Felcsippelve épp elég

2008.05.12. 07:01

Adatlap Kia Sorento Ex Premium Aut - 2002

  • 2497 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 170 LE @ 3800 rpm
  • 392 Nm @ 2000 rpm
  • 5 seb. automata
  • Végsebesség:
    182 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 9 059 000 Ft

A Kyronból ültem át a Kiába, direkt, hogy ne szennyezhesse be az emléket más, amit közben vezettem volna.

A Kyron nekem túl nagy volt. Egyfolytában azt figyeltem, épp hol verem le róla a tükröt, mikor sodrok el vele egy csoport ovist, akiket nem vettem észre időben. Túl könnyű volt a gázpedál, de a legszörnyűbb: túl könnyű volt a kormány. Túl van szervózva, annyira, hogy az átlagos vezetőnek dunsztja sincs, hogy 2,5 tonnát terelget. Mint egy Fiat 500 city funkciója. Rémisztő.

A Kyron 270 CDI motorja öregecske, de tisztességgel gyorsította a kocsit, és ezt megoldotta tíz liter gázolaj elcsócsálása közben. Mégis tudnak valamit a Mercinél. A Kyron belül óriási, remekül terpeszkedhetünk a fotelekben, a világos belső még tágasabbnak érezteti az amúgy is hodály helyet. Mindössze a futóműve a merev tengelyeseket megszégyenítő dobálása teszi nehézkessé egy kicsit, pedig nincs is benne merevtengely. Porckorong-problémával csak előre üljön! És a váltó. Az a baj, hogy lassan és ügyetlenül váltogat összevissza, ugyanakkor sosem ránt, nagyon kényelmesen hülye.

Azért tartottam fontosnak megemlíteni ezeket, mert a Sorentóra épp az ellenkezőjük igaz. Városban nem rettegtem, hogy jaj, most mi lesz, nem férek el. Sosem fordult meg a fejemben egyetlen alkalommal sem, hogy jaj, nem férek be a pláza parkolójába. Mindenüvé befér, a belvárosban sem okoz gondot a parkolás.

De, gondot okoz a parkolás, de erről nem az autó tehet. Belvárosi ügyintézni valóm közepette sorom a Március 15. térre vetett, a híd alá, a rossz emlékű parkolóba. Pár perc várakozás után lett is hely, épp befért a kocsi. Bedobtam a pénzt, és usgyi! Visszaérve megdöbbenve tapasztaltam, hogy egy kedves autóstárs a Renault Safrane-jával úgy tíz centire állt meg a vezetőoldali ajtómtól. Nemhogy kinyitni, de odaférni sem volt hely. Megpróbáltam bekászálódni a másik oldalról, de kénytelen voltam feladni a harcot a púpommal, nem ment. Szerencsére jött egy hölgy – akinek ezúton is köszönöm a segítéségét –, aki bemászott, és egy automata váltó-gyorstalplalót követően kiparkolt nekem.

Mind a Sorentónak mind a Kyronnak hatalmas a csomagtere, hajtogathatók a székeik (60-40% ban a Sorentóban), akár egy költözést is meg lehet oldani velük, a KIA csomagtartója alapból 800 literes, lehajtott ülésekkel másfél köbméternél is több. Egyéb tárolórekeszek tekintetében is jól áll a KIA, mind a két ülés között, mind a tárolókban bőséges a hely. A könyöklő pozíciója nekem nem volt tökéletes, sima haladáskor kétszer pöccintettem üresbe a váltót könyöklés közben. Erre érdemes figyelni, onnantól kényelmetlenül könyököltem, de nem váltottam luftot. A pohártartó és a másik kis rekesz boldogan nyelték el a telefonjaimat, kulcsaimat, nem is karcolódtak össze tőlük.

