Új fiú a SUV-osztályban

Bemutató: Nissan X-Trail

2002.02.11. 11:05

A legutóbbi Nissan, a Tino bemutatója nevéhez híven egy legelőnek is beillő golfpálya mellett volt. Az X-Trail egy igazi cápaúsztató tőszomszédságában kezdte meg magyarországi pályafutását. A cápák és az X-Trail között rengeteg a hasonlóság, például egyik sem madár vagy emlős - maga a forgalmazó is csak vonakodva tért át a porcoshalakról az autóra.

 
   
   

A magyar közönség a tavalyi Autószalolon láthatta először az X-Trail-t, ami Japánban és Európa-szerte egyaránt pozitív fogadtatásban részesült. És ahol már árulják, jól is fogy. A világtrendek az autódivatban is begyűrűznek; Magyarországon nőnek a SUV-eladások. A Nissan több, mint 50 éve gyárt terepjárókat, ennek is köszönhető, hogy a középkategóriában a Terrano érte el a legnagyobb piaci részesedést. A Land Rover Freelander , a Toyota RAV 4 és a Honda CR-V által uralt kompakt SUV-kagetóriában eddig egyáltalán nem játszott a Nissan. A cég további sikerei a műfajban a Patrol és a Pickup - ezeknél jóval urbánusabb szerzet az X-Trail.

 
   
 

A magyar X-Trail bemutatón a forgalmazó rögtön meg is nevezte a három fő konkurenst: Freelander, RAV 4, CR-V, közöttük kell elérni a legmagasabb eladásokat. Az X-Trail-t még idén további új modellek követik, velük együtt tervezik a Nissan értékesítésének 20 %-os növelését.

Egyszerűen hihetetlen, hogy normális autók padlólemezére ekkora tornyokat építenek. Az építkezési lázat ugyanaz okozza, ami miatt Manhattan-ben kitört a felhőkarcoló-építési láz: gazdaságosabb kis telekre valami nagyot építeni. Húsz éve még csak a gazdagok terrorizálhatták a közlekedőket egy-egy Range Roverrel, az új szemlélet mára alaposan demokratizálta a közúti családi tank-piacot.

 
   
   

A Citroen Picasso-nál hittük is meg nem is, hogy alulról nézve csak egy Xsara. A Subaru Forester esetében csak arra hagyatkozhattunk, hogy a forgalmazót még sose kaptuk hazugságon, így beletörődtük: így végzi egy Impreza-padlólemez, ha eltéved a gyártósoron. Akkor aztán kaptunk egy Mazda Tribute-ot, amiről az előző kettő nélkül sose hittük volna el, hogy 626-os platform, de most már azon se lepődünk meg, ha egy magyar feltaláló kispolszki-alvázra épít Zeppelin léghajót.

 
   
 

Ráadásul a növesztés nem egyszerű optikai trükk: ezek az autók tényleg nehezek. Az X-Trail másfél tonnáról indul, mindez a japán autópizza-fejlesztés szellemében nem máson, mint az Almera padlólemezén. Az X-Trail-hez alaposan meg is erősítették az Almera-platformot.

A hobbiterepjárókat a nagy vas nyújtotta biztonságérzeten kívül a praktikus apróságokért szeretik, úgyhogy a Nissan igyekszik demonstrálni: van még mondanivalója a pohártartó-műfajban. Nem feledkeztek meg a hűtött rekeszről sem, amelyikben egy betétet megfordítva megszűnik a hűtés. Így használhatjuk napszemüvegtartónak, mert annak ugye nem tesz jót a hűtés, ahogy mindenki tapasztalta, aki télen napszemüveget vesz.

 
   
   

A kategória követelményeihez híven még hátul is nagyok és kényelmesek az ülések. Igazi off-roadosok gúnyosan húzzák majd a szájukat az X-Trail műanyag sárvédőinek említésére, de a hétköznapi használatban nem hátrány, hogy ez nem horpad, jobban bírja a kisebb sérüléseket, nagyobbaknál meg úgyis mindegy.

A hátsó kartámaszban alagút nyitható a csomagtartó felé, itt a támla szétbombázása nélkül dughatjuk át a sílécet, vagy kiküldhetünk egy kisebb termetű kutyát. Odaát a vízálló csomagtartóburkolat a slagos-gyökérkefés autókozmetika kedvelőinek szerez majd kellemes perceket.

 
   
 

Az X-Trail automatikusan bekapcsolódó négykerékhajtása elektronikusan vezérelt: ha a rendszer az első kerekek kipörgését észleli, egy tizedmásodperc alatt 4x4-re kapcsol. Közúti körülmények között a kisebb fogyasztású fronthajtás működik, de a vezető is választhat, mi legyen.

A féke az Auto Motor und Sport vizsgálati sztenderdjével a Nissan mérése alapján hidegen-melegen egyaránt jobb, mint a már néven nevezett konkuenseké. Ez az első ESP-s Nissan, ami rögtön a fejlesztett változatot kapta: kanyarban egyszerre több keréknél avatkozik be. A műszaki újítások közé tartozik a B-LSD (korlátozottan önzáró differenciálmű), ami kevésbé hatékony, mint a Torsen rendszer, és pont fordítva működik: inkább a pörgő kereket fékezi, mint a másikat hajtja. Hogy ne mindenki turbódízelt vegyen, arról a benzines, kiegyensúlyozótengellyel ellátott alumíniumblokkos QR motor gondoskodik, a járás nyugodtsága a forgalmazó szerint a hathengeresekével vetekszik - ezt azért még megnézzük.

 
   
   

A Guardian szerzője azon érzékenyült el, hogy a rádió kijelzője a gyújtás levételekor azt mondja, "Goodbye", valamint hogy a "zsugorPatrol" sarkai hiába vannak távol a vezetőtől, parkoláskor tényleg olyan jól érezhetők a jármű dimenziói, ahogy azt a forgalmazó állítja. Az El País a dizájnról azt írja, "modern, de nem igazán avantgard, és kevésbé fiatalos, mint a többi kompakt szabadidő-terepjáró. Az orr kialakítása jellegzetes, de a forma a derékszögek miatt inkább klasszikusnak mondható."

Az X-Trail kétliteres, kézi váltós modelljének alapára 6.999 ooo Ft

Az oldalról ajánljuk

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

44 perce
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14