Szusi lávakövön

Teszt: Toyota RAV4 2.0 - 2006

2006.08.16. 08:17

A Totálsár komolyan veszi a dolgát. Lehet Magyarországon is terepezni és tesztelgetni, de mi most direkt azért utaztunk el Izlandra, hogy valóban kemény, embert és gépet egyaránt próbára tévő, zord környezetben szakértsünk. Áldozatunk egy kétliteres motorral szerelt, alapkivitelű Toyota RAV4 volt. Túlélte.

Külön jó, hogy Izlandon benzinmotoros RAV4-est fogtunk ki, mert idehaza csak a dízelt teszteltük. Kicsit idegenkedve vettük át, szerettük volna, hogy imidzsünk a klímához illő módon kemény és férfias legyen, a RAV4 meg inkább édes kis csajos autó. Pedig azért voltunk ott, hogy gleccsereket hódítsunk meg, meredélyek szélén sétáljunk, hágókat másszunk, vad terepeket gyűrjünk magunk alá, folyókon gázoljunk át, bálnát szigonyozzunk, elmérgesítsük az izlandi–magyar kapcsolatokat, és legázoljuk az ökoszisztémát.

Ehhez pedig jobban illett volna egy háromtonnás alvázas őstulok, hörgő V8-as motorral. El is képzeltük magunkat olyan marlboróreklámosan cserzett arccal, sokat sejtető, távolba révedő tekintettel. De nem, ugyanazok az elkényeztetett, pufók napközisek voltunk, mint itthon, úgyhogy a RAV4 égszínkék metálfénye és selyemfényű dekorelemei a műszerfalon nagyon is illettek hozzánk.

A kerekek azért reménnyel töltöttek el. Innen látszott, hogy autónk mégiscsak helyi kivitel (arctic edition a gyári specifikáció szerint), mert a nálunk szokásos 17 collos helyett 16-os felnire húzott /70-es, azaz magasabb, terepmintázatos, erősített oldalfalú gumival kaptuk az autót. Így aztán a hasmagasságunk is nőtt egy kicsit, ez később hasznosnak bizonyult.

Alapmodell létére a RAV4 felszereltsége gazdag. Színre vannak fújva a lökhárítók, a külső tükrök és a kilincsek, illetve volt klíma is. Ezek persze a vad éghajlatú, zord Izlandon mind fölösleges tételek, de hát ekkora kivételt a parányi izlandi piac kedvéért nyilván nem tehet a Toyota. Amit egyébként ural, hiszen kis túlzással minden harmadik autó Toyota (piaci részesedése 35 százalék körüli, a maradék meg Subaru és Mitsubishi, illetve amerikai fenevadak). A azért ez sokat elmond a japán modellek állóképességéről és a helyiek praktikus életszemléletéről.

A RAV4 kellemes autó, noha a belső tér gyászosan fekete volt, és az első üléseket - sajnos, ezek közé tartozik a vezetőé is - nem lehetett eléggé hátratolni. A 180 centi fölötti sofőr már kissé felhúzott térdekkel kénytelen vezetni, és hamarabb elfárad. De legalább a kormány négy irányban állítható.

Hátul viszont van hely bőséggel, és a csomagtartó is jó nagy. Egy felmérés szerint a férfiak nem szeretnek rendet rakni, inkább uralkodnak a káoszon, és ha már ketten vannak, a helyzet kritikussá válhat. A RAV4 azonban öblös rakterével és sok-sok kisebb-nagyobb rekeszével minden helyzetre kínált megoldást. Pedig alaposan próbára tettük. A szépen megtömött tengerészzsákok út közben szennyeshalmokra, kekszcsomagokra, száradó túrabakancsra, törülközőre és fürdőgatyára bomlottak, elöl meg vizespalackok, telefonok, térképek, útikönyvek és iPOD-ok között sikerült viszonylagos rendet tartanunk a dupla kesztyűtartó és a különböző fiókok, zsebek segítségével. Furcsa viszont, hogy elhúzható roló nem járt a csomagtérhez, igaz, erre Izlandon nincs is szükség; rablás, lopás, autófeltörés és úgy általában a bűnözés szinte teljességgel ismeretlen fogalmak.