Az elektromos antennán jókat derültem. Az a típus, ami a tizenévvel ezelőtti szürkeimport-Mercikben volt, teleszkópos hosszú bot, aminek a vége el volt görbülve, mert bekapcsolt rádióval álltak be vele alacsony trélerre. Ezzel viszont valószínűleg már valaki terepezett, mert a motortér tele volt sárral, a karosszéria oldala karcokkal, az antenna meg ugye, görbe, csak ez inkább faágat foghatott, mint trélertetőt. A hifi túlsó vége, tehát ami az utastérben van, derűsen semmilyen. Szól rajta a rádió, szól rajta a CD, viszi az mp3-at.

A Kyron óriási dinoszarursz termetével szemben a Sorento ugyan csak centikkel keskenyebb, de épp elég, hogy ne úgy érezzük magunkat benne, mintha egy őslényen kellene tevegelni. Érzetre sokkal kellemesebben használható a KIA. Szóval a Sorento mérete szerencsésen belül marad a túl nagy-kategórián: az az épp elég. Volt, akinek a combját ugyan nyomta a kézifék karja, de ezt nem vettem észre magamon, pedig ma reggel is megnéztem, kényelmes. Egy bajom volt a vezető székével: hosszú távon zsibbasztja az ülepet. Rövid az ülőlapja, legalább öt centivel hosszabbnak kellene lennie, de akkor oda volna a bőséges hátsó lábtér. Az üléshelyzet, a kilátás jó, a holtterek nem vészesek.

A Népítéletben azt írják a Sorentóról, hogy csippeltették a előző motort, és a kezelés utáni 170 lóerő elégnek bizonyult. Erre a KIA-nál is rájöhettek, mert az új motor épp ennyit tud. 392 newtonméter is elég, főleg, hogy a saját tömeg 2100 kiló. Az előző motor 140 lóerős volt és 305 Nm nyomatékot tudott. A hathengeresekre való motortakaró burkolat pedig alighanem vicc lehet, igaz, annak remek.

A futómű a merevtengelyessége ellenére nem dobál annyira, mint a Kyroné. Mindössze arra kell figyelni, hogy kanyarban el ne dobjuk az autót a szántásba. Egy magas építésű, két tonna feletti kocsinál mindenféle elektromos hárombetűs ellenére is fennáll a veszély, kanyar előtt tehát lassítani kell. Nincs mese, ilyen tömeggel és anatómiával kanyarban fékezni már veszélyes.

Folyamatos országúti haladásnál kicsivel 10 liter felett eszik, de épp csak annyival, hogy a pénztáros rávágná a tízet. Városban nem ilyen vidám a helyzet, itt 13-14 között mozog. Kettőfeles dízel. Hm. A váltó szépen teszi a dolgát, kézzel is kapcsolható, de a Kyronéval ellentétben abban a fokozatban hagyja, ahol automatában volt előtte – ez volna a normális. Hosszú alpesi hágón leereszkedve hasznos a kézi kapcsolási lehetőség, egyéb helyen nem sok értelme.

A katalógusadatokat átböngészve arra lettem figyelmes, hogy a Kyron mindössze két centiméterrel szélesebb. Akkor biztosan a busznyi tükrök miatt érzik annyival nagyobbnak, nem tudom. Nekem Sorento sokkal őszintébb, kedvesebb kocsinak tűnt a Kyronnál, esetleg a világos belső dobhatna rajta egy kicsit, a tesztautóban épp fekete volt. A középkonzoli pohártartókban épp elfértek a telefonjaim, a könyöklőbe nem pakoltam egy hét alatt semmit.

Hogy terepjárónak milyen? Alváza van, összkerékhajtása van, a szabad hasmagassága három milliméterrel van túl a húsz centiméteren, tehát anatómiailag megfelel a célnak. Terepszöge elöl 27,9 fok, hátul 26,4 fok, kapaszkodóképessége 63%. Összehasonlításul a 2003-as Land Cruiser értékei rendre: 32 fok, 27 fok, és a kapaszkodóképessége 42 fok. Terepre ugyan nem vittem, de az adatok szerint jó, amit a korábbi tesztünkben bizonyított. Aki hardcore terepjárásra keres autót, annak nem a Sorento a céljármű, de a mindennapokban több, mint elég amit tud.

