Nem mindig a régi az igazi?
Összehasonlító teszt: Suzuki Swift Sport, Suzuki Swift GTI - 1990
A legnagyobb az volt, hogy tulajdonképpen mindkét régi GTI jó autó. Kellemesen erős a motorjuk, szervo nélküli kormányuk közvetlen, jól lehet velük autózni. A kocka a tökéletesen átalakított futóművével gyakorlatilag úgy viselkedett, mint egy versenyautó. Nagyon hangos és nyers, nagyon közvetlen, szinte úgy éreztem magam, mintha pályaautóban ülnék, eltekintve attól, hogy nem volt gyors a kanyarokban.
A kocka GTI kasztnija nagyon nyeklik, így hiába könnyű, hiába feszes a futóműve, nem fordul úgy, mint a mai autók. Viszont ezerszer közvetlenebb, élménydúsabb vele az autózás. A gömbölyű már kulturáltabb, ennek megfelelően vezetési élményben valamivel kevesebbet nyújt, de annyival nem, hogy komolyabban bánthassam. 2,5 millióért agyrém, de 1,2-ért racionális választásnak tűnik.
Az itt következő bekezdésekben olyan dolgokat fogok írni, amiket egyáltalán nem szeretnék. Sokkal szívesebben írnám, hogy a lomha, elpuhult, nehéz Swift Sport bár kényelmesebb, kulturáltabb, fel sem veheti a versenyt élményautózás terén az elődjeivel, hiszen a nyolcvanas, kilencvenes évek, amikor még lehetett könnyű, nyers, hangos autókat gyártani, az volt az aranykor.
Nos, az aranykor tényleg a nyolcvanas, kilencvenes évek időszaka volt, ennek ellenére nehéz lenne leszólni a Swift Sportot. Az nyilvánvaló, hogy kényelmesebb, kulturáltabb, mint elődei, csak az a kérdés, hogy a sok modorosság között mennyi vész el az élményből. Meglepően kevés. Annyi egészen biztosan nem, hogy a kedves olvasót Swift Sport helyett rábeszéljem inkább valamelyik GTI-re.
A Sport sokkal gyorsabb volt a kanyarokban, mint a másik kettő, szépen ugrabugrált a feneke, ha arra volt szükség; nevezhetjük sokmindennek, csak unalmasnak nem. Emellett ezerszer kulturáltabb, mint a régiek, vagyis a hétköznapi életben jobban használható - ez még egy sportos autónál is a legfontosabb szempontok egyike. Szebb, tágasabb az utastere, és új autó lévén természetesen nem zörög, nem lötyög, nem kopog.
Sajnos úgy egy, másfél óra autókázás után elkezdett esni a hó, így a programot félbe kellett szakítani. Biztos, ami biztos, nyomtunk még két gyorsulási versenyt a célegyenesben. Mindkétszer a kocka bizonyult a leggyorsabbnak, de csak paraszthajszállal, ráadásul a gömbölyű GTI-n borzalmas gumik voltak, én meg először elfelejtettem kikapcsolni a Sportban a kipörgésgátlót. Egyértelműen látszott: gyorsulásban, motorerőben nincs nagy különbség a három autó között.
Végezetül megkérdeztem a srácokat, átülnének-e a GTI-ből a Sportba. Hosszas gondolkodás után úgy döntöttek, elméletileg igen, de gyakorlatilag nem. Ennek egyik oka, hogy az 1,2 milliós kocka GTI-t nagyjából 400 ezerért, a 2,5 milliós gömbölyű Swiftet pedig kb. 1 millióért lehetne eladni, az pedig az Úristen káromlásával lenne egyenértékű. Ráadásul mindkét autó tökéletesen megbízható, a tulajdonosok napról napra egyre jobban szeretik őket.
Meg is tudom érteni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