Az úton a RAV4 könnyen kezelhető, fordulékony autónak bizonyult, a rugózás kifejezetten kellemes, a motorhang sosem tolakodó. A fogyasztás sem, hiszen az olykor nehéz körülmények és az állandó összkerékhajtás ellenére sem lépte túl a kilencliteres átlagot. Ez egyébként megbízható érték, hiszen összesen három és fél ezer kilométert tettünk meg kontinensünk peremén. A finoman járó kétliteres gép tehát kellemes társ, de Izland azért rámutatott az autó néhány hibájára. A gyakran dombos, hegyes terepen, az emelkedőkön szívesen vettünk volna még egy jó adag nyomatékot. Okos VVT-i rendszer ide vagy oda, elég gyakran kellett az egyébként remekül megvezetett, pontosan járó váltókarhoz nyúlnunk.

Nagynak találtuk a gördülési zajt is, de az autó mentségére szóljon, hogy egyrészt terepgumikkal kaptuk, másrészt a plusz tapadás miatt az izlandi utak felülete is kivételesen rücskös, és az is hozzájárul a gumizajhoz. Az izlandi útviszonyokat tehetjük felelőssé azért is, hogy a RAV4-esben több belső műanyagelem zörgött. Különösen furcsa élmény volt egy Toyota-emblémás autón a hátsó ajtó becsapása, a hangosan és hosszan rezonáló pótkeréktakaró elem miatt. Azonban még egyszer hangsúlyozzuk: itthon ilyesmit nem tapasztaltunk, ezek sarkköri sajátosságok.

Mivel nyáron jártunk itt, terepen nem a hó, a sár, a dagonyázás jelentett kihívást, hanem a kövek, a kanyarok és a vízen átkelés. Ilyen körülmények között a RAV4 összességében jól teljesített, megmutatta, hogy könnyű és félnehéz terepen remekül elboldogul, tágas utasteréval és nagy csomagtartójával családi autónak tökéletes. Ehhez jön még a gazdag felszereltség és biztonsági tartalékként az állandó összkerékhajtás.

Toyota RAV4 2.0 - 2006

Mindez idehaza hétmillió ötvenezer forintba kerül, ehhez jön még a 127 ezres metálfény. Akinek csupán a RAV4 családi szolgáltatásaira van szüksége, annak ez túl sok pénz lesz, aki azonban áldozna a 4x4-es hajtásláncra és az unalmas kisbuszok dizájnjánál és kisugárzásánál jóval többet nyújtó megjelenésre, divatosságra is, jól jár a RAV4-essel, hiszen a márkanév viszonylag csekély értékvesztést garantál. PG

Közlekedés Izlandon

Ha valaki szeretne eljutni Izlandra, két megoldás közül választhat: repülőgép és komp. A komp érdekes módon nem olcsóbb, mint az időben lefoglalt repülőjegy, viszont odafelé megáll a Feröer-szigeteken, és három nap alatt ér oda, visszafelé két és fél nap az út. Ráadásul nem a Jászai Mari térről indul, hanem Dániából, odáig is el kell autózni, így az utazás oda-vissza elvisz egy hetet.

Érdemesebb repülni és autót bérelni. Persze nem mindegy, milyet. Ha tényleg szeretnénk megnézni Izland szépségeit, csak 4x4-es jöhet szóba. Ez hetente korlátlan kilométerrel és biztosítással legalább 320 ezer forint. Amennyiben Suzuki Jimny. Remekül helytáll az izlandi utakon és terepeken, de belül nagyon szűk, gyatra a rugózása, és leordítja az ember fejéről a hajat. 380 ezerért már kapható Grand Vitara nagyságú autó (a mi RAV4-esünk is ebbe a kategóriába tartozik).

