Anyám, mekkora kombány!

New Holland CR10.90

2017.11.27. 13:33 Módosítva: 2017.11.27. 14:24

Hogy lesz valami a világ legnagyobb kombájnja? Fognak egy centit, és lemérik, vagy hídmérlegen mázsálják? Egyáltalán - az aratás lóverseny, nem csak egy meló?

Tulajdonképpen tényleg lóverseny, és nem (csak) a gazdák közötti versengésről van szó, hogy kinek van nagyobb. A növénytermesztés rizikós műfaj: ha bejön a rossz idő, nem lehet annyival elintézni, hogy megcsináljuk majd a jövő héten. Az utóbbi évek sokkal szélsőségesebb időjárása megtanította a gazdáknak, hogy amikor lehet, minél gyorsabban kell dolgozni. Aratni is.

Kombány??!

A kombájn szót nemcsak a magyar nyelv vette át az angolból, hanem egy csomó másik, a franciától az oroszig – lényegében az angol combine szó fonetikus átvétele. Angolul combine harvester a teljes kifejezés, amit talán a kombinált betakarítógép ad vissza legjobban magyarul. Korábban a gabonát levágták, utána jött a cséplőgép, majd a szemeket megtisztították, a kombájn ezeket a funkciókat látja el egymaga.

Aratni pedig úgy lehet gyorsan, ha nagy a kombájn vágóasztala, és a sok benyelt gabonát, kukoricát, repcét vagy napraforgót gyorsan tudja csépelni/morzsolni. A haladós tempóhoz kell egy nagyon erős motor, ha komolyan gondoljuk a függetlenedést az időjárástól/talajminőségtől. Kell még összkerékhajtás, és lehetőleg legyen hevederes a kombájn első tengelye. Ha mindez kész, fussunk neki egy aratási Guiness-rekordnak, és arassunk le vele óránként több mint 10 hektárnyi búzát, nyolc órán át ez közel 800 tonna. Ha minden hülyeségnek lehet világrekordja, az aratásnak miért is ne? Az legalább értelmes dolog.

Ezt a látszólag egyszerű receptet követi a New Holland CR sorozatának legnagyobb darabja, a CR10.90-es. A típusjelzés alapján legalább annyira bonyolult megfejteni, melyik kombájn a komolyabb, mint egy BMW-nél: minél nagyobb szám szerepel a betűk mögött, annál nagyobb a magtartálya, annál több hektárt tud learatni azonos idő alatt, és annál nagyobb a gumihevedere, motorja, rotorjai, és általában mindene.

Jelenleg tehát a 10.90 a legnagyobb, de ezek csak számok. Fel csak akkor fogja az ember, amikor meglátja élőben. Négy méter magas, közel ugyanilyen széles, és a vágóasztal nélkül közel tíz méter hosszú – azért csak ennyi, mert az ürítőcsövét össze tudja csukni, különben még hosszabb lenne. A fényképeken megtévesztő lehet, hogy a New Holland majdnem legnagyobb traktorja látható néha rajtuk, és a két bazi nagy tárgy egymás mellett könnyen elhiteti, hogy mindkettő normál méretű. Pedig nem.

Hátul felmásztunk egy létrán a motorhoz, ami minimum három méter magasan van, az alacsony súlypont úgy tűnik, sokadlagos. A 653 lóerős Iveco Cursor 16 motorral kapcsolatban ne legyenek senkinek kétségei: igen, 16 literes. A mai mezőgazdasági gépek dízelmotorjai egyébként pontosan olyan tisztítóberendezéseket kapnak, mint a személyautók, csak itt nem Euro 6 van, hanem TIER 4B. Ebben is ott az SCR, azaz az Adblue-adalékos nitrogénoxid-csökkentő, csak picivel nagyobb. A váltó négy mechanikus fokozatot és hidrosztatikus hajtást kombinál.

Az Iveco-motorok használata a New Hollandnál több mint szerelem, ugyanis az Iveco is ugyanahhoz a CNH Industrial csoporthoz (Case New Holland) tartozik, mint a New Holland márka. (A Case eredetileg egy amerikai cég, egykoron ez vásárolta fel a Steigert, a Rába-Steiger traktorok liszenszadóját.) Ha egy kicsit messzebb nézünk, akkor kiderül, hogy a CNH-ban nyakig benne van a Fiat, amely az elmúlt években leválasztotta a jól jövedelmező ipari és mezőgazdasági érdekeltségeit az autós üzletágról. A CNH Industrial elnöke az a Sergio Marchionne, akinek olyan mellékállásai vannak, mint a Fiat-Chrisler CEO-ság és a Ferrari elnök-vezérigazgatóság.

Visszatérve a kombájnhoz, esetünkben gumihevederes példánnyal van dolgunk. Az első tengelyén olyasmi van, amit a köznyelv lánctalpnak hív, csakhogy ez nem fém, hanem gumi. A gumihevederek a CR sorozatnál típustól függően lehetnek 61, 72,4 és 86,4 centi szélesek – a hülye számok oka a colos méretezés. A 10.90-es gépen a legszélesebb van, nem azért, mert menő, hanem mert ez a legnehezebb, és a legtöbb terményt elnyelő verzió.

