Az SzMZ szép, de rettenetes, közlekedésre teljességgel alkalmatlan szovjet törpeautó. Egy jármű, amit gyakorlatilag csak azért készült el, hogy legyen valami, aminél a Velorex sokkal jobb.
Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a
kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A
TotalCaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú
darabjait. Idén a tulajdonosok szándéka szerint szabadon
látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, erről
majd mindenképp hírt adunk! Addig is: köszönjük a lehetőséget az
Old Chip és
OldRent Kft.-nek!
Az SzMZ S3A (Sz, Z, A) 1958-tól 1970-ig készült a Moszkvától úgy 70 kilométerre délre fekvő Szerpuhov városában (innen a márkanév: Szerpuhov Motor Zavod, ma SzeAZ-nak hívják), elsősorban a Szovjetunió rokkantjai számára. Volt három-, volt négykerekű, volt, amelyiket két kézzel, volt, amelyiket egy lábbal-egy kézzel is el lehetett vezetni, de olyan is, mint ez, amihez négy végtagra van szükség. Vagyis még annyi sem elég, rögtön elmondom, milyen embert próbáló feladat vezetni, és miért, de előbb csodáljuk egy kicsit a formáját!
Nagggyon aranyos, hihetetlen, hogy egy ilyen puszilgatnivalóan bájos, kortalanul szép kis valami keletkezett ott és akkor, ahol és amikor például a Zaporozsecet megalkották. Az ember legszívesebben odaszaladna hozzá, hogy ölbe kapja és dorombolásra bírja. Édesen gömbölyded az eleje, esetlenül aranyos a hátulja, mókásan billeg méretéhez képest nagynak is látszó tízcolos kerekein.
Manapság az autógyártók állandóan génekről meg DNS-ekről beszélnek, amikor új modelljeiket próbálják eladni nekünk vagy önnek. Ha tehát autóipari PR-es lennék, valószínűleg úgy írnám le az SzMZ-t, hogy apai ágon egy quad és egy 500-as Fiat, anyai ágon pedig egy Mini és egy golfkocsi fura fajkeveredései találkoztak ebben a kis valamiben.
Alul is, a motortérben is szép, és nem csak az igényes restaurációnak köszönhető újszerű állapot miatt. Ahogy tekeregnek a csövek, sötétlenek a bonyolult futómű alkatrészei, fénylik a blokk: mintha középiskolai technikaszertárban kiállított makett lenne az egész, amin mindig szívesen tekergetik a gyerekek a nagy kurblit, hogy lássák, mi hogy működik. Csak a lakkozott fatalapzat hiányzik alóla.
Hol nem szép? Ahol leginkább az kéne legyen, ahol a gép az emberrel legtöbbet találkozik: a kabinban és a csomagtartóban. A beltér mintha egy régi orosz teherautó barátságtalan vezetőfülkéje lenne 1:2-es kicsinyítésben, rideg és veszélyes, mindenütt bök, vág, csíp, harap. A csomagtartóban pedig praktikusan középen találjuk a főfékhengert a jókora olajtartállyal, nehogy elférjen mellette valami nagyobb cucc.
A pofás forma alatti műszaki koncepció nem túl komplikált. Hajlítottak-hegesztettek egy kis csővázat, a hátuljába berakták az Izs Planeta motorkerékpár 350-es, egyhengeres blokkját és négyfokozatú váltóját. A futóműelemeket oda rakták, ahol elfértek, majd csak rugózik valahogy az autó.
Ehhez a durván kisipari jellegű alaphoz még hozzácsapták, amit a szerpuhovi autósboltban épp kapni lehetett. A fényszórók a GAZ 69-ről érkeztek, az önindító és a dinamó a Moszkvicsból, a kapcsolók, lámpák ismerősek számos keleti blokkos járműből. A motorkerékpár-váltóhoz egyszerűbb volt egy irányváltó áttételt illeszteni, mint új váltót tervezni, így az SzMZ előre-hátra egyaránt négysebességes.
A hanyag átgondolatlanság egészen lebilincselő példái is megfigyelhetők a járművön. Például van rajta dekompresszor, mint a Babettán, azaz mechanikusan is le lehet állítani. De villanyosan is, a gyújtás elvételére úgyis megáll a motor. De mindegy, az IZS blokk dekompresszoros volt, hát az SzMZ is úgy maradt. De hogy ne csak szidjam szegényt: a szovjet technika tartósságára is van példa, az eredeti láncot, az eredeti Hardy-tárcsákat nem kellett kicserélni a restaurálás során.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
