Kamaszodó Matiz
Ha a Matizt - akarom mondani Sparkot - csak kívül tervezték volna át, nagyon kevés lett volna a további eredményes vásárlóvadászathoz, így belül is jónéhány dolog változott.
Majdnem kétórás repülőtéri macera és rövid, de annál kellemetlenebb repülőút után, a tűző olaszországi napon felállított sátorban türelmetlenül hallgattam a Chevrolet Europe által szerződtetett megmondólány, egy független formatervező szavait a Matiz megújulásáról. Az ifjú hölgy széles gesztusokkal magyarázta, hogy az új változat mennyivel felnőttebb, komolyabb jelenség, mint az elődje, és hogy mindebben milyen szerepet játszanak a különböző ívek, élek és felületek. Persze, persze, menjünk már, gondoltam, vár a tesztautó, a legendásan szép umbriai táj és az út végén a szálloda, a vacsora és némi pihenés. Most, újra itthon, kipihenten úgy gondolom, a szakértő hölgynek bizonyos értelemben igaza volt, ha nem is pont úgy, ahogy gondolta: a GM-Daewoo szuperminije új formájában egy lépéssel közelebb áll a felnőttkorhoz.
A koreai eredetű kisautó új formáit nézve az jut az eszembe, hogy a Matizt elérte a pubertázskor előszele. Az első két generáció gyermeki bája már csak nyomokban fedezhető fel az új nevelőapa, a GM által Chevrolet Sparknak keresztelt kisautón. Most inkább olyan, mint egy kedves kiskamasz. A Matiz - akarom mondani Spark - persze kislány, mindig is az volt, de most ki is próbálta anyu sminkkészletét. Csodálkozó kerek első lámpái köré macskaszemeket festett, a száját kerekre rúzsozta, és mindehhez jóval komolyabb arckifejezést öltött.
Az aktuális autódivatnak megfelelően felbukkant a karosszérián néhány határozott él is: mintha a babaruhát takaros, szépen vasalt rakott szoknya váltaná fel. Hátul meg cseresznyét formázó hajcsat gyanánt nagy, piros, kerek lámpákat visel a kisautó. Hogy az Italdesign és a Daewoo tervezői által kitalált új smink kinek hogy tetszik, ízlés dolga, nekem első pillantásra fura volt. A jól látható igyekezet, hogy a lényegében változatlan műszaki alapokra új formát tervezzenek, néhány különös megoldást is szült, melyeket egyelőre nem tudtam megszokni. Az egyik legdurvább ezek közül az oldalablakok előrefelé ereszkedő ívét a jóval magasabb orr-résszel összekötő, megtört ívű felület. Ez első ránézésre olyan hatást kelt, mintha a Matiz - akarom mondani Spark - első és hátsó fele két különböző autóhoz tartozna.
Ha a Matizt - akarom mondani Sparkot - csak kívül tervezték volna át, nagyon kevés lett volna a további eredményes vásárlóvadászathoz, így belül is jónéhány dolog változott. Elsőként az alapjaiban új műszarfal tűnik fel, amely belülről az elődmodell tucatmegoldásaihoz képest óriási előrelépés. A legfontosabb műszereket - a sebesség- és fordulatszámmérőt, valamint az órát és a kilométer-számlálót - középre helyezték, ami jól néz ki, viszont nem igazán praktikus. Az adatok leolvasásához el kell fordítani a tekintetünket az útról, így hiába nem takar bele a kormány a műszerekbe, ritkán volt módom a tesztelés közben a sebesség ellenőrzésére. A kormány mögött, a sofőr látóterében egyedül a visszajelző lámpákat találjuk, ezek viszont szinte mindenre figyelmeztetnek a műszaki hibáktól a nyitva maradt ajtókig.
Érdekes, hogy motorhőfokjelző mutatót hiába kerestem, ilyen ugyanis a legjobban felszerelt Matizban - akarom mondani Sparkban - sincsen, pedig bizonyára a koreaiak motorjai sem szeretik hidegen a magas fordulatszámot. Arcpirító plágium a levegőbeömlők formája - egy az egyben a legnagyobb konkurens, a Fiat Panda megoldása köszön vissza - viszont ez is jól passzol az új műszerfal-kialakításhoz, és igen jól használható.
A vezető előtt és az utastér többi részében a kategóriának megfelelően csupa rideg, kemény műanyag sorakozik, de egyáltalán nem kellemetlen tapintásúak. És az elemek nagyon jól össze vannak rakva, ahogy az egész autó: a három kipróbált tesztpéldány egyikében sem zörgött semmi, még igazán rossz úton sem. A puha műanyagok viszont borzalmasak: az amúgy kellemes méretű és formájú kormány, valamint az ismerős golflabda-mintázatú váltógomb tapintásra egyszerre rideg és ragacsos. Valamilyen huzat, autóskesztyű vagy azonnali csere erősen javallott.
Tárolórekeszek dolgában nem áll rosszul a Matiz - vagyis a Spark -, de e téren is érdekes kettősség tapasztalható. Az első ajtókban a térképzsebek elülső részén nagyobb üvegek tárolására alkalmas odút alakítottak ki, ami jó, viszont a pohártartók egészen alkalmatlan helyen, a váltóbot előtt kaptak helyet. Ide kerülhet az apró kukára emlékeztető hamutartó is, amelyet - bár nem volt módunk kipróbálni - menet közben valószínűleg szinte lehetetlen úgy használni hogy ne terítsen be mindent a hamu. A kesztyűtartó a felette elhelyezett, alapáras utasoldali légzsák miatt inkább csak jelzésértékű, viszont cserébe a műszerfal és a lábtér között alul egy nyitott polcot találunk - utoljára hasonlót a Trabantokban láttam.
A legnagyobb tárolórekesz - a csomagtartónak nevezett 170 literes rés a hátsó ajtó és a hátsó ülések között - pont elegendő egy sporttáska és egy-két nagyobb kabát szállítására, ahogy valószínűleg egy nagyobb bevásárláskor sem okoz gondot néhány rekesz gazdaságos ásványvíz hazahurcolása. A klasszikus nő a csomagtartóban teszten viszont, ahogy az valószínűleg a kategória többi résztvevőjével is történt volna, már megbukott a Matiz - azaz Spark - pedig a feladatra felkért feleség magassága nem haladta meg a 160 cm-t. Ugyanakkor némi áldozat árán, az aszimmetrikusan osztott hátsó üléstámla ledöntésével jóval nagyobb teret is kaphatnak a csomagok, a maximális érték 845 liter.
Matiz vagy Spark?
A Chevrolet Spark Európa nyugati felén ezután is Chevrolet Matiz néven lesz kapható, így megkérdeztük a Chevrolet illetékesét, minek köszönhető a névváltás a magyar piacon. Kiderült, hogy a Matiz nevet azokban a régiókban hagyták el, ahol a régi Daewoo gyárak még mindig készítik az azonos nevű régebbi modelleket, hogy jobban elváljon a két, amúgy igen hasonló termék. A Matizt jelenleg Romániában és Lengyelországban is készítik, és bár ezek az autók Magyarországon nem kaphatók, a Chevrolet Europe úgy döntött, hogy Közép-Európában egységesen Spark néven árusítja a Matiz új változatát.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
