Iszonyú vágták, csodás brummogás

2003.08.14. 12:48

Világéletében etalon volt, az új, harmadik Range Rover generáció viszont még az eddigiekhez képest is különlegesen jól sikerült. A Range Rover lényege, hogy egyszerre terepjáró és luxusautó - tesztünk szerint inkább utóbbi, mint előbbi, de luxustanknak továbbra is ez a legjobb.

csik.jpg

Kevés új autó tetszett ennyire az utóbbi években. Annyira finoman különleges a megjelenése, hogy monumentalitása alig tűnik fel. A belsőtől az autó híre alapján sokat vár az ember, de még így is kellemes csalódás. Teljesen egyedi, egyszerre extrém és klasszikus, barátságos és minőségi. A kormány nekem túl nagy, valószínűleg méretben az autó egészéhez igazították.

Az ergonómia általában rendben van, mondhatni angol autótól meglepően jó, főleg az lepődik meg rajta, aki szívott már mondjuk a Land Rover Discovery előző generációjával. Ebben minden a megfelelő helyre került, amiben a fejlesztő BMW-nek is nagy szerepe lehet. Egyedül a dudát áldozták fel a dizájn oltárán: csodás látvány a két eloxált fém ív, de ha valami épp kihajtana elénk, és néhány tizedmásodpercünk van csak, hogy rácsapjunk a dudára, jobb lenne valami normális helyen, mondjuk a kormány közepében. Mindegy, a szépségért el van nézve, legfeljebb gyakoroljuk a dudálást vészhelyzetben, a szarvas-táblás országúton egyébként is javallott (a reflektorba belebambul és ott marad, a kürttől megijed és elszalad).

Kívülről annyira szép tereptárgy, hogy bele se gondoltam, mekkora. Herman Munster, a brit óriásdebil a Musters című klasszikus horrorparódia-sorozatból. Ha viszont beleülünk, kiváltképp ha elindulunk, nem is igen tudunk másra gondolni, mint a Range abszurd méretezésére. Mint egy megkövesedett vércseppből klónozott dinoszaurusz: 65 millió éve minden olajozottan ment a szellős páfrányerdőkben, manapság viszont minden parkolóház sorompójába beleakad a pikkelyes farok.

Emberek, ez egy 219 centi széles autó! Egy BMW X5 187, a nagyobbik Toyota Land Cruiser 194, és zárójelben nézzünk egy normális autót is: ( Golf: 1735). Utolsó hasonszőrű döbbenetünk, melynél a puszta dimenziók is elállították a lélegzetünket, a Nissan Patrol kicsit hosszabb ugyan, de lényegesen karcsúbb.

A szélesség két fontos előnnyel jár. Az egyik a hatalmas belső tér - ahogy Karotta kolléga mondta, annyira távol vannak szanaszét a hifi hangszórói, hogy kicsit kaotikus lesz a hangzás. A Rover azt állítja, hogy a Discovery, ami vállban kifejezetten szűk, azért olyan szűk, mert ott, szorosan az ajtó mellett helyezkedik el saját fantasztikus találmányuk, a command position, melyből a lehető legjobban tekinthető át az autó kül- és belseje, meg ablakon kikönyökölve is onnan tarthatjuk szemmel a farönköt, melyen épp áthajtunk a szakadék fölött.

Egymás közt tényleg csak nagyon halkan jegyzem meg, a kollégák azonmód szakrális gyilkosságot hajtanának rajtam végre, ha beszopnék egy ilyen átlátszó marketingdumát, mint ez a command position, mellyel kapcsolatban az sem a Rover igazát tűnik alátámasztani, hogy a Range Roverben is van command position, itt mégis elfér a bal vállam. És nem csak csont nélkül. A parancsnoki bőrfotelből példátlan kellemességgel vehetők ki az autó távoli ormai, de azért jól megrakták tolatóradarral. Amit valószínűleg emberbarátibb módon is lehetne programozni, hogy ne őrjítsen meg ezzel a krisztustalan, össze-vissza hatszólamú puttyogással minden sarokból. Javaslom az E-Mercedesben látott csendesíthető, LED-kijelzős változatot.

A command position meg azért is hülyeség, mert nem mindegy, ki mekkora. Kicsi tesztpilótám például legfeljebb a hajósinas position-t tudta elérni, mert ha odáig emelte az ülést, hogy az autó sarkait látva vígan kommandírozhasson, nem érte el sem a gázt, sem a féket. Viszont a válla neki is elfért - ennél tágasabb beltér tényleg csak az egybe nyitott InterCity-vagonokban van.

Nem rosszak a Rover dízelei, de ha valaki húszmillió felett szán luxusterepjáróra, érdemes kipróbálni a BMW 4.4-es, V8-as benzinesét. Iszonyú vágták, csodás brummogás, ami a gázpedált a kickdown-ponton túlnyomva magas, de érces üvöltésre vált. Kompromisszummentes horror fogyasztásra számítottam, de a sok várossal és egy órányi terepezéssel is megúsztam 21,2-es átlaggal; ez egy takarékos luxusautó! És érzésre van olyan dinamikus, mint az X5-ös, bár azt tényleg elég régen vezettük.

A nagy szélesség másik előnye a meglepő stabilitás: a Range Rover természetesen billeg, de sokkal kevésbé, mint várná az ember. A futómű amúgy is a Range egyik legjobb eleme. Ha sikerült túllépnünk a megrázkódtatáson, hogy Jézus, mekkora egy debella, elkezdhetünk figyelni az útfekvésre is, s ha már figyelünk, egyik meglepetés jön a másik után. A nagy debella nem bizonytalankodik, gyorsításnál-fékezésnél nem bólogat, kanyarban nem imbolyog, úthibán nem rezonál - jó, nem egy 7-es BMW, de ez így akkor is a természetfeletti határát súrolja. És a fizikailag leírható jellemzőkön túl egyszerűen kellemes az érzés, amikor átmegy egy-egy úthibán, a futómű hangja is szép lehet ilyenkor, de azt sajnos nem hallani. A rezgések viszont jók.

A tévé és általában a számítógépes központ kezelése jóval kellemesebb, mint a BMW 7 iDrive-rendszeréé, de ez még mindig elég angolos ahhoz, hogy néha káromkodjunk egy zaftosat a túl sok gombnyomás meg az illogikus menüpontok miatt. Azért meg lehet szokni, még ha nem is olyan gyorsan, mint ugyanezt egy A8-asban vagy egy S-Merciben.

A fékek épp ellentétesek azzal a szemlélettel, amit pl. a Lancia Lybra képviselt, aminél a legfinomabb pedálérintésre is ádázul martak a betétek a tárcsába, de mivel a fékek igazából nem voltak jók, se kicsit nem lehetett fékezni, se nagyot, mondjuk 130-ról. A Range-ben tökéletes a fék. Épp az előbb leírt ellentéte: ha simogatjuk, az első egy-két centi úton csak finoman lassít, nagyobb nyomásra viszont azonnal, progresszíven bedurvít, régóta nem találkoztam ilyen pozitív koncepciójú fékrendszerrel. Érdemes lenne ugyanezt meghonosítani az új Discoveryben is.

Az oldalról ajánljuk

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

2 órája
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54