Jó játék, rossz autó

2006.06.14. 08:46

RT: Múzeumba való, nem országútra. Hiába a tökéletesen beállított, a hazánkba utolsóként importált kockaladát (mely ráadásul jobbkormányos) birtokló indexes Vomit kolléga által hatékonnyá vajákolt motor, a Zsiguli botrányosan gyenge. Mivel a sebességmérő nemrég jobblétre szenderült, pár nap traffipax-kémlelő vakrepülés után GPS-szel felszerelkezve indultam túrázni. Meglepő dolgokat tapasztaltam, mint kiderült, nem volt okom aggodalmaskodva lesni a rendőrt. 40-nél már simán negyedikben van az autó.

70-nél kezd olyan zajos lenni, hogy már nincs kedve tovább nyomni az embernek. 90-nél jön a görcsös kormányszorítás (nem mintha bármi értelme lenne a szörnyű holtjáték miatt), 100-nál a halálfélelem. Ennél a tempónál már a legkisebb fuvallat is könnyedén áttaszajtja a Zsigát a szemközti sávba, értelmet nyer a múlt, megnyílik a történelem: nem véletlen, hogy annak idején 80-ban állapították meg az országúti, 100-ban az autóutas sebességhatárt.

Mit tetszenek mondani? Hogy és az autópályás 120? Na nem, kizárt dolog. Nem tudnak annyit fizetni, hogy én, ezekkel a gumikkal, ezzel a kormányművel, ezzel a Zsigulival! Gyerekem van odahaza.

GZ: Egyik ismerősöm is képes 40-nél negyedikbe tenni Suzukiját, halálhörgés, siralom. Akinek van egy csepp műszaki érzéke (a józan paraszti ész emlegetésével senki fiát nem szeretném verbálisan inzultálni), az kábé 40-nél teszi harmadikba, és 60 alatt nem megy négyesben. Ez nem szívódízel, hanem Otto-motor, amit pörgetni kell. Hála a testes kasztninak, fuvallat legyen a talpán, amelyik áttaszajtja a másik sávba.

8-10 éve simán ment 130-at, most már a koránál fogva nem hajszolom 100 fölött, bár az is szép teljesítmény. Ezt a típust más jellegű élményautózásra tervezték. Olyan terepre is elvisz, ahová a családi autóval már senki nem merészkedne el, de terepjáróra még nincs szükség. A motor tényleg nem egy erőmű, de nem szabad figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy 40 éves konstrukció. Még Lenin mauzóleumán is többet fejlesztettek.

RT: A Zsigulival közlekedve rég elfeledett dolgok kerülnek újra elő a szocialista típusok korában vezetni tanult agyból. Egy mai autón már eszünkbe sem jut ellenőrizni indulás előtt a kormány holtjátékát; a Zsiga csigás kormányműve bizony lazul, kopik. A tíz óra tíz perces kormányfogás sem divat már, a Zsigulit pedig csak így fogva és feszült figyelemmel ajánlatos terelgetni, így talán sikerül a sávban tartani.

GZ: Mint az közismert, a kopó alkatrészeket cserélni kell. Ez a kormánymű sorsa. Két évvel ezelőtt tettem én is így, és cseréltettem le az eredetit. Bizony könnyek szöktek a szemembe, amikor a mester udvaráról kikanyarodva egyenesbe akartak beállni a kerekek. Eladdig szépen az adott állásban maradt a kormány, így akár üres kézzel is keringhettem volna tankürültéig. A futómű pöpec, még a szőnyegbombázásra érett Mártírok útján is csak apróbb korrekciókat kell végrehajtani, ha éppen nem penderül elém hipp-hopp egy kátyú, vagy egy 40-nel döngető kalapos skodás.

RT: A Zsiguliban két bajuszkapcsoló van, mint a legtöbb mai autóban. Viszont mindkettő a bal oldalon. A hosszabb a világítás szabályozására szolgál. Ha felkattintjuk a műszerfal bal oldalán lévő billenőkapcsolót, még csak úgy általában kapcsoltuk be a világítást. Ha a hosszú bajuszt felfelé billentjük, helyzetjelzőt, ha lefelé, tompítottat, ha még lejjebb, reflektort kapcsolunk. Nem is rossz rendszer, apró hibája, hogy a főkapcsoló nem áll összeköttetésben a gyújtáskapcsolóval, tehát a Zsiga akkuját lemeríteni rutinélmény feledékeny pilóták számára. Az ablaktörlő is megy gyújtás nélkül. És az ablakmosó is, hehe, mert a folyadékot egy gumibigyó nyomogatásával, kézi erővel spriccelhetjük az ablakra. Egyszerű, működik, de azért mégis!

GZ: Az én újabb Ladámban már három bajuszkapcsoló van; a harmadik az ablaktörlő karja. Egyszerűen magunk felé húzzuk, majd nevetünk egy jóízűt a nyomkodva spriccelőkön. Haha. Az akku lemerítése valóban pofonegyszerű, de inkább lefuttatok egy pár soros rutint az autóból kiszállás előtt, így biztosan elmarad a halott akku okozta kínos helyzet. A régi gyújtáskapcsoló is pár éve adta vissza lelkét a teremtőnek, amit igen fájlalok, hiszen nem-kormányzár állásban is ki lehetett húzni a kulcsot, ami egyet jelentett a teljes áramtalanítással.

