2003.07.15. 09:51

Bár az 1995-ös színre lépéssel a Sharan jócskán lekésett a minden buszlimuzinok ősanyja címről, a 2003-as verzió jó eséllyel pályázhat a minden buszlimuzinok királynője posztra. Tökéletesebb, mint valaha, csak kár, hogy a tökélyre gyúrás alatt kizárólag 4/4-es német minimaltechno-t hallgattak a mérnökök, mert így a Sharan hideg és kemény lett, mint a Jégkirálynő.

 
 

Persze ettől még lehet szeretni. A hatalmas ajtók, a példamutató pakolhatóság, a könnyed kezelhetőség és a kompromisszummentes kényelem már magukban is elegendőek lennének egy azonnali dicshimnusz megkomponálására, csakhogy ennek az autónak az orrában még ott a motor.

 
   
   

Egy elöl keresztben beépített 1,9-es PD TDI, ebben az esetben 130 lóerővel és 310 Nm forgatónyomatékkal 1900 1/min-től. A minden felszereltségi szinten alapként kínált hatfokozatú kéziváltóval egyszerűen nem érheti szó a Sharan hajtásának elejét, a kombináció tökéletes.

Olyannyira, hogy az átvételt követő csipás reggelen a fogyasztást és a motor visszafogott hangerejét hangosan dicsérve autóztam el Tihanyig, majd hazafelé felhívták figyelmemet a hatodik fokozatra. Örültem, hogy a lehetséges hatból csak négyen somolyogtak csöndesen a többi ülésen, de a kapcsolást követően azonnal - gép szerint - hat liter alá csökkenő pillanatnyi fogyasztás segített elfelejteni a kínos pillanatokat.

 
   
 

Szóval a motor, ami eddig mindenféle és fajta autóban (A4, Passat, Superb, Sharan) bizonyította rátermettségét, kiváló. Szolid, de meglévő kerregését befelé jól elfojtja a vaskos műanyag burkolat, ami alatt rejtőzik, alul (1700 1/min alatt) álmos, de az 1,7 tonnás saját tömeggel hanyag eleganciával, gyötrődésmentesen elbánik. Persze nem rakéta, több mint 9 másodperc nyolcvanig, és 13,7 s alatt vagyunk százon, de annyira keveset eszik, hogy az ember majdnem örül, amikor teletölti a hetven literes tankot.

 
   
   

Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy egy budapesti telitankolást követően akár Koppenhágát is célba vehetjük, üzemanyagért biztosan nem kell majd útközben megállni, de szerencsés esetben még Svédországig is átjuthatunk. A Sharan eladásain belüli 50 %-os dízel részarány a Totalcar Dízeles Piacot Megítélő Bizottsága szerint még nőhet, sőt, bolondság másmilyen motorral venni, főleg mióta ehhez is kapható a 4Motion Haldex-kuplungos összkerék-hajtás.

Hosszan utazni benne amúgy sem túl fárasztó, hiszen erre optimalizálták. Magas, rendesen kitömött parancsnoki székből (állítható magasság, deréktámasz), majdhogynem személyautós könnyedséggel navigálható a böszme test. Az orra nem látszik, de nem is baj. Magas hangú sípolással jelzi az autó elől fölszálló galambot, közel merészkedő biciklistát, de parkoláskor is nagyon jól jön, hosszában simán be lehet állni füllel és egy oldalsó tükörrel.

 
   
 

A helyzet csak akkor fokozódik, ha elöl is, hátul is túl közel vagyunk, szól a zene, és még ketten beszélgetnek az autóban. Ilyenkor a radar kinyomása, barátaink letorkollása, zene kikapcsolása-hármasból legalább kettőt el kell követni, különben beleőrülünk a két különböző magasságú sípolás+zene+beszélgetés keltette kakofóniába. Külön nehezítés, hogy a radar nélkül elég nehéz meghatározni a Sharan végeit.

A futómű - elöl MacPherson, hátul valami bonyolultabb ferde lengőkaros felfüggesztéssel - nagyon jótékonyan nyeli a kátyúkat. Ennek legfőbb oka, hogy a futómű nem a karosszériához, hanem az attól gumírozott csillapítással jól elválasztott segédkerethez csatlakozik. Billegni, bólogatni, hajladozni csak erőszakkal hajlandó, ami elég érthetetlen viselkedés ezzel az autóval szemben, de mint tudjuk , nem csak a húsz körüli korosztályt fenyegeti ez a veszély.

 
   
   

A négy tárcsafék közül az elsők belső hűtésűek, adagolása még a 12 futott kilométerrel átvett tesztautóban sem volt túl darabos, és bár eléggé fent fog, nincs olyan azonnali vészfék jellege, mint például a Lancia Lybra esetében. Van blokkolásgátló, valamint kiváló menetstabilizáló elektronika, azaz ESP, úgyhogy már csak ezek miatt sem könnyű lerobbantani a kijelölt nyomvonalról.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

3 órája
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45