![]() |
|
![]() |
![]() |
Szép barnás-bordó műbőrök az üléseken, a Zaporozsec talán ezen a téren halmozta fel a legkisebb lemaradást a kortársakkal szemben. A műszerfal borítása egészen döbbenetes módon puha, valószínűleg inkább a véletlen műve, mintsem tudatos biztonságtechnikai tervezésé.
Erre utal, hogy a kormány bezzeg vékony és kőkemény. A kormányoszlop ellenben állítólag biztonsági, ütközéskor szépen összecsuklik, ezt azonban a vonatkozó Zaporozsec-legenda ismeretében nem próbálnám ki.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A műszaki adatok alapján nagyon szűk kis autó kellene, hogy legyen, de elöl és hátul is egész jól el lehet férni. A csomagtér viszont már tényleg határozottan kicsi, farmotoros autók elejével nehéz csodát tenni, ráadásul ott van még a benzinkályha is.
Az elöl-hátul független kerékfelfüggesztés révén akár jó is lehetne az úttartás és a menetkomfort. És lehet, hogy jó, ezt mai fejjel már nagyon nehéz megítélni, de tény, hogy agresszív csapatáskor nem borultam fel, és a normális közlekedés is egész kellemesnek bizonyult.
|
A Zaporozsec fő kuriózuma talán a benzinkályha, ami leginkább egy mini atomreaktorra hasonlít az autó elejében. A benzinkályha valójában egy különálló kis benzinmotor, saját porlasztóval és elektromos benzinpumpával, amire az autó saját AC-pumpájának váratlan halála esetén ráköthetjük magát a nagy farmotort is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Állófűtés? Nofene. Manapság a luxusautók közt is kevésben találunk ilyesmit, mármint állófűtést, mint olyant, mert ilyen Zaporozsec-kályhát tutira nem szerelnek rendes autóba. A Zaporozsec fűtése inkább afféle házi bálvány, mint hétköznapi használati tárgy.
A mi kopoltyús, almazöld 968-asunkban még a fűtés kijelzője is közvetlenül utalt szakrális jelentőségére. A bekapcsolásakor először egy bádog keretben gyulladt ki egy piros kereszt. Ez azonban még nem a szentlélek eljövetelét hirdette, csak egyszerűen jelezte, hogy a fűtés bekapcsolódott, és ebből akár még meleg is lehet.
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
A második fokozat sajnos nem mindig lépett működésbe, és épp ez adta a benzinkályha misztikumát. Tehát néha igen, néha nem, nem pedig egy ideig igen, aztán nem, hogy meg lehessen csináltatni, minekutána megint igen lenne egy ideig. A szeszélyes benzinkályha lényege, hogy szervizben soha nem produkál hibajelenséget, vagy ha igen,szétszedve semmi látható hibajel nincs. Ezért is meghatározó gyermekkori élményem, ahogy családunk pöfög a késő őszi szürkületben, és szuggeráljuk a vörös keresztet, gyulladjon már ki a közepében a fűtés tényleges bekövetkeztét jelző fehér pont.
A nosztalgiázás igazi szépsége, hogy az 1982-es M szériához tartozó, már kopoltyúmentes tesztautónkban más volt a fűtés visszajelzője - egy egyszerű zöld lámpácska - a meleg ugyanolyan valószínűséggel jött elő a "középkonzol" alatti lenyitható műanyag dobozból. Tehát vagy igen, vagy nem, prognosztizálhatatlanul, minden logikus sorrendiséget sutba dobva. A tulajdonos szerint legutóbb tök jól fűtött. Most meg egyáltalán nem; a jellegzetes surrogást hallani, meleg viszont nincs.
![]() |
|
Azt hittem, csak egy kis nosztalgiázás lesz, elvégre egy 968-as volt családunk első autója, 1976-ban. Emlékeim szerint szörnyű lehetett, de sose volt benne hányingerem, mint a Ladában. És kissé szeszélyes volt a fűtése. Mai szemmel viszont a Zaporozsec egyáltalán nem tűnt rossz autónak - elfogadható útfekvés, belső tér, és pókhálómentesített légszűrővel a gyorsulása se lehet rossz. Ez persze inkább optikai/nosztalgiai csalódás lehet, és inkább a borzongó kortársak láthatták jól. Ma már azonban mindegy is - az ilyen jó állapotú Zaporozsecekre mindenki vigyázzon, mint a szeme fényére, mert ennél eszelősebb autót nem nagyon termelt a keleti blokk.
< >
|
< >

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