Az ár első hallásra irtózatos, de ha többen megyünk az útra, a költségek egyenlő arányban osztódnak. Aki még nagyobb úr, egy dízel Land Cruiserért fizethet ki fél milliót. A 95-ös ólommentes 390 forintba kerül, a gázolaj szinte ugyanennyi. Benzinkutak viszonylag sűrűn vannak (kivétel az északi fjordok vidéke, de ott fél dunántúlnyi területen úgyis csak tízezren élnek, nekik elég az a kevés, ami van), közöttük nagyon sok csak bankkártyával üzemel. Az ember beüti, mennyiért tankol, az összeget a gép lemarkolja a kártyáról, pont annyi benzint ad, és mehetünk is. Nincsenek udvariatlan és levevős benzinkutasok. Követendő megoldás.

Izlandon egy főút van, neve 1-es. Körbefut a szigeten, és majdnem végig aszfaltozott. Az alsóbbrendű utak (magyarul az összes többi), egy része földút, ahol a dózer egy sávban olykor-olykor letolja a köveket. Az utak egy része csak nyáron járható, többségüknél tábla jelzi, hogy a patakokon, kisebb folyókon való átkelés miatt csak összkerékhajtású autókkal szabad rájuk hajtani. De még ekkor sem árt az óvatosság. Izlandon az időjárás nagyon változékony és szeszélyes. Lehet, hogy könnyedén átkeltünk egy térdig érő kisebb folyón, aztán jön egy kiadósabb zápor, és a patak úgy földuzzad, hogy visszafelé már járhatatlan, és órákat, néha napokat kell várnunk, mire ismét sikerül átkelnünk.

Izlandon sok a furcsa autó; hiába, félúton van Amerika és Európa között. A vagányabbak a Ford F150-350-es pickupokból és kisbuszokból átalakított drabális jószágokat kedvelik. Különösen az icecool.is honlapon láthatók zorall módosítások, ahol igazi expedíciós autókat faragnak, amik akár az Északi-sarkra is elrepítik a jól fizető turistákat.

Ezekben a kocsikban műholdas telefon, szuperpontos navigációs rendszer is van, hiszen a jég folyamatosan mozog, lehet, hogy egyetlen nap alatt megváltozik a táj. A vad terepekhez szabott futóművekkel a gázlómélység egy méternél nagyobb is lehet (akár 1,2 m!), a szabad magasság a gumik fölfújásával és leengedésével, illetve a légrugózás beállításaival állítható. A rendkívüli igénybevételt is kibíró, aranyárban mért légrugókat a Koni szállítja az átalakítóműhelyeknek. Az átalakításnak hátrányai is vannak; a maximális sebesség 110 km/óra, a fogyasztás 27-30 liter/100km.

Az ilyen igazi, unimogos gumikkal szerelt bigfootok mellett rengeteg félig bigfoot fut az utakon; gyakran az A-oszlop mellé kivezetett légbeömlő nyílással. A helyi limit aszfaltozott utakon 90, földutakon 80 km/óra, azaz az elhagyott részeken lehet igazán csapatni. Kérdés persze, hogy érdemes-e, mert ha elszabtuk az ívet, rossz esetben rövid zuhanás után a szakadék alján landolunk, közepesen rossz esetben folyóban, jó esetben csak árokban, és a gyér forgalomban lehet, hogy órákig nem jön senki, aki segíthetne. Izlandon két mobilszolgáltató is van, de sok a nagy fehér folt a lefedettségben, ezért kétszeresen ajánlott az óvatosság.

Az utakon két táblát hamar megtanulunk, mert gyakran láthatjuk őket. Az Einbreid brú feliratú az egynyomtávú hídra készíti föl az embert. Kétsávos hídból még az 1-es főúton sincs sok. Általános szabály, hogy az erősebb engedi el a gyengébbet. És ezt be is tartják. A másik, a Malbik endar - nyilván mindenki tudja - azt jelzi, hogy mindjárt vége az aszfaltozott útburkolatnak, azaz jön a földút és vele a csapatás. Láttunk egy ismerős jelzőtáblát is: piros háromszögben felkiáltójel. Ezt a kontinens legnyugatibb pontjára, a 150 méteres szakadék szélére tették ki, jelentése: túl későn fékeztél.

Az oldalról ajánljuk

A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

2 órája
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Neked ajánlott