Kisdarázs
Régi vágyam teljesült. Ki tudja, mióta már, hogy észrevettük egymást. Mindketten tudtuk ott legbelül, hogy az érzés, ami szívünket fűti, nem maradhat viszonzatlan, de a körülmények nem játszottak a kezünkre. Évek teltek el, mire a sok összekacsintás és bátortalan mosoly után végre megtörtént a csoda. Ott álltunk, szemtől-szembe. Már nem sürgetett az idő, nem volt több kétség, legfeljebb a tenyér izzadt egy kevéssé.

Előre elnézést kérek mindenkitől, de hát egy autós újságíró is lehet néha elfogult. Előfordult ez már mással is. Talán néhányan még emlékeznek a 96-os genfi autószalonra, ahol az AX-et felváltó új kisautó, a Saxo bemutatkozott. A szépség fogalma a legkevésbé sem objektív, a Genfben tapasztaltak után mégis nagyon nehéz lenne megmagyarázni ezt a tételt, az új mini Citroënt ugyanis hatalmas ováció fogadta.
Új korszak kezdődött. A Xantia után megérkezett a második nevesített típus. Úgy tűnt, jó a recept, és a megszokott AX,BX,ZX stb... elnevezéseket szép lassan végleg felváltják majd a sokkal könnyebben memorizálható hangzatos nevek. Ma már tudjuk, a Citroën végül mégis visszatért eredeti stratégiájához. Hogy miért? Senki sem tudja. Japán kutatócsoportok évek óta nagy erőkkel dolgoznak az ügyön.
Név vagy kód, nem számít. Sokkal fontosabb és érdekesebb momentum, hogy az autók külső vonalai is szakítottak a hagyományokkal. A radikális formavilág egyszerűségét, egyenes éleit gömbölyded, lágy ívekre cserélték a tervezők. 98-ban kisebb arcplasztikát eszközöltek a Saxón, aminek - rossz nyelvek szerint - az elégtelen hűtés miatt felmelegedésre hajlamos motor volt a legfőbb oka, majd 2000-ben az egész autót kipofozták, így lett olyan csudaszép, mint az általunk tesztelt 2001-es modell.
Kivételesen haladjunk hátulról előre. A kicsike autóhoz képest jó széles gumik, - 185/55 R14 a gyári méret - sportkipufogó és a hátsó lámpák hófehéren világító mandula szemei azok, amiket elsőre észreveszünk. De figyeljük meg elmélyültebben is ezt a képet! Érdemes, hiszen ennek az autónak hátul is van arca. Ahogy nézegetem, gyermekkorom bábfilmhősei jutnak eszembe. Manócska legjobb barátja, Mazsola mosolyog rám kedvesen, hát persze, hogy azonnal elolvadok. A széles kerékjárati ívek, a hátsó szárny, valamint a több helyen felbukkanó 16v illetve VTS feliratok azonban jelzik, vizsgálódásom tárgya egyáltalán nem játékautó.
Szembenézünk egymással. Ebből a nézőpontból már felülkerekedik a tekintély a játékosságon. Mindenre elszánt, könyörtelen harcost látok, aki nem átallja bemocskolni isten adta szépségét a csatamezőn. A Saxo orra robusztus. Szép az összhang a hűtőrács, a lámpák és a ködlámpák formái között, a hatalmas Citroën-jel meg szinte világít a nagy feketeség közepette.
A belső tér is a sportosság és a játékosság ötvözete. Az autó tulajdonosa szinte minden mozdítható alkatrészt kicserélt. Momo-kormány, pedálok és váltógomb hivatottak helyettesíteni az eredetieket, lábunk alatt alumínium taposólemez díszeleg. Mókásan mutat az ülések gyerekszobák tapétájára emlékeztető kárpitja a sportos környezetben. Ahogy beültem, az első benyomásom az volt, hogy hú, de kicsi. Ez az észrevétel jobbára helytálló is, ennek ellenére elég hely van belül. Én a magam 170 centijével még úgy is elfértem hátul, hogy az első ülést teljesen hátratoltuk. Nincs a földön ember, aki a csomagtartó mérete miatt kacsintgat majd a VTS-re, de ha már a helykihasználásnál tartunk, megjegyzem, hogy az autó 280 literes csomagtartója még ma is nagynak számít a kategóriában.
Sajnos a kormány- és ülésmagasság fix, így a vezetési pozíciómat nem sikerült tökéletesen belőni. Az ülések kicsit puhák, az oldaltartásuk is lehetne egy leheletnyivel jobb, de végső soron jól érzem magam a kormány mögött. A műanyagok kemények, a középkonzol egyszerűsége spártai, de legalább könnyen megtalálhatunk minden kapcsolót. Kivételt képez a váltórúd alsó vége mellé gondosan elrejtett ablaklehúzó. A rádió helyén tátongó randa luk miatt egyrészt elnézést kérek az olvasóktól, másrészt a tulajdonossal - és minden becsületes emberrel - vállvetve átkozom el az összes pitiáner bűnözőt, aki autókat tör fel.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
10 ezer kilométer alatt 2 liter olaj fogy, másikkal jobb lenne?
Eszi az 5W40-et a kétliteres szívó benzines. Jobban járnék egy 10W40-nel?
- Szerelem
A svéd, ami inkább magyarRestaurálták: a Volvo Laplander C-202 sztori
A Csepel Autógyárban kézzel összeszerelt Volvo Laplander járműtörténeti érdekesség – az itthon készített svéd terepjáró múltja és jelene.
- Hírek
Ez a 39 éves Fiat Panda 16 milliót ér, mutatjuk miért
A kulcs egyik része az eredeti tulajdonos személye.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Belsőség
Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!Kvíz: Szoci autók hengerűrtartalma
Minden szoci autóról pontosan tudod, hogy mekkora a hengerűrtartalma! Ebben a kvízben bizonyíthatod. Hajrá!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Trumpot nem érdekli, ha a vámok miatt drágábbak lesznek az autók, szerinte úgyis mindenki amerikai kocsit akar majd
A döntést szerinte az indokolja, hogy a világ az elmúlt 40 évben átverte Amerikát.
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
A Suzuki és a Honda is csatlakozott a Teslához
Már ők is ott vannak a Stellantis, a Ford, a Toyota, a Mazda és a Subaru mellet.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
