Menő autó lesz egy KIA

2008.12.10. 15:59

Japánban csodálattal néztük a különleges, friss formavilágú belpiacos modelleket, amilyenből a Toyotának is volt gazdagon, például a Scion, amit Európába egyáltalán nem hoznak, mármint hivatalosan. Kérdeztük a toyotás főnököket, miért nem, és a válasz logikus, bár elszomorító: ahhoz, hogy egy új modell Európába jöhessen, minden országnak egyet kell értenie.

2007 áprilisában, a detroiti kiállításon jelentették be, hogy a KIA gyártani fogja a Soult, amit 2006-ban még koncepcióautóként vittek Detroitba. Úgy is néz ki, mint egy koncepcióautó – a KIÁnak régóta van dizájnstúdiója Kaliforniában, az autóiparban jobb biztosra menni, nehogy véletlenül megint tervezzenek egy Shumát vagy Sephiát.

Akkor tervezték, amikor még csak azok az elemzők sejtették a válság közeledtét, akiknek senki sem hitt. Viszont ezzel a kategóriával szerencséje volt a KIÁnak: talán ezt érinti legkevésbé a válság. A tervek szerint 30 ezer Soul érkezik az európai piacra, 50 ezret kap Amerika, 36 ezret otthon tartanak, de gyártani fogják Kínában is, szerencsére csak a helyi piacra.

A nemzetközi szaksajtó már csak olyan, mint bármilyen sajtó, és igyekszik besorolni az autót valami ismerős mögé. A Soult a Minihez hasonlították, amiben valami van, de szerintem a Minitől egy dolgot nyúltak le látványosan: a fekete első tetőoszlopokat. Amitől az autó úgy néz ki, mint egy vasaló, és ez valamiért szép. A Mini trükkjét elsőként lenyúló Swiftnek is nagyon bejött, csak szerencsétlen Fabia II. formája nem áll össze az istennek se.

Itt azért van még egy kazal jó és látványos ötlet, hangsúlyos kerékívek, félkör alakban domborított motorházfedél, hátrafelé lejtő tetővonal. Az öngyilkos (előrefelé nyíló) hátsó ajtók a sorozatgyártású Soulról már elmaradtak, növesztett közben B (középső) tetőoszlopot is, de hát ez már csak így megy, egy szériaautónak az utcán is teljesíteni kell, meg a törésteszteken is. Viszont a nagyon friss forma megmaradt, és ha valaki bizonytalan lenne a szalonban, a beltér majd átlendíti a holtponton.

Kwang-Ho Nam, a KIA európai elnöke szerint a KIA folytatja a stabil növekedést (közben a kijelzőn megjelenik a detroiti hármak emblémája), az új termékek eszméletlenül versenyképesek, a KIÁnál figyelik a piacot és azonnal reagálnak az esetleges visszaesésre. De mindenekelőtt felkészültek az eddigieknél keményebb piaci csatákra. Egy szemfüles újságíró megkérdezi az elnököt, hogy nahát, végre valaki tudja, milyenek lesznek a jövő évi autópiaci számok. (Derültség a teremben.) Ha jól értettem, az elnök azt mondta, 5-10 százalékkal maradhatnak majd el a 2009-es számok a 2008-asoktól. Továbbá a Soul testesíti meg a KIA új, dizájnközpontú filozófiáját. Nem is volna rossz (a KIÁnak, mert a minőség jó ideje megvan, nem égetik magukat egy sikeres szarral).

Wolfgang Sailer, a Soul termékmenedzsere elég gyorsan a lényegre tér – elnézést, ha nem sokat magyarítok, de a marketingrizsa lefordítva még értelmetlenebb, mint egyébként. Tehát a Soul a trendszetterek urban activity carja. A kijelzőn a people, activity, product és life szavak láthatók sárga, állított téglalap alakú látványelemek alatt. Ugye, megmondtam: emberek, tevékenység, termék és élet, most ennek egy fikarcnyival is több értelme van?

Egy KIA Soul az én fejemben nagyjából úgy készül, hogy figyu, Kim, kéne egy ilyen városi életérzés-autó, amivel meghódítjuk a fiatalokat, mint a Toyota Amerikában a Scion xB-vel. Aha, igazad van, Hong-Man. Akkor olyan Scion-szerű legyen, Mini-beütésekkel? Persze. És eszelős belsővel, mert a mai fiatalok ingerküszöbe már olyan magas, hogy az atyaúristen se bírná őket kiakasztani.

"Lázadó dizájn stimuláló vezetési élménnyel" – mondották volt a sajtótájékoztatón. A dizájn valóban formabontó, de csak amennyire Billy Idol volt kemény punk – nem véletlenül adott el sokkal több lemezt, mint az Exploited. A Soul beltere viszont tényleg elég bátor, ugyanakkor elég jó. Elöl és hátul megfelelően tágas, a csomagtartó elfogadható – ilyen életstílus-autótól mindig kevesebbet vár az ember. A legjobban annak örültem, ahogy megoldották a középkonzolt. Az egészet felfelé tolták, így a térdünket nem nyomja semmi, viszont bőven elfér klíma és hifivezérlés. Plusz a mélynyomó fent, középen. Hát persze: ez már egy adag zsenialitás, felismerni, hogy a mély hangok hullámhossza miatt a mélynyomó tulajdonképpen bárhol lehet.

Felesleges is elvenni vele helyet a csomagtartóból, hiszen ha tudatosan tervezzük az autót, a műszerfal közepén ott a tökéletes hely. A rock and roll részleg a kesztyűtartóban és a mélynyomó alatti rekeszben folytatódik: mindkettő piros belül. Oké, jobb lett volna piros bársony, mint piros kőműanyag, mert akkor kevésbé zörögne, ami benne van, de a forradalmak már csak ilyen zörgősek. És az igazán látványos ötlet, ami nyilván fél év múlva a Homasitánál is kapható lesz, hogy a tolatókamera képe a visszapillantó tükörben jelenik meg.

Az oldalról ajánljuk

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

39 perce
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21