Kétéves dömper-Yaris, ötér'

2009.06.25. 00:53

Adatlap Toyota Urban Cruiser Urban Cruiser - 2009

  • 1364 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 90 LE @ 3800 rpm
  • 190 Nm @ 1800 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.7 másodperc
  • Végsebesség:
    175 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.0 l/100km
  • 5 045 000 Ft

Urban Cruiser? Úgy értem, krúzer? Na ja, ha úgy vesszük, hogy az urbánon van a hangsúly, akkor egyszer a jövő városaiban a Toyota iQ lesz az általános autóméret, és majd akkor, a jövőben ez lesz a városi cirkáló, a Jézusom, egy Hummer.

A Toyota mintha a Citroën, vagy inkább a PSA konszern nyomdokain járna. Korábban az volt, hogy léteztek a kategóriák: mini, kis, alsó közép, közép, nagy, és mindenki nevezett ezekbe egy-egy versenyzőt. (Jó, nem mindenki mindegyikbe.) Egyesek pedig rájöttek, hogy az emberek nem kategóriákat vesznek, hanem autókat, és ha a kis kategóriába több versenyzőt nevezünk, több autót adunk el. Egyszerű. Amikor a Citroënnek egyszerre három kisautója lett, nem értettük, mi ez, hiszen mi már elsajtóanyagoztuk az agyunkat, de a dolog attól még működik.

A Toyota egyébként is érdekesen alakítgatja modellpalettáját, és a mechanikus rendszerről átáll a gondolkodásra. Yaris, a kisautó és Yaris Verso, a kis egyterű. Corolla az alsó közép autó, Corolla Verso, az alsó közép egyterű. És Avensis, meg a Versója. Mostanra a Yaris Versót elvitte az ízlésrendőrség, a Corolla Verso viszont az Avensis platformjára készül, így hát a Toyota Versók száma egyre csökkent, azt pedig egyszerűen úgy hívják, Verso. Annál nagyobb a pezsgés a Yaris padlólemezén, meg általában a Toyota-hobbitok földjén, Aygo, iQ, Yaris, most meg még az Urban Cruiser is bejött.

Igen, bejött, mégpedig Amerikából, ahol ugyanezt az autót két éve árulják Scion xD néven, és már el is adtak belőle vagy negyvenezret. A branding persze külön tudomány, hogy miért kell egy autót egyik országban ilyen néven, a másikban más néven forgalmazni, más márkaként és típusként. Az egészből annyit biztosan értek, hogy a Cruiser mint név egy Yaris méretű autóval kapcsolatban Amerikában a stand up comedy azonnali felvirágzásához vezetne.

A Scion külön brand, hogy Amerikában azok is vegyenek Toyotát, akik egyébként nem vennének meg egy unalmas Toyotát. És ha a Scion Európában is külön márkaként jelenne meg, nem lehetne belőle egy márkaimidzs-ébresztőóra. Amire nagy szüksége van egy olyan márkának, amelynek időről időre át kell keresztelnie a Carinát Avensisre, a Corollát Aurisra, hogy a vevő el ne aludjon, amíg a szalonban elér a pénztárig.

Az Urban Cruisert (Európában) az aktív városi fiataloknak szánják. Vehetnék passzív falusiak, például odvakban lakó remeték és oszlopszentek, de nekik az ötmillió fölötti indulóár kicsit húzós lesz. Remetéknek és oszlopszenteknek persze van annyi szabadidejük, hogy utánanézzenek: az Urban Cruiser tengelytávja ugyanakkora, mint a Yarisé, széltében-hosszában alig nagyobb, viszont ha Yarisból a legdrágábbat kérjük, bő félmillióval még mindig olcsóbb, mint a legfapadosabb Urban Cruiser. Ami nagyjából ugyanaz az autó ugyanazzal a motorral, fékekkel, mindenfélével.

Az Urban Cruiser formaterve viszont legalább egy kis biztonságérzetet csempész a városi kisember mindennapjaiba: hiába Yaris ez, az eleje mintha a rendőrség új barikádzúzó eszköze volna. Sok állat is ezt játssza védekezési taktikaként: a kis Yaris felfújja magát, és SUV-testtartást vesz fel, ami biztosítja túlélését és genomja továbbadását a nagyváros dzsungelében. Képeken úgy is néz ki, mint egy nagy autó. Élőben is – míg mellé nem állunk, vagy míg mellé nem áll egy másik autó, például egy hatalmas Kia Soul. Mert akkor már ér minket egy optikai csalódás. Ettől függetlenül az Urban Cruiser formaterve szép munka: elhiteti velünk, hogy nagyobb az autó, azt meg ne rójuk már fel a dizájnereknek, hogy nem lett tényleg nagyobb.

A jelenlegi Yarisszal a Toyota nagyon ügyesen keltett Lexus-benyomást, ez a műszerfalborítás például hiába kemény, mint Michael Flatley cipősarka (és úgy is szól), egyszerűen jó ránézni, és kész. A beltér egyáltalán nem olyan otthonos, mint plüssel bélelt Citroëneké-Peugeot-ké, de aki japán autóhoz szokott, annak elég otthonos. Még úgy is, hogy a Toyota bevállalós volt, és egy fapados Urban Cruisert adott nekünk. Műanyag kormány- és váltóborítással, amit negyed óráig nem is vettem észre. Igaz, utána meg elvonatkoztatni nem tudtam tőle; az undorító műanyag elég hatékonyan tolja a vevőt a kettes szintű, Sol felszereltség felé.

Érdekes az újfajta műszerfal – az embléma nélkül sose jönnék rá, hogy Toyota. Az "érdekes" szót természetesen szigorúan toyotás értelemben használom, hiszen egyébként semmivel se köt le jobban, mint pl. engem a Luxor show, amiben borzalmas fellépők és játékosok vannak, a játék lényegét viszont nem értem, persze nem is akarom. A középkonzol érdekessége, hogy a jelenlegi Yaris klímaegységét függőlegesből vízszintesbe fordították. A legfurcsább, hogy a kilométeróra és a fordulatszámmérő egyetlen körbe került – megszokást igényel, de meg lehet szokni. Fordulatszámmérésre egyébként nincs nagy szükség, mert az alapkivitelben is van váltásjelző. Az pedig elég szigorúan igyekszik 1500-1800 között tartatni velünk a fordulatot, egyébként meg ugye érdekel valakit a fordulatszám egy ilyen autóban? Jó dolog a shift-lámpa, bár én amúgy is az ő szája íze szerint kapcsolgatok, ha nem sietek. Ha meg valaki most ismerkedik az autózással, azt néhány nap alatt szépen megtanítja taxis stílusban vezetni.

Használhatóságra Urbán Flórián nem tud annyit, hogy egyterűnek nevezhessék; van ugyan néhány csukható rekesz, kétrészes kesztyűtartó és tologatható hátsó ülés, de padló alatti rakodóhely, meg sok hasonló nincs. Így hát ez crossover, nem egyterű. Crossovernek is csak azért nevezzük, mert van belőle összkerekes változat is. De akkor a formális logika alapján milyen kategóriába tartozzék az elsőkerekes Urban Cruiser?

Totalcar értékelés - Toyota Urban Cruiser Urban Cruiser - 2009

6
TC

Ha olyan radikális lenne a formája, mint az ára, és viszont, egy ponttal többet kap.

Az oldalról ajánljuk

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

2 órája
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14