Urban Cruiser? Úgy értem, krúzer? Na ja, ha úgy vesszük, hogy az urbánon van a hangsúly, akkor egyszer a jövő városaiban a Toyota iQ lesz az általános autóméret, és majd akkor, a jövőben ez lesz a városi cirkáló, a Jézusom, egy Hummer.
A Toyota mintha a Citroën, vagy inkább a PSA konszern nyomdokain járna. Korábban az volt, hogy léteztek a kategóriák: mini, kis, alsó közép, közép, nagy, és mindenki nevezett ezekbe egy-egy versenyzőt. (Jó, nem mindenki mindegyikbe.) Egyesek pedig rájöttek, hogy az emberek nem kategóriákat vesznek, hanem autókat, és ha a kis kategóriába több versenyzőt nevezünk, több autót adunk el. Egyszerű. Amikor a Citroënnek egyszerre három kisautója lett, nem értettük, mi ez, hiszen mi már elsajtóanyagoztuk az agyunkat, de a dolog attól még működik.
A Toyota egyébként is érdekesen alakítgatja modellpalettáját, és a mechanikus rendszerről átáll a gondolkodásra. Yaris, a kisautó és Yaris Verso, a kis egyterű. Corolla az alsó közép autó, Corolla Verso, az alsó közép egyterű. És Avensis, meg a Versója. Mostanra a Yaris Versót elvitte az ízlésrendőrség, a Corolla Verso viszont az Avensis platformjára készül, így hát a Toyota Versók száma egyre csökkent, azt pedig egyszerűen úgy hívják, Verso. Annál nagyobb a pezsgés a Yaris padlólemezén, meg általában a Toyota-hobbitok földjén, Aygo, iQ, Yaris, most meg még az Urban Cruiser is bejött.
Igen, bejött, mégpedig Amerikából, ahol ugyanezt az autót két éve árulják Scion xD néven, és már el is adtak belőle vagy negyvenezret. A branding persze külön tudomány, hogy miért kell egy autót egyik országban ilyen néven, a másikban más néven forgalmazni, más márkaként és típusként. Az egészből annyit biztosan értek, hogy a Cruiser mint név egy Yaris méretű autóval kapcsolatban Amerikában a stand up comedy azonnali felvirágzásához vezetne.
A Scion külön brand, hogy Amerikában azok is vegyenek Toyotát, akik egyébként nem vennének meg egy unalmas Toyotát. És ha a Scion Európában is külön márkaként jelenne meg, nem lehetne belőle egy márkaimidzs-ébresztőóra. Amire nagy szüksége van egy olyan márkának, amelynek időről időre át kell keresztelnie a Carinát Avensisre, a Corollát Aurisra, hogy a vevő el ne aludjon, amíg a szalonban elér a pénztárig.
Az Urban Cruisert (Európában) az aktív városi fiataloknak szánják. Vehetnék passzív falusiak, például odvakban lakó remeték és oszlopszentek, de nekik az ötmillió fölötti indulóár kicsit húzós lesz. Remetéknek és oszlopszenteknek persze van annyi szabadidejük, hogy utánanézzenek: az Urban Cruiser tengelytávja ugyanakkora, mint a Yarisé, széltében-hosszában alig nagyobb, viszont ha Yarisból a legdrágábbat kérjük, bő félmillióval még mindig olcsóbb, mint a legfapadosabb Urban Cruiser. Ami nagyjából ugyanaz az autó ugyanazzal a motorral, fékekkel, mindenfélével.
Az Urban Cruiser formaterve viszont legalább egy kis biztonságérzetet csempész a városi kisember mindennapjaiba: hiába Yaris ez, az eleje mintha a rendőrség új barikádzúzó eszköze volna. Sok állat is ezt játssza védekezési taktikaként: a kis Yaris felfújja magát, és SUV-testtartást vesz fel, ami biztosítja túlélését és genomja továbbadását a nagyváros dzsungelében. Képeken úgy is néz ki, mint egy nagy autó. Élőben is – míg mellé nem állunk, vagy míg mellé nem áll egy másik autó, például egy hatalmas Kia Soul. Mert akkor már ér minket egy optikai csalódás. Ettől függetlenül az Urban Cruiser formaterve szép munka: elhiteti velünk, hogy nagyobb az autó, azt meg ne rójuk már fel a dizájnereknek, hogy nem lett tényleg nagyobb.
A jelenlegi Yarisszal a Toyota nagyon ügyesen keltett Lexus-benyomást, ez a műszerfalborítás például hiába kemény, mint Michael Flatley cipősarka (és úgy is szól), egyszerűen jó ránézni, és kész. A beltér egyáltalán nem olyan otthonos, mint plüssel bélelt Citroëneké-Peugeot-ké, de aki japán autóhoz szokott, annak elég otthonos. Még úgy is, hogy a Toyota bevállalós volt, és egy fapados Urban Cruisert adott nekünk. Műanyag kormány- és váltóborítással, amit negyed óráig nem is vettem észre. Igaz, utána meg elvonatkoztatni nem tudtam tőle; az undorító műanyag elég hatékonyan tolja a vevőt a kettes szintű, Sol felszereltség felé.
Érdekes az újfajta műszerfal – az embléma nélkül sose jönnék rá, hogy Toyota. Az "érdekes" szót természetesen szigorúan toyotás értelemben használom, hiszen egyébként semmivel se köt le jobban, mint pl. engem a Luxor show, amiben borzalmas fellépők és játékosok vannak, a játék lényegét viszont nem értem, persze nem is akarom. A középkonzol érdekessége, hogy a jelenlegi Yaris klímaegységét függőlegesből vízszintesbe fordították. A legfurcsább, hogy a kilométeróra és a fordulatszámmérő egyetlen körbe került – megszokást igényel, de meg lehet szokni. Fordulatszámmérésre egyébként nincs nagy szükség, mert az alapkivitelben is van váltásjelző. Az pedig elég szigorúan igyekszik 1500-1800 között tartatni velünk a fordulatot, egyébként meg ugye érdekel valakit a fordulatszám egy ilyen autóban? Jó dolog a shift-lámpa, bár én amúgy is az ő szája íze szerint kapcsolgatok, ha nem sietek. Ha meg valaki most ismerkedik az autózással, azt néhány nap alatt szépen megtanítja taxis stílusban vezetni.
Használhatóságra Urbán Flórián nem tud annyit, hogy egyterűnek nevezhessék; van ugyan néhány csukható rekesz, kétrészes kesztyűtartó és tologatható hátsó ülés, de padló alatti rakodóhely, meg sok hasonló nincs. Így hát ez crossover, nem egyterű. Crossovernek is csak azért nevezzük, mert van belőle összkerekes változat is. De akkor a formális logika alapján milyen kategóriába tartozzék az elsőkerekes Urban Cruiser?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
