Hosszabb lett, ezért jó érzésű ember fejében már meg se fordul, hogy keresztben parkoljon vele az utcán. Ez az egy visszalépés történt, különben az új Smart nagyobb, gyorsabb, kényelmesebb. Azaz autóbb.
Hogy lesz a legjobb szándék ellenére is méregdrága luxuscikk egy olcsónak tervezett minimál-autóból? Ahogy a hetvenen túl lévő szüleim filléresnek indult használt PC-je lassan multimédia-centrummá válik. Elhatározták ugyanis, hogy beruháznak számítógépbe. Jó lenne levelezni a külföldi ismerősökkel, turkálni ezen az internet nevű izén. Nem kell új PC, nem kell nagy, jó lesz a használt is. Hát persze, elő kell fizetni a szolgáltatóra is, az pénz. Meg egy vírusirtó program sem árt, sőt, tűzfal is kéne. Szerintük nyomtató nélkül nincs élet, tehát lett az is, ráadásul felfedezték a Skype-ot, tehát feltűnt a láthatáron a mikrofon, hangszóró, videokamera. Ismerős a dolog? Így megy az autógyáraknál is.
Az eredeti Smart bölcsőjénél hasonlóan alakultak a dolgok. Európa nagyvárosaiban sok a szingli, meg az olyan fiatal, aki könnyen parkolható autóra vágyik. Adjunk nekik elenyésző fogyasztású, parányi, olcsó, kétüléses kocsit, a valódi autók összes kényelmi eszközével - gondolta Nikolas Hayek svájci óragyáros, a Swatch órák kitalálója, és összefogott a Mercedesszel egy új városi törpe megalkotására.
Menet közben jöttek a problémák. Mihelyt egy négykerekű túllépi az Aixam dinamikai képességeit, neki is megy mindenfélének. Ezért kell egy merev utascella. Az sokba került. Aztán az új emissziós normák teljesítése miatt komplikált lett a motor. És a tesztek alatt kiderült, hogy a tejfölösdoboz nyolcvan fölött egyáltalán nem úgy viselkedik kanyarban, mint egy autó, még ha kerekei is vannak. Kiváltképp a farában hordott motorja miatt. Ahhoz, hogy a Smart ne pördüljön meg minden második utcasarkon, és ne landoljon állandó jelleggel a hátán, költséges menetstabilizáló rendszert, meg ABS-t kellett beleépíteni, trükkölni ezer órát a futóművével, mire vezethetővé vált.
A végeredmény egy rettenetesen rázós és bólogatós, furán vezethető drága mini lett, amelynek a váltóját is alaposan elrontották. Hagyományos ötgangos szerkezet helyett félautomata, robotizált hatost tettek bele. Akkor pedig a robotizált technológia még olyan fiatal volt, hogy pelenkába kakilt. Később sokat finomítottak a rajta, aki nagyon akarta, mert tetszett neki, vagy mert mással nem tudta megoldani a parkolást, vagy mert éppen a tükörsima Hollandiában lakott, az utolsó verziót szerette is. De azért a smartozás mindvégig "acquired taste", azaz megtanulandó élvezet maradt. Mert autónak nevezni még azt az utolsó változatot is túlzás lett volna.
Most itt az új Smart. Ugyanúgy néz ki, mint a régi, csak szinte mindent sokkal jobban csinál. Tágasabb, hiszen hosszabb és szélesebb. Használható a csomagtartója, mert az csak az üveg vonaláig már 220 literes a régi 150-ével szemben. Tetőig meg 340. Szövet van a műszerfalán, a váltója csak ötgangos, nem hat, ezért eggyel kevesebb szöszmötölést kell végigvárni, mire a verejtékező robot végigpakolgat a legutolsó fokozatig. És sokkal erősebb a motorja, kevésbé zörög, jóval kevésbé bólogat, és derűs optimizmussal szinte azt is el lehet hinni róla, hogy nem borulna fel, pördülne meg, sodródna ki minden tizedik kanyarban. Csak minden huszadikban.
Kapaszkodjanak meg, kicsit erős lesz: az új Smart Fortwo már kis híján autó. A simától közepesen tűrhetőig húzódó aszfaltminőség-skálán egészen kellemes benne az utazás, hiszen a maximum két főnek pazar légköbméter jut, az ülések egész komfortosak - bár a szabványos csúsztatás/támladöntés opciókon kívül semmi egyebet nem lehet tenni velük - a csomagok vígan nyújtóznak hátul, a zaj soha nem zavar. Akit mégis, feltekerheti a közepes minőségű hifin a hangerőt, amin vájtfülűek persze a híreket sem tudnák végighallgatni, de a többséget legfeljebb csak az zavarja, hogy nincs mélye. Vagyis az a kevés, ami van, kong.
A Karotta például nagyon élvezte az új Smartot - egészen autószerű, hogy megy, jobb lett a váltó - ilyenekkel szállt ki belőle. Rácz kolléga viszont nem érezte benne magát annyira jól, szerinte a réginél nem feküdt rá így a fal és a belső bútorzat. Fenyő kollégának az agyára ment a harapós, adagolhatatlan fék, amúgy tetszett neki, Katit, a feleségemet viszont idegesítette az állandó dobálás. Hiába magyaráztam neki hosszan, sokáig, hogy ez az új, és már nem dobál. Ilyenek a nők.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
