Tégla a házban
Hátul a türkizkék budoárban kényelmesen el lehet nyújtózni, pedig a 265 centis tengelytáv kevesebb, mint a H Astráé. A széles, puha könyöklő a kétszemélyes kanapé kialakításához nyújt segítséget.
A 2.3 literes, 114 lóerős Volvo-motorra 1323 kg passzív biztonság jut. Gyorsulást nem mutat. Kerékcsikorgató rajt lehetséges, sőt, felemelő érzés ahogy a hátsó kerekek túrnának a kasztni alá és elöl megemelik az ezüst pingpongasztalt, de az autó ettől még nem mozdult el. A kísérletezés drága móka, négy lámpán átstartolás és kihúzatás olyan drámaian bólintotta le a benzinszint mutatóját, hogy becsléseim szerint egy kilövéssel egy ezrest égettem el. Füstölés után elmegy az ereje, harmadikban még mutat némi fürgeséget, de mire eléri a 100-at, már eltelt 17 másodperc. A 120-as utazósebesség viszont erőlködés nélkül megy.
A négy tárcsfék szépen elkapja ezt a virgonc másfél tonnát, nehogy már jaszkarizás közben bajba kerüljön az a felelőtlen Volvós és rontsa a ragyogó tatisztikát. 1990-1993 között az USA-ban 240-esek volánjai mögött haltak meg a legkevesebben, 10 ezer autóra 0,1 haláleset jutott. Ez az akkor már húszéves modell rendkívüli védelmi rendszere mellett a középkorú háziasszonyok kockázatkerülő természetének köszönhető. Ebben a szerepben vált kultikus járművé, még kedvenc filmemben is felbukkan a háttérben, pirosban. Legjobb alakítása itt tekinthető meg Jeff Bridges-el és egy elszabaduló grafikával.
A számokban nem kifejezhető gyorsulási értékek miatt kezdem megtanulni a lendületből autózás tudományát, röptetem a téglát. Ezzel a magatartásformával látványosan alacsony, 12.5 literes fogyasztást tudtam elérni városban. Lehet rajtam röhögni nyugodtan, de én is nevetek, mert 15-16 literes ígérettel vettem. A váltó és a kuplung karaktere is nagyban támogatja a lendületmegtartást. Próbakörre beülő százkilós férfiakat is meglepett a keménysége, ez eddig csak az F Corsán edződött, ötvenkilós Timinek nem tűnt fel. De ezért a kuplungért még egy szerény, 3 milliós új autót is felgyújtanék.
Izgalmas perceket élünk át parkolóházakban, különösen ha emelkedőn várakozva rámállnak. A kézifék jelképes, a kuplung csúszik, visszagurulás garantált. A mögöttem álló A8-as sofőrjének hajhossza pedig mindig egyenesen arányos a köztünk lévő távolsággal és fordítottan a lejtő dőlésszögével. Csacsogó csaja és a két bálna méreteiből adódó távolság miatt nem hallja üvöltve küszködő motoromat, így ha tehetné sem gurul vissza fényezett lökhárítója védelmében. 240-essel nem lehet plázázni, de a Csarit leszámítva szívből gyűlölök vásárolni, mozik meg vannak máshol is. (A kéziféket időközben megjavították, de már nincsen benne bizodalmam.)
Pedig parkolókban öröm vele manőverezni, a hátsókerék-meghajtású kockafej még kisautóknál is rugalmasabban fordul. A vékony tetőoszlopok és a lelógó fenék is támogatják a parkolást, kívülről figyelve persze látványos bepréselni egy szűk helyre, egyszer meg is tapsoltak. Kész kedélyjavító vele az élet, rámosolyognak, apukák mutatják a gyerekeknek, én pedig villantok nekik a besárgult és sajnos beázó fényszóróimmal.
Amikor először visszafordultam vele, megijedtem. A 9,8 méteres fordulókör egy 4,8 méteres autótól már piruettnek mondható. Az azonos hosszúságú 5-ös BMW 11,8 métert kér ugyanezért a műveletért.
A kéziváltót majdnem szó szerint kell érteni: mintha puszta kézzel, illetve egy bottal turkálva bogarásznánk ki a váltóházban a megfelelő vasakat. Az ötödiket overdrive-val kapcsolom, egészen amíg majd a lejáró váltógombbal el nem szakítom a vezetékét. Ötödiket tolva jutalmul kigyullad egy zöld ötös a műszerfalon, ha pedig elfelejtenék váltani, ami a motor akusztikája következtében még fordulatszámmérő hiányában is képtelenség, egy kis felfelé mutató sárga nyíl segít. Van a műszerfalon unleaded gasoline only felirat is, nehogy baj legyen.
Az amerikás autó de Luxe felszereltsége mai árfolyamon egy kétszemélyes római hétvége, nem leárazott Bottega Veneta táska vásárlásával egybekötve. Van központi zár, a szervokormány kellőképpen súlyos, a légkondit pedig sajátosan értelmezi, kifújja a szemem hideg levegővel, de az ülésfűtés szerencsére nem ilyen mohó. A biztonsági övek bekapcsolására lámpa figyelmeztet. Az antennát akkor is végig behúzza, ha villámgyorsan kiveszem a kulcsot és kiugrok, bezárok. Pedig mekkora számnak tűnik, hogy az új Mondeo ugyanezt tudja az ablakkal. Egyáltalán nem nagy szám, csak megszoktuk a nyomort.
Népítéletek 240-re
Nem csak az én álmom volt ez a típus. Megbízhatósága és biztonsága miatt nem is csalódott benne senki, pedig a benzint mindegyik szereti. A rosszhírű hathengeres VW dízelekkel sem kell harcolni és ez az ideális női autó egy férfi szerint is. A szigorúan érzelmi alapokon hozott döntésem egy túlélésre és praktikumra kihegyezett éhes öszvér.
Az autóban most 306 ezer mérföld (480 ezer kilométer) van. Amikor megláttuk, a vételi bizottságból senki sem kezdte el mélyen a szemembe nézve kocogtatni a homlokát, inkább a rohadásokat kerestük a kasztnin. Nem szokatlan bátorság 240-est venni ilyen futásteljesítménnyel, eddig csak olajcsere volt, fehér fényszórókat keresgélek és jönnek majd új lengéscsillapítók. A rozsda kis foltokban támad, így garázsban fog állni, és ha sokáig marad nálunk, lesz fényezés is. Az intenzív használatot figyelembe véve 2013-ra teszem a félmillió kilométeres pezsgőzést, nem lehetetlen, hogy velünk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
