Az SzMZ szép, de rettenetes, közlekedésre teljességgel alkalmatlan szovjet törpeautó. Egy jármű, amit gyakorlatilag csak azért készült el, hogy legyen valami, aminél a Velorex sokkal jobb.
Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a
kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A
TotalCaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú
darabjait. Idén a tulajdonosok szándéka szerint szabadon
látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, erről
majd mindenképp hírt adunk! Addig is: köszönjük a lehetőséget az
Old Chip és
OldRent Kft.-nek!
Az SzMZ S3A (Sz, Z, A) 1958-tól 1970-ig készült a Moszkvától úgy 70 kilométerre délre fekvő Szerpuhov városában (innen a márkanév: Szerpuhov Motor Zavod, ma SzeAZ-nak hívják), elsősorban a Szovjetunió rokkantjai számára. Volt három-, volt négykerekű, volt, amelyiket két kézzel, volt, amelyiket egy lábbal-egy kézzel is el lehetett vezetni, de olyan is, mint ez, amihez négy végtagra van szükség. Vagyis még annyi sem elég, rögtön elmondom, milyen embert próbáló feladat vezetni, és miért, de előbb csodáljuk egy kicsit a formáját!
Nagggyon aranyos, hihetetlen, hogy egy ilyen puszilgatnivalóan bájos, kortalanul szép kis valami keletkezett ott és akkor, ahol és amikor például a Zaporozsecet megalkották. Az ember legszívesebben odaszaladna hozzá, hogy ölbe kapja és dorombolásra bírja. Édesen gömbölyded az eleje, esetlenül aranyos a hátulja, mókásan billeg méretéhez képest nagynak is látszó tízcolos kerekein.
Manapság az autógyártók állandóan génekről meg DNS-ekről beszélnek, amikor új modelljeiket próbálják eladni nekünk vagy önnek. Ha tehát autóipari PR-es lennék, valószínűleg úgy írnám le az SzMZ-t, hogy apai ágon egy quad és egy 500-as Fiat, anyai ágon pedig egy Mini és egy golfkocsi fura fajkeveredései találkoztak ebben a kis valamiben.
Alul is, a motortérben is szép, és nem csak az igényes restaurációnak köszönhető újszerű állapot miatt. Ahogy tekeregnek a csövek, sötétlenek a bonyolult futómű alkatrészei, fénylik a blokk: mintha középiskolai technikaszertárban kiállított makett lenne az egész, amin mindig szívesen tekergetik a gyerekek a nagy kurblit, hogy lássák, mi hogy működik. Csak a lakkozott fatalapzat hiányzik alóla.
Hol nem szép? Ahol leginkább az kéne legyen, ahol a gép az emberrel legtöbbet találkozik: a kabinban és a csomagtartóban. A beltér mintha egy régi orosz teherautó barátságtalan vezetőfülkéje lenne 1:2-es kicsinyítésben, rideg és veszélyes, mindenütt bök, vág, csíp, harap. A csomagtartóban pedig praktikusan középen találjuk a főfékhengert a jókora olajtartállyal, nehogy elférjen mellette valami nagyobb cucc.
A pofás forma alatti műszaki koncepció nem túl komplikált. Hajlítottak-hegesztettek egy kis csővázat, a hátuljába berakták az Izs Planeta motorkerékpár 350-es, egyhengeres blokkját és négyfokozatú váltóját. A futóműelemeket oda rakták, ahol elfértek, majd csak rugózik valahogy az autó.
Ehhez a durván kisipari jellegű alaphoz még hozzácsapták, amit a szerpuhovi autósboltban épp kapni lehetett. A fényszórók a GAZ 69-ről érkeztek, az önindító és a dinamó a Moszkvicsból, a kapcsolók, lámpák ismerősek számos keleti blokkos járműből. A motorkerékpár-váltóhoz egyszerűbb volt egy irányváltó áttételt illeszteni, mint új váltót tervezni, így az SzMZ előre-hátra egyaránt négysebességes.
A hanyag átgondolatlanság egészen lebilincselő példái is megfigyelhetők a járművön. Például van rajta dekompresszor, mint a Babettán, azaz mechanikusan is le lehet állítani. De villanyosan is, a gyújtás elvételére úgyis megáll a motor. De mindegy, az IZS blokk dekompresszoros volt, hát az SzMZ is úgy maradt. De hogy ne csak szidjam szegényt: a szovjet technika tartósságára is van példa, az eredeti láncot, az eredeti Hardy-tárcsákat nem kellett kicserélni a restaurálás során.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
