Kevés autó miatt voltam eddig annyira besózva, mint a Speedster miatt. Egyrészt ugye gyönyörű. Másrészt gyors. Harmadrészt Lotus.
![]() | |
![]() | ![]() |
A Speedster kategóriájának van szép angol neve, úgy hívják, image booster. Olyan termék, ami arra van, hogy emblematikus nagyszerűségével beragyogja a gyár teljes termékskáláját. Ilyenkor nem számít, hogy maga a booster hogy fogy, csak az, hogy mennyire ismert. A befektetésnek nem a konkrét eladások révén kell megtérülni, hanem a márka arculatának kipirosodása révén, ha tehát a Speedster beválik, akkor nem belőle vesznek majd sokat, hanem Astrából, Vectrából, Corsából.
![]() | |
![]() | ![]() |
Mindenkinek más fáj. A VW-t az állandó lenépautózás bosszantotta, erre megcsinálta a harmincmillás Phaetont, a Mercedest az leunalmasozás, lekonzervatívozás, erre beszállt az F1-be. Az Opelnél - és pláne a briteknél, a Vauxhallnál - ezek a bajok mind egyszerre vannak. Ugyanakkor nem akartak hihetetlen milliárdokat költeni egy nagy durranásra, amire aztán néhány fanatikus ráájul, de voltaképpen sose lesz belőle igazi készpénz.
Az Opelnek a biturbó, 300-zal menő - véletlenül szintén Lotus - Omega óta nem volt igazán érdekes autója. Egy-két GSI itt, Calibra Turbo amott, de ezek zömében inkább csak sport os autók, ráadásul a Calibra már csak a rajongói klubokban tobzódik, kapni nem lehet. Astra Turbo? Igen, 7 másodperc alatt felér százra, és ilyen tempónál már nincs járókelő, aki megkülönbözteti egy sima háromajtóstól.
![]() | |
![]() | ![]() |
Ideje volt végre dobni egy nagyot. Ehhez persze egzotikusat és kiválót kell alkotni, az pedig nem egyszerű. Milyen szerencse, hogy vannak erre specializálódott cégek. A Lotus például annyira egzotikus és kiváló autókat csinál, hogy legendaszövés közben véletlenül megvette őket a maláj illetőségű Proton. Ne tessék röhögni, ez nagyon szomorú.
Így van ez gyakorta: kedves elmebetegek a tökéletességig csiszolgatnak futóműveket, motorokat, komplett versenyautókat, Forma 1 VB-ket nyernek szerelemből - autókkal szeretnek foglalkozni, nem kufárkodással. Aztán jön az ambiciózus kistigris, és hamm, bekapja. És még ezzel jártak jobban, végezhették volna simán a Közlekedési Múzeumban is.
![]() | |
![]() | ![]() |
A Lotusnak a Proton jót tett, hisz él. Mérnöki részlege temérdek autóba beleszakért, idén állítólag az európai gyártású autók 10 százalékába Lotus fejlesztésű motor kerül. A név ma is remekül cseng, és véletlenül pont volt egy autójuk, amiért egyhangúan lelkesedett a komplett szaksajtó, az Elise.
Az Elise - pontosabban annak második generációja - lett a Speedster alapja. Az Elise egy igazi Lotus szellemű sportautó, egy iszonyú merev, pillekönnyű, ragasztott alumínium vályú, a közepében egy motorral, a sarkában négy kerékkel, (kettős keresztlengőkaros felfüggesztések végén) beborítva egy szép műanyag ruhácskával.
![]() | |
![]() | ![]() |
Ilyen műanyag ruhácskát kapott újat az Opeltől, ami hangulatában egészen más, de minden vonalában remekmű. A jelenleg érvényes íratlan autótervezési törvények értelmében csuklóból levágják annak a dizájnernek a kezét, aki nem cicaszemet rajzol, de a Speedsteren még ez is istenien mutat.
A képek hasznavehetetlenek; a Speedster valódi arca csak akkor válik láthatóvá, ha érzékeljük a tetővonal és az emberi nemzőszervek átlagos magassága közti káprázatos közelséget. 112 centiméterre van a legmagasabb pontja a földtől, 4 centivel rövidebb a Corsánál és csak 7-tel keskenyebb az Omegánál.
![]() | |
![]() | ![]() |
És megy, mint a barom. 950 kilóhoz 147 lóerő és egy nagyon rövid váltó jár, így gyorsulunk nulláról százra 5,9 alatt. A 2,2-es, teljesen standard Opel Ecotec motor egyike lenne az autóstörténelem süllyesztőjében hangos puffanás nélkül eltűnt tisztességes relikviáknak, ámde jó könnyű, ezért nagyszerűen érzi magát a Speedsterben.
Mivel eredetileg nagy, nehéz autók kulturált mozgatására tervezték, az a dolga, hogy finoman, egyenletesen járjon, és halálba pörgetés nélkül is szépen húzzon. A Speedsterben ennél valamivel könnyebb a dolga, mert egy műanyag esőkabáton kívül sok egyebet nem kell cipelnie. Nem is erőlködik. Egyesben nem pörög fel lényegesen lassabban leszabályozásig, mint üresben. Mintha ott se volnánk.
![]() | |
![]() | ![]() |
A váltó nyers, rideg, fémes nyikkanással (mint az F355-ben) ugrál fokozatból fokozatba, eltéveszthetetlen utakon lökdösve. Feltehetően direkt maradt ki a zsírzás a végszereléskor, így minden váltás finom borzongást hoz a nyakszirten.
Rideg, fémes nyikkanást egyébként nem csak a váltó hallat, hanem nagyjából minden más is. A Speedsterrel kockakövön haladni olyasmi, mint egy zúzott kővel töltött bádoghordóban gurulni lefelé egy hegyoldalról. Persze hogy is lehetne másként, amikor nincs minek elnyelni a hangot.
< >

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
