Mosolygó gumimatrac

2004.09.14. 10:00

A kis vigyoriban eszembe sem jut, hogy nagyobb és macsóbb autóban lenne a helyem, felszabadultan olvadok a mosolygó vacak puha gömbölydedségébe. Nem is autó ez, inkább guruló gumimatrac, maga körül még a legnagyobb dugóban és esőben is egy darabka napfényes, lágyan simogató Földközi-tengerrel.

 
  TotalCar házon belül
 
  A tesztautók általában egy hétig vannak az autós szakíróknál. Lehet róluk véleményünk, de a hosszú távú együttélésről fogalmunk sincs, pedig aki autót vesz, több évre tervez. A TotalCar most régi adósságát törleszti: a következő napokban a szerkesztőség saját tulajdonú autóinak tartóstesztjeit olvashatják. A mai műsor: Rácz Tamás szakírónk családi autója.

Eddig megjelent:
Nissan 200SX (S13) - 1992
Saab 900 Convertible - 1992
Alfa Romeo Alfetta - 1981
csik.jpg

Ahogy közeledett 2004 augusztusa, vadonatúj gyermekünk születésének várható időpontja, úgy vált egyre sürgetőbbé, hogy kedvesemnek is legyen saját autója. Én már a kezdetektől Twingóért lobbiztam. Ismeretlenül is kedveltem a mókás kis jószágot, amiről mindenki azt mondta, belül sokkal nagyobb. A harci kedvet kissé megrogyasztotta, hogy minden, a megcélzott egymillió körüli árkategóriába eső eladó Twingo gyalázatosan szétült, elhordott állapotban volt, kívül-belül.

Előbb kissé felemeltük az árküszöböt, aztán sokáig nézegettünk egy gyönyörű, piros Lancia Y-t, amit csak azért nem vettünk meg, mert gyanúsan befelé dőlt a jobb első kereke. Egyre hosszasabban üldögéltünk a kereskedésekben ácsorgó kicsit romos, fapados Twingókban, de nem vitt rá a lélek, hogy egymilliónál többet adjunk szakadt kárpitért, horpadt sárhányóért, beesett szellőzésgombokért, letört ülésdöntő karokért. Végül, mikor már majdnem azt mondtam, na jó, ezres Suzuki, urambocsá' klímás Daewoo Matiz, július elején rátaláltunk az igazira.

Családunk új tagja 1999-ben készült, tehát a '98-tól 2000-ig gyártott negyedik változat képviselője. Ebből kívülről leginkább annyi látszik, hogy az indexet már a fényszóróba integrálták, de a fény még nem átlátszó, hanem bordás üvegen keresztül érkezik. A Pack kivitel az egyik legalacsonyabb felszereltségű az évjáratból, két légzsák, villanyablak, infrás centrálzár és szervokormány van benne. A kisautó Belgiumból származik, itthon mi lettünk az első gazdái, így EU-s rendszámtáblák kerültek rá. Újszerű megjelenését nagyban támogatja, hogy egy korábbi baleset után felületének mintegy háromnegyedét újrafényezték.

 
  Vigyázat, unalmas! (Twingo-történelem)
 
    Az első Twingo-lelet 1986-ból származik. A W60 kódjelű prototípus a Renault VBG-projektjének (Véhicule Bas de Gamme, Belépő Szintű Jármű) terméke volt. A tanulmánnyal a gyártó az R4-es szellemi utódját próbálta megalkotni: legyen a kisautó olcsó, kicsi, praktikus. 1988-ban Raymond Lévy, a Renault új vezére kicsit átrajzoltatta a terveket, és elkészült az X60-as, ami már hasonlít a későbbi Twingóra.









1992 október ötödikén, a Párizsi Mondial Auto Show-n lépett először közönség elé a Twingo. Az újszerű koncepció, a vigyori arc és a bohókás színvilág azonnali sikert aratott, még ott helyben az autókiállításon 2240 Twingót rendeltek meg a gyártól. 1993 áprilisában kezdték meg hivatalosan is az értékesítést. Az első változat kizárólag a C3G kódjelű, 1239 köbcentis, 55 lovas négyhengeressel volt kapható, extrákat nem lehetett hozzá rendelni. Kárpótlásul a vásárlók a metálvörös és a fekete mellett öt további hülye nevű szín, a korálpiros, az indiai sárga, tengerentúli kék, korianderzöld és ködszürke közül választhattak. Még ebben az évben megerősítették a Twingo oldalütközés-védelmét, hátsó ablaktörlőt is kapott, és Spanyolországban extraként már lehetett hozzá kérni légkondit. '93 végére 125 000 Twingo kelt el. 1994-ben újabb színeket kevertek ki a Twingóhoz (yanoszöld, veronai metálzöld, stb.), apróbb változtatásokat eszközöltek a kabinban, megjelent az automata kuplungos Easy-változat, és opciós elektromos csomagot (villanyablak, centrálzár) is kreáltak. Megjelent a hátsó ülés nélküli teher-Twingo. 1995-ben a kisautó légkondival vagy ennek alternatívájaként vászontetővel egészült ki, '96-ban a még kuszább színvilágú Twingo Benetton borzasztotta el a konzervatívokat. Ez év júliusában újult meg először igazán a kisautó. A D7F jelű motor 90 köbcentivel kevesebből öt lóerővel többet produkált. Egészen hülye nevű új színeket kutyultak neki, és megjelent az automata váltós Twingo Matic. Változó felszereltségű limitált szériák kerültek a különböző piacokra: Grease, Seventie, Elite, Jungle, Velvet, Sari. 1997 június 30-án elkészült az egymilliomodik Twingo. '98-tól Twingo2 néven fut a modell: radikális külső változtatást eszközöltek az autón, egybeolvasztották a fényszórót az irányjelzőkkel. A fontosabb dolgok bent találhatók: teljesen átalakult a beltér, a Twingo megkapta a Clio üléseit; a bent ülők egészségét légzsák és erősebb, biztonságosabb kasztni óvja. Megjelent az elektromosan nyíló üvegtető. Októberben Initiale néven Párizsban bemutatkozott a bőrüléses luxus-Twingo. 2000-től Twingo3 a Twingo, innentől a nyugat-európai piacon mindben ABS kattog 14 colosra nőttek a felnik, jelentősen kibővült az alapfelszereltségi lista - és átlátszóvá vált a fényszóróbura. Decemberben bemutatkozott a 16 szelepes motor, a D4F, 75 lóerővel. 2001 áprilisában Quickshift 5 néven új robotizált váltó váltja le (hehe) az Easy-t és a Maticot. A jelenleg kapható Twingo-család 2002-ben alakult ki. Ezt reményeink szerint újautó-tesztünkben taglaljuk nemsokára.

A gyanúsan újszerű ábrázat és az órában lévő hihetetlennek tűnő 28 000 kilométer miatt rászántunk párezer forintot egy teljes átvizsgálásra a vásárlás előtt. Égő Ákos webszerkesztő kollégám jól bevált műszaki tanácsadója a kompressziómérés, a fékpróba és az alapos áttekintés után azt mondta, bár az autó "szarrá volt törve" (elnézést), a felfüggesztések és a lényeges teherviselő elemek nem károsodtak. A motor tökéletes, így ha nem féltem a családot a nagyautókhoz képest elenyésző passzív biztonságtól ("nézze meg, egy ujjal benyomom itt elöl, és hátul nyikorog"), a Twingót megvehetjük. Kedvesemre néztem, ő bólintott, megvettük.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

2 órája
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22