Már a spájzban vannak

2005.04.08. 08:42

Adatlap Hyundai Tucson Style Gls - 2005

  • 1991 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 112 LE @ 4000 rpm
  • 245 Nm @ 1800 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.8 másodperc
  • Végsebesség:
    168 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • 6 262 000 Ft


A Tucson a pártállamban igen jó apparátcsik lett volna, mert hajlamos a bólogatásra. Ezen felül a felépítmény fel-le mozgásai nekem kicsit intenzívebbek voltak a kelleténél, de ezt most ünnepélyesen felejtsük el. A Tucson ugyanis az Ultimate Kátyú Machine. Nem volt olyan lyuk a főváros utcáin, amin ne tudtam volna úgy átrongyolni, hogy a futómű ne vasalja ki. No felütés, no felnikoppanás. A magas oldalfalú gumi és a hosszú rugóút beleröhögnek Demszky arcába: rajtunk nem fogsz ki!


Nem számít a tüske s a karc

Sederintősre véve a tempót a Tucson úgy viselkedik, mint egy oldszkúl fronthajtású autó. Tolja, túrja az elejét, aztán jön az ESP, rendet kiált és elzárja a csapot. A menetstabilizáló elektronika hangolása ugyanis tökéletes ellentéte a Porsche PSM rendszerének. Amint a kocsi első gumijának oldalkúszási szöge meghaladja a villanyos kobold ízlését - ez pedig igen gyorsan bekövetkezik - kegyetlenül és hosszan elveszi a gázt, hiába szögezi a jobb láb a pedált a tűzfalra.

Falusi vagyok, tehát földútra is vittem a Tucsont. Ez első pillanatra magától értetődőnek látszik, de a prospektust végignézve már nem az. A színes brosúra összes képén csillogó felhőkarcolók között és simára aszfaltozott országutakon szakít az autó - na jó egyszer tengerparton is fröcsköl egy kis vizet.


A prospektus városi autónak pozícionálja, de ez igazságtalanság. A Tucson ugyanis a bakhátas dűlőutak királya. Elég magas, hogy ne érjen le nagyobb tempónál sem, ha pedig az első kerekek elkaparnak, az elektronika hátra is vezérel egy kis erőt. Ezt főleg sáros kanyarokban lehet jól megfigyelni, ilyenkor azonos gázadás ellenére is megindul egy kicsit a kocsi hátulja, amint a hátsó kerekek hajtása is bekapcsol.

Hóban, vagy nagy sárban jön jól a kapcsoló, amivel fix 50-50 százalékra lehet állítani a nyomatékelosztást, de erre a szárazabb utakon nem volt szükség. Megelőztem vele egy szomszéd falubeli Moszkvicsot is, láttam a sofőr arcán a csodálkozást, hogy kerül ide az aszfaltról egy ilyen puccos autó.


Dupla kipufogó - szimpla motorhang

Jól néz ki a dupla kipufogócső, ez új dizájnelem a kategóriában. A pucolása nem leányálom, de megéri. Külön nyílik a hátsó ablak - jó pont -, mégpedig úgy, hogy belemélyítettek egy-egy angol feliratot a rendszámtábla feletti keretbe, melyik az ablak, és az egész ajtó nyitóbillentyűje. Amennyire tetszett ez nekem, annyira fogják utálni majd a fényezők, de szerencsére többen vagyunk, mint ők.




A csomagtartó jó ötletek és furcsa jámborságok tárháza. Okos a szatyorakasztó a hátsó támlán, leszorítóháló és a padló alatt rekeszes tálca. A kalaptartó és környéke viszont kész katasztrófa. Ha rövid a kalaptartód, toldd meg egy filcdarabbal, mondták a Hyundainál. A szerencsétlen filclapokat pedig műanyag patentekkel kell a fejtámlához rögzíteni. Ráadásul a kalaptartó nem nyílik fel az ajtóval, hanem az aljában elrejtett madzagos kampót kell kipiszkálni és felakasztani az ajtókéderre. A csúcs mégis a kalaptartó maga, amibe öblös rekeszeket mélyítettek, még a régi alaméneum elsősegélydoboz is elférne bennük. Csakhogy van mellette egy felirat: semmit ne tároljunk a kalaptartón, mert hirtelen fékezésnél lerepülhet.

Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Kicsinységek ezek persze, de mutatják, hogy van még tennivaló. Ettől függetlenül a kezdetben gőgös tartózkodással kezelt Tucson igencsak használható járműnek bizonyult. Lehet, hogy eredetileg Amerikának készült, de valami extraorbitális véletlen folytán olyan, mintha mégis ide teremtették volna. Nagy, robusztus, röhög a kátyúkon, viszonylag olcsón fenntartható, komoly autó látszatát kelti, és persze divatos. Menni vele nem nagy élvezet, de valljuk be, a többség nem azért vesz autót, hogy élvezzen, hanem hogy menjen.

Miért NEM unalmas a Hyundai?


A Magyarországon még viszonylag újnak számító Hyundai közel négy évtizedes múltra tekinthet vissza. Amikor a 60-as évek utolsó éveiben a szöuli Cosmos áruház előtt kiállítottak egy Ford Cortinát, az autót pillanatok alatt akkora tömeg vette körül, mintha legalábbis valamilyen különleges, egzotikus jármű lett volna. Tulajdonképpen az is volt. A négyajtós limuzin ugyanis Ulsanban, Dél-Koreában készült, és a Hyundai autógyár egyik legelső, licencben készült modellje volt.

A Hyundai autóipari tevékenységének története 1940-ben kezdődött, amikor Ju-Yung Chung kis autójavító műhelyt indított be. Az üzlet olyan sikeresen növekedett, hogy 1946-ra már a sokat sejtető Hyundai Auto Service Centre nevet vette fel. Ju-Yung viszont nem elégedett meg ezzel, és 1947-ben megalapította a Hyundai Engineering and Construction vállalatot. Ez a húzás is sikeresnek bizonyult, és a vállalat fontos szerepet játszott a Dél-Koreai gazdaság újjáépítésében a koreai háború után. De ez a cég építette 1966-ban a thaiföldi fő autópályát, és a Jubail ipari kikötőt Szaud-Arábiában. A járműgyártás 1968-ban kezdődött meg, egy évvel az után, hogy a Hyundai licencszerződést írt alá a Forddal.

Először Mark II. és Mark III. Ford Cortinákat, majd később Ford Granadákat is gyártottak, kizárólag a belső piacra. Ezek egy vadonatúj gyárban, Ulsanban készültek, melynek igazgatója angol, George Turnbull volt. Egy korabeli szemtanú szerint dagálykor tengervízben álltak a munkások, ez még akkor is szép, ha nem igaz. A Fordok gyártása hét évig tartott, de már időközben tudni lehetett, hogy a Hyundai saját autó gyártására készül. Folyamatos tárgyalások folytak a Mitsubishivel, és végül 1974-ben a torinói autószalonon bemutatkozott az első Hyundai márkanevet viselő autó, az öt ajtós Pony. A kocsi fő darabjai a Mitsubishi Lancer előző generációjából származtak, a karosszéria vonalainak megtervezésében az olasz Giugiaro desingstúdiója is besegített.


Pony
A Pony gyártása 1975 végén kezdődött, és 1976-ban óvatosan ugyan, de elkezdték az exportot is. Hat autót hajóztak át Ecuadorba, de más dél-amerikai, afrikai és közel-keleti piacokra is beindult az export. Az év végi mérlegben 1019 darab autó szerepelt exportként. A Mitsubishivel kiépített kapcsolat további modellekhez vezetett. Az 1984-ben bemutatott Stellar sok szempontból ismerősnek tűnhetett a régi Hyundai dolgozók számára, hiszen elrendezése a Cortináéhoz volt hasonlatos: a hosszában elhelyezett orrmotor a hátsó kerekeket hajtotta.