A gumiheveder a talajnyomásról szól: még a legkeskenyebb heveder is dupla akkora felületű, mint az elérhető legszélesebb gumiabroncs. Ez azt jelenti, hogy a CR10.90 vagy 57 százalékkal kevésbé nyomja a talajt, és ez jelentősen csökkenti a talajterhelését. A talajra ugyanis vigyázni kell, pláne, ha egy gép nehéz. Egy ilyen kombájn alaphangon, fullfapad kivitelben 24 tonna, de erre jön még a vágóasztal tömege (a 12 soros 5 tonna), továbbá az extra cuccok: a szecskázó és társai, meg a tele magtartály 14,5 köbméternyi kukoricával (8 tonna), esetleg ugyanennyi köbméter búza (akár több mint 9 tonna) – és máris negyven tonna fölött járunk. Vagyis nehezebb, mint egy komplett nyerges kamion.

Mint mindenhol, itt is hangzatos neveket kell adni a dolgoknak, a New Holland nyelvén SmartTrax-nak hívják az alap gumihevedert, gumibakos a rugózása, de ennél a kombájnnál a tulaj, Kovács Bálint lelkiismeretesen végigikszelte az opciós listát, így ez az újhollandul SmartTrax Terraglide, ami számítógéppel vezérelt, hidraulikus munkahengerekkel megtámogatott rugózást jelent. A különbség? Bálintnak volt korábban egyszerű kivitele, azt mondja, szántóföldön és sima úton zseniális, de ha átmegy egy kövön, lerázza a vesekövet. A Terraglide viszont mindenen észrevétlenül gázol át, és ne becsüljük le: úton megfutja vele a hamrincat a kombájn.

track.gif

Amikor megérkeztünk a Páty melletti kukoricatáblára, már ment a munka, és ezt a kombájnt marhára nem pár hektáros területekre találták ki, lényegében aggódtam, hogy mire Bálinték végeznek, tud-e készülni a kombájnról elég fotó és videó, mielőtt leborotválja az összes kukoricát. Nem tudott, de szerencsére volt egy tartalék tábla.

A kombájn tempóját a traktorok nemigen bírják tartani, igaz, csak kettő van belőlük, ezek forognak – időnként vár rájuk a kombájn. A magtartály gyorsan ürül, a 14,5 köbméter 2 percen belül. A gépen egyébként van pár kamera, például az ürítőcsövön és egy tolatókamera, a kezelő látja, mi történik körülötte.

A sok levágott növényt azért tudja ilyen tempóban feldolgozni a gép, mert nagyon gyors az úgynevezett ferde felhordó, amely a két rotorhoz szállítja a terményt. (A típusnévben tulajdonképpen a CR erre a két rotorra utal.) A gép hátuljában a rosták önszintezők, vagyis ha a gép akár 17 fokkal megdől, akkor sem szóródik le róla a mag - ez ma már alapvető elvárás egy kombájntól. Hátul a szecskát egyenletesen teríti szét a gép, ez OptiSpreadként említik a marketinganyagok, állítólag még az oldalszelet is kompenzálja, hogy pont a vágóasztal szélességében terítsen.

A hatalmas kombájnt nem ilyen kis táblákhoz találták ki, Bálint szerint sem ideális, hogy ezen a kis helyen forgolódjon, ez most inkább bemutató. Nem véletlen, hogy Magyarországon csak egy van a legnagyobb New Hollandból, mert a magyar gazdák földterületei eléggé elaprózottak. A használt 12 soros vágóasztal egyébként a kisebbik, igazából 24 sor szélességben is vághatna.

A kormányzás lehet GPS-alapú, de kukoricában Bálint nem használja a robotkormányt, mert feleslegesnek érzi, nem kihívás tartani a sorokat. A gép menet közben már méri a hozamot és a mag nedvességtartalmát, amivel Bálint szerint nem mindig kellemes szembesülni, ha épp nem jó a termés, szerencsére az idén hektáronként 9-12 mázsa is megtermett. A monitoron megnézhető a hozamtérkép, vagy épp a kukorica nedvességtartalma hogyan alakult a tábla egyes részein, sőt, még a fogyasztás is.

A fülkében is röpködnek a marketingnevek, magát a kabint a szerény „Harvest Suite Ultra” névvel illetik, mintha ez lenne egy ötcsillagos szálloda legfelső emeletén az Aratás Ultra Lakosztály. 3,7 légköbméter jut a vezetőnek, elképesztően jó kilátással, a vendégülés alatt külön hűtővel, hifivel, túlnyomásos kabinnal, szóval ahogy manapság kell. A monitor IntelliView, a roborkormány IntelliSteer, az IntelliCruise a menetsebességet szabályozza a terményáramlás függvényében, a népnyelven Linde-karként emlegetett joystick, amivel lényegében a gépet irányítják, CommandGrip néven fut. Vagyis a mezőgazdasági gépgyártók sem jönnek zavarba, ha hangzatos neveket kell kitalálni.

Természetesen a gépeket emberek vásárolják; olyan gazdaságoknál, ahol a tulaj maga dolgozik, megesik, hogy megveszi a legjobbat, és csak ő használja. A rosszmájúak szerint az ilyen gép arra jó, hogy húsz méterrel beljebb menjen a ganéban, és csak ott akadjon el – meséli Bálint – viszont nekik vannak mocsaras területeik is, és volt év, amikor vagy 40 hektárral több napraforgót tudtak learatni, mintha csak sima gumikerekes kombájnjuk lett volna. A heveder persze drága, ha cserélni kell, legalább a duplája egy sima guminak, de amikor utánaszámolnak, kiderül, hogy megéri, akár a hatékonysága, akár a stabilitása és a terepjáró képessége miatt.

Az oldalról ajánljuk

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22