Rövidebb. Szélesebb. Magasabb. Tágasabb. Nehezebb. Modernebb. Biztonságosabb. Szebb, sokkal szebb.
*eredetileg: De saggitis Hungarorum libera nos, Domine - A magyarok nyilaitól ments meg uram, minket
Volt az a bizonyos nyögés, amit Bécsnek büszke vára hallatott, meg a címben idézett nyíltól megmentős jajveszékelés, de ezt leszámítva félelemkeltésben nem voltunk túl erősek az ismert történelmünk során. De majd most, japán testvéreink vezetésével, most lesz itt aggodalom, pupillák kitágulása, nyakszőrök felmeredése, végtagok reszketése. Az új Swift ütni fog.
Essünk túl a nehezén, valószínűleg főleg itthon fog ütni. Mindenhol egyike lesz a legjobb külsejű kisautóknak, korszerű formával és technikával, de csak mi fogjuk rajongásig szeretni, mert nekünk cserélték a végtelenül kedves, de kissé visszamaradott, fél szemére leukoplasztos szemüveget viselő gyerekünket végre Kiszel Donatellára, vagy egy még csodálatosabbra.
Mélytengeri halnak kell ahhoz lenni, hogy valaki ne lássa, mennyivel szebb lett. Teljesen mások az arányok, tizenöt centivel rövidebb(!), de tízzel szélesebb, tizenkettővel magasabb, két mázsával nehezebb. A régi Swift jóindulatú szerencsétlenségét egy zömök, sűrű, keménynek látszó kisautó kivagyisága váltotta le. Miközben összességében rövidebb, a tengelytáv 2,5 centivel nagyobb, ezzel a hely belül hosszában is gyarapodik.
Az egy töretlen ívben leforduló gombóc orr a műfaj klasszikusa, az izomgolyóságot a tudatalattinkba lopó meredek szélvédő, vaskos oszlopok és lejtős tető a műfaj új klasszikusának ( Mini II) kiváló ellopása. A biztonság-sportosság hangulatkeltői a kidomborított élek a motorháztetőn, a kerékíveken és a vállövön. Kétoldalt pedig akkora tükröket látni, hogy belvíz esetén simán átevezhetjük velük a Tiszántúlt.
Érdekes stiláris felfedezés volt egy élelmes rádióhallgatónk
részéről, hogy a formaterv (főleg a lámpák) a Nissan 350Z-re
emlékeztet, tényleg, mintha annak a kölyke volna. És ami külsőre
ennyire vagány pofát mutat, biztos megy is, mint a veszedelem,
ugye?
Egyelőre két motorral létezik új Swift, egy 92 lovas 1,3-assal és egy 102 lovas 1,5-össel. Biztosan lesz 1,3-as Fiat MultiJet dízellel is valamikor, és szinte biztos, hogy lesz 150 ló körüli sportváltozat. Egyelőre az Ezeröcsit vezettük, de az 1,3-assal is vannak már tapasztalatok az Új Suzuki Swift fórumon . Mivel mind bejáratós még, ezért senki se hajszolta a leszabályozásba, de egyelőre mindenki elégedettnek tűnik, a topiklakók 6,5 liter körüli városon kívüli fogyasztásról számoltak be.
A mi ezerötösünk sem volt még a közelében sem a bejáratás végének, de egyszer-egyszer hagytam rendesen felpörögni, hogy legyen elképzelésem a karakteréről. Hiába ez a legerősebb eddigi Swift, a sokkal komolyabb kasztni plusz súlya nem engedi föld körüli pályára állni, de nagyon jól megy. Egészen vidáman forog, és bár még nagyon érezni, hogy nem tudott fellazulni rendesen, ádáz üvöltéssel lódul előre. Városban könnyedén és lelkesen ráncigálja, sávok közti ugrabugrálásra nagyszerű. Ami ennél fontosabb, simán lehet vele utazni; autóúton is van annyi ereje, hogy elhúzza egy kamion mellett, és az 1,3-assal se kell megcsókolni a rózsafüzért balra indexelés előtt.
A 0-100-at 9,5 másodperc környékére mértük egy 105 kilós operatőrrel súlyosbítva. Igazából 10,0 a gyári adat, és az 1,3-asnak is elég 11 s. Mi ez, ha nem fickósság egy kisautótól? A gyári vége 185 km/h, tízzel több, mint az 1,3-asé. A városi ismerkedés és a kevéssé takarékos forgatás alatt 9 literes átlagfogyasztást mértünk, ami bejáratósan, hidegben, hajszolva normális.
Az is nagyszerű, hogy a motor egészen halk (legalábbis alacsony fordulaton), és csodálatosan rezzenetlenül jár, sem a váltón, sem a kormányon nem érezni semmit, ilyet utoljára a Nissan Micrában (nem)éreztem, de az angol japán kisautó, nem magyar japán. Finom, precíz műszer benyomását kelti. És akkor még nem beszéltünk a Mercedes-hangulatról.
A Mercedes-hangulat a kezelőszervek működési módjából árad, abból, ahogyan minden puhán határozott ellenállással, tervezett nehézkességgel mozdul, fordul, kattan. Ez alapvetően dizájn kérdése, simán használhatott volna a Suzuki olyan kormányszervót, amit katicabogarak is tudnak lábbal hajtani, vagy váltókart, amit érintés nélkül, pusztán fújással lehet fokozatból fokozatba tolni, de nem ezt választotta. Mindennek teste, súlya, tehetetlensége van, hogy érezzük, anyag vesz körül, acélon és kőolajon uralkodunk.
Ennél jobbat nem tehetett volna, a Swiftet így is egyszerű és finom vezetni, csak így mellesleg tiszteljük és biztonságban érezzük magunkat benne. Talán a váltónál egy kicsit el is túlozták a merciséget, de legalább az is pontos, ahogy egy japán szerkezetnek kell. A többi apróság, a kapcsolók, gombok, tekertyűk is mind rendesen meg vannak építve.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
