: Jánossy Virág – Fortepan)

Címkék