RT: Van azért pár dolog, amiben jobb, mint a mai tucatautók. Például ki lehet belőle látni. Kisujjnyi vastag az A-oszlop, nem takarja ki a gyerekeket, kutyákat, néniket, bácsikat, Smartokat. Elefántfüllel terelhetjük arcunkba a menetszelet: kis tempónál, városban nagyon sokat jelent a magamfajta takonykórosoknak, akik a klíma első fuvallatára már el is kapták a kétoldali tüdőgyulladást.

A csomagtartó fedelét manapság minden valamirevaló autóban gázteleszkóp tartja. Négy-öt-tíz év után ez elgyengül, cseréje több tízezer forint, ilyenkor jön a méretre vágott seprűnyél. Ha ilyet lát, a zsigulist mindig elkapja a röhögés, hiszen a Lada csomagtérajtaját egyszerű, ám elmés torziós rugós szerkezet segít felemelni és nyitva tartani. Hasonló a helyzet a motorháztetőnél. Kis rugós kiakasztó van elöl: felnyitom, nyitva marad, lecsukom, csukva marad. Hogy miért vesztek ki ezek a megoldások, fel nem foghatom.

És a váltó. Ilyet azóta sem tudott senki gyártani. Rövid úton mozdul, könnyen működik, egyértelműen klattyan a fokozatokba. Elképesztő, sok mindent megbocsátok érte.

GZ: És az Úr látta, hogy ez jó.

Nehezen aludtam el, izzadva forgolódtam, álmomban krómkeretes kerek lámpák fényénél vallatott egy szovjet tányérsapkás tiszt: menyit fizetett neked a Suzuki, továris? Szerencsére pont mielőtt mellemre sütötték volna a vörösen izzó kürtkarikát, felébredtem. És elgondolkodtam, mit csinálok rosszul?

Ha ennyire nehézkes, kelletlen, lassú, korszerűtlen és félelmetes autó a Zsiguli, miért rajonganak érte és használják mind a mai napig versenyautónak ralisok tucatjai? Nagyon könnyű megérteni, csupán le kell menni egy dűlőútra és félre kell tenni minden aggodalmat, gátlást, óvatosságot, amit a sokmilliós új autók ültettek az emberbe.

A Zsigulik között egész jó állapotúnak mondható szerkesztőségi Ladát nyolcvanezer forintért vettük, ami egy darab 225/55R17 Pirelli P7 ára. Önök egy Impreza WRX-szel , vagy a Zsigával vágnának neki felszabadultabban a sztyeppének? Na ugye.

VAZ 2101 Zsiguli - 1976

Nyilván más érzés a kettő, persze, de a Zsiguli is nagy élményt tud adni. Még ezzel a gyengécske, korszerűtlen kis ezerkettessel is el lehet játszani murván-sárban-porban, becsületes hátsókerék-hajtású lelke van az autónak. A hozzám hasonló rutintalan kocaladás is könnyedén keresztbe rakhatja, a kormánytekergetés az országúti rémálomból izgalmas mókává válik, a váltó ugye tökéletes, és hiszik vagy sem, de még a motor is szebben üvölt a határban, mint az országúton. Sztyeppére van ez teremtve, kérem.

JF kolléga, korábban aktív zsigulis hozzáfűzései

A belső kilincsek nem valódi fémből vannak eredetileg, ezt csak a magyar piacgazaság eredményezte. Az eredeti műanyag karocskák ugyanis minduntalan eltörtek, ezért élelmes maszekok gyártottak fémből ilyet, és akinek volt esze, az ilyet vett, mert ez aztán nem tört el soha többé.

A szag ami ebben az autóban van, nem az a szag, amit autentikus zsiguli-szagnak hívnak. ez valami más, tényleg büdös. Az igazi zsiga szag kellemes, élvezhető :)

A nagytudású tv-s kollégák az ültetés után elfelejtettek futóművet állítatni a verdán, ezért (is) van a mindenfelé kóválygás, a nehéz kormánytekerés (ez egyébként is nehéz a globoidcsigás kormánymű miatt, de azért nem ennyire), és a szélérzékenység. A rendesen beállított futóművű, csapágyas segédirányítókarral szerelt Zsiga legendásan jól terelhető, jobb mint a kocka, ahol a doblemez kiképzésének megváltoztatása miatt jelentős orrtolási hajlam lépett fel, ami a kereklámpásnál soha nem fordult elő.

A csak úgy általában felkapcsolt lámpát hívták régen városi fénynek, aztán volt még a tompított és az országúti. Így azt kár a szemére hányni, ami az akkori előírásoknak megfelelt Ja, hogy a kolléga akkor még kerekeslepkézett... A kulcs kivétele utáni világítva maradás ellen két megoldást szült az elmés magyar elme. Az egyik, egyszerűbb, az volt, hogy rákötötték a gyújtáskapcsolóra a világítást, és a levett gyújtás lekapcsolta a lámpákat is. A másik már megint a maszek világot éltette, kicsi elektronika volt kapható az autósboltokban (mint a Motorteszter, amit Eszter helyett lehetett használni; asszem így szólt a szlogen: "Ne teszteld a motort, Eszter, használj inkább motortesztert!"), amit a világításkapcsolóra kellett kötni, és sípolt, ha a gyújtást levéve a világítás fentmaradt volna.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
792 kilométeres elektromos hatótávval mutatkozott be az új Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

792 kilométeres elektromos hatótávval mutatkozott be az új Mercedes-Benz CLA

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

3 perce
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53