Hyundai Excel
A nyolcvanas évek közepén tovább pörögtek az események. A Hyundai Excel piacvezető lett Kanadában, így nem csoda, hogy a rákövetkező évben a Hyundai úgy döntött, hogy belép a világ legnagyobb autópiacára, az Egyesült Államokéra. A nyolcvanas-kilencvenes évek során a hajdan egy-két modelles cég különböző méretű, rendeltetésű, és motorizáltságú személygépkocsik széles palettáját kezdte kifejleszteni. 1990 újabb fontos évszám a cég életében, hiszen ekkor készült el az első teljesen saját fejlesztésű motor.

S-Coupe
Ugyanebben az évben mutatták be az S-Coupé elnevezésű kétajtóst, mely bebizonyította, hogy egy sportos kupénak nem kell feltétlenül elérhetetlenül drágának lennie. Két évvel később az S-Coupé turbó változata a világ legnehezebb és legveszélyesebbnek tartott hegyi felfutó versenyén is bizonyított, és megnyerte a Pikes Peaket. Persze nem csak Amerika értékelte a megbízható, olcsón fenntartható és robusztus autókat. A Lantrát 1993-ban az Év Autójának választják az ausztrálok. 1994-ben mutatták be az Accentet, melyből rögtön az első gyártási évben egymillió darab készült.

S-Coupé turbó
Magyarországon hivatalosan a rendszerváltás után kezdték forgalmazni a Hyundai gépkocsikat, melyek kezdettől fogva alacsony üzemeltetési költségükkel és strapabíróságukkal tűntek ki a hasonló árú kocsik közül. Ma a Hyundai a gazdaságos városi kiskocsitól kezdve a nagy teljesítményű sportkupén keresztül a különböző haszonjárművekig számtalan fajta gépkocsit gyárt. Koreában a belföldi márkák közül a Hyundait tartják a legnagyobbra, minőségi összeszerelésükkel, precíz kivitelezésükkel és takarékos motorjaikkal a Hyundai személygépkocsik a legjobbak közé számítanak, sőt, felveszik a versenyt a neves európai és amerikai konkurensekkel is.

A szerző értékelése ertekeles

Pozőröknek és közúti versenyzőknek nem fog bejönni. Racionálisan gondolkodóknak annál inkább.

Az oldalról ajánljuk

Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

március 14., 16:58
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

március 15., 10:23
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
  • Hírek

Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója

Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.

március 15., 10:23
Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!
  • Technika

Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!MűhelyPRN: Mercedes-Benz Sprinter 2,2 CDI – 2012.

Minden autónak megvan a maga sorsa, de ennek a Sprinternek különleges életet szánt a sors: rendőrségi kisbuszból lett segélykocsi.

március 15., 06:36
Minden körülmények között
  • Brand and Content

Minden körülmények között

Na nem az Operában voltunk - by Hyppolit, a lakáj -, hanem menekültünk a dugóból. Az emberek jelentős részének ma már a napi "rutin" része a dugóban araszolás és menekülő útvonal keresés. Mi meg is találtuk, mutatjuk!

március 14., 15:26
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

13 perce
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
  • Hírek

Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott

Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.

március 15., 06:39
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

március 15., 08:50
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
  • Hírek

Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság

107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.

március 15., 06:39
Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből
  • Belsőség

Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből

Négy millió forint sok pénz, főleg 25 évesen. Logikusnak tűnhet, hogy valaki ezt használt autóra költené, így mi is eljátszottunk ennek gondolatával.

március 14., 16:13
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
  • Hírek

A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba

Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.

március 14., 15:06
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
  • Hírek

A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek

Több okból is jól jönne ez a gyártónak.

március 15., 15:00
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
  • Hírek

Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza

Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.

március 15., 17:00
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
  • Hírek

Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje

Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.

március 15., 13:23
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.

március 14., 11:16
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53