Ovasóink írták

Csendes, kellemes útitárs. A hátsó merev tengely kissé elpattog kanyarban az úthibákon, 130-as tempó felett iszákos de jóval több jó tulajdonsága van mint "rossz".
A szervízköltség terepjáró kategóriához képest olcsónak volt mondható.

Írjon ön is ítéletet

15 ezrenként kell szervizbe vinni (a benzinest is), vagy évente, amelyik előbb jön. 3 év általános garanciát adnak hozzá, az átrozsdásodásra pedig 6-ot. A töréstesztje közepes lett, éppen sikerült megugrania a 4 Euro NCAP csillagot, ahogyan az ML-nek, a Q7-nek és a Disvoverynek is. Három baj volt vele: az utastérbe kandikáló fém alkatrészek, az elgörbülő kormány miatti kevéssé tökéletes légzsákpozíció, valamint a gyalogosvédelem lehetne jobb.

Készítettem egy gyors összehasonlítást a konkurensek némelyikéről, lássuk, mitől döglik a légy. A Nissan X- Trailt (tudom, hogy egy osztállyal kisebb, meg csak kétliteres a motorja, de mégis ez az első rendes méretű SUV a kínálatban, kicsit alápozicionálva a többinek) kivéve 170-190 lóerősek, 460-480 centi közötti a hosszuk, két méter szélesek. Csak pár százalék különbség a a méretekben és 80% eltérés az árakban. Lehet, hogy a SUV-ok mezőnyéből mégis jó választás a KIA?

Nézzük az árukat! 8,6-től (Nissan X-Trail) 14,5 millióig (Mercedes ML) kapni ezekből színre, szagra, egyéb preferenciákra odafigyelő gyáraktól. Hol helyezkedik el a Sorento ebben a sorban? Az ára alapján az alsó harmadban, csak a Nissan olcsóbb nála, de az jóval gyengébb is, nem mintha számítana. A többi meg legkevesebb egy millióval több nála (Kyron), a prémium kategória meg majdnem a duplája.

Innen nézve tehát jó vétel. Van azonban egy kis bibi: kilencmillió forint nagyon sok pénz. Én várnék pár évet, és megvenném ötévesen kevesebb mint a feléért. A használtautón most épp 3,99 millió a legolcsóbb. Annyit már lehet, hogy bármelyik ér közülük.

Az oldalról ajánljuk

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
  • Hírek

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben

Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.

március 16., 16:25
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

március 16., 17:08
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
  • Hírek

Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét

Az eredmény egészen szórakoztató lett.

március 16., 14:13
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
  • Hírek

Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója

A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.

március 16., 15:33
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

tegnap, 18:18
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szent
  • Közélet

A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei

A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.

március 16., 13:30
Minden dízeles lázálma egy gázos Duster
  • Tesztek

Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential

A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.

március 17., 05:55
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
  • Hírek

Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors

A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.

március 16., 12:12
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
  • Hírek

Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott

Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.

március 15., 06:39
Végig Amerikán
  • Szerelem

Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)

Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.

március 16., 09:58
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

március 15., 08:50
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
  • Hírek

Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság

107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.

március 15., 06:39
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
  • Hírek

(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform

Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.

március 16., 11:12
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
  • Hírek

Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó

Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.

március 16., 07:13
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

március 15., 10:23
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
  • Hírek

Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség

A cél a balesetek megelőzése.

március 16., 07:14
Több százezres árajánlatot adott a márkaszerviz egy hibátlan alkatrészre? – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Több százezres árajánlatot adott a márkaszerviz egy hibátlan alkatrészre? – Segítség, átvertek!

Olvasónk vásárolt egy dízel Volvót és már az egyik első szervizelés alkalmával több százezres hibát találtak az autóban.

március 16., 07:12
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
  • Hírek

Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója

Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.

március 15., 10:23
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

március 15., 17:01
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
  • Hírek

A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek

Több okból is jól jönne ez a gyártónak.

március 15., 15:00
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
  • Hírek

Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza

Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.

március 15., 17:00
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
  • Hírek

Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje

Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.

március 15., 13:23
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37