A képeken állatul nézett ki. De milyen lehet vezetni? Torinóban ezt is megtudtuk, miközben nem mi tapostuk halálra Luca Di Montezemolo Fiat-elnököt, igaz, Michael Schumacher se a mi vállunkhoz ért véletlenül a gálavacsorán.
A Stilo kudarcának okait majdnem olyan lelkesen kutatják az olaszok, mint a Római Birodalom bukását. Pont a World Trade Center pusztulása utáni recessziót sikerült telibe kapni, problémák voltak a megbízhatósággal, ráadásul nagyon golfosra vették az imidzset, ami a németeknek mégiscsak jobban áll, satöbbi, satöbbi.
A benzin ára emelkedik, de az élet megy tovább, és lassan mintha a Fiat is összeszedné magát. A Stilo, ugye, a piac szerint nem jött össze, a Multipla és a Punto II. frissítése pedig szerintünk nem, de most rövid idő alatt itt a második, teljesen átgondolt és vállalható új modelljük (az egyik a Panda). A forma ugyanolyan dögös, mint a képeken. A Punto II-t túlszárnyalni nem lehet, de ez is csúcsközeli dizájn. A Giugiaro-Italdesign és a Fiat Centro Stile közös fejlesztés, és egyelőre hibát nem találtam benne.
Az orra kicsit Maserati GT-s, amiben az az érdekes, hogy az előző Puntót épp a szélességet hangsúlyozó csíklámpák tették lapos, kistestű ragadozóvá. Ezek a fényszórók viszont inkább srégen fölfelé nyúlnak, hasonló hatással.
A sárvédőket annyira kidomborították, hogy elöl majdnem egybefolyik a motorháztetővel, aztán jön kedvencem, a külső tükör. Nagyon határozott fény-árnyék vonallal kettéslankítva, tömzsi, fekete kocsányon. Az oldalvonalak határozott éket formálva futnak hátrafelé, aztán a hátulját szépen összecsippentették - élőben a hátulja a kedvencem. A 275 literes csomagtartó a kategóriában, ferdehátú-viszonylatban jó, de azt is sikerült összehozni, hogy az ötajtós kasztni se nézzen ki rosszabbul.
A Punto Grande fejlesztési periódusát rekordidőre vették le: 22 hónap alatt készültek el. Egy Mercedesnél ugyanez öt-hat évig tart. Egy olyan családi-oligarchikus vállalkozásról, mint a Fiat, ahol dinasztikusan öröklődnek az igazgatótanácsi tagságok, nem tudom elképzelni, hogy képes legyen normális működésre. A Punto Grande viszont olyan jó autó benyomását kelti, hogy most talán tényleg pánikba estek, és egy kicsit összekapták magukat.
Beltérben a Stilónál jobbat nemigen lehet, a Stilo szinte még az Alfáknál is kellemesebb belsőt kapott. Ilyet tehát tudnak a Fiatnál. A Grande se lett rossz, de sajnos a borzalmas műanyag, ami a Punto II. egyetlen igazi szégyenfoltja volt, valószínűleg olyan olcsó, hogy a gyártónak egyszerűen nem volt szíve kihagyni.
Tetszetős elmélet lehetne kerekíteni abból, hogy nem akarták megsemmisíteni a hatalmas ocsmányműanyag-készleteket, de nem is kell megsemmisíteni, mert a Punto II/B a G Astrához és az Octavia I-hez hasonlóan gyártásban marad, Punto Classic néven.
Ha nem fogdossuk, nem vész, sőt határozottan prémium belterű Puntók között válogathatunk, ha színeset akarunk. A váltó felhúzógyűrűjéhez tényleg csak a hátramenet kapcsolásakor nyúljunk, mert az is szörnyplasztikból van, ráadásul szögletes élekkel, a legkevésbé sem kézbe simulóan, meg persze a rossz minőségű fröccsöntésből származó sorjákkal.
Különlegesen büszkék az új Punto torziós merevségére. Torziós merevséggel kérkedni viszonylag újkeletű dolog, én először a Rover 75 kapcsán találkoztam vele. Örültem is neki, milyen jó ilyen merev kasztnit vezetni, nahát, 24 ezer Nm/fok. A Punto Grande háromajtósának különlegesen jó torziós merevsége 113 ezer da Nm/rad, amit a sajtótájékoztató szinkrontolmácsa lazán le is fordított dekára és fokra.
Szerettem volna mindezt összehasonlítani a Rover 240 és a Mini 245 ezer Nm/fokos értékével, mégis, el tudjam helyezni a Grandét merevségi kontextusban. Én az egészhez semmit sem konyítok, ezért a magyar újságírócsapathoz fordultam segítségért. A sokadik "pível osztod", "mert a rádiusz az annyi, mint..." és "most szinuszban vagyok" után elmenekültem azzal, hogy majd visszatérek a végeredményért, mivel nekem sajnos azonnal tilt az agyam az ilyen kifejezésekre.
A konklúzió (magyar szakemberek telefonos segítségének igénybe vételével): semmi, ez így hülyeség, hiszen egyrészt meg kéne szorozni valamennyivel, mert rádiusz, másrészt elosztani, mert mittudoménmi. Tehát nem tudjuk, merevebb-e a Punto Grande, mint a Mini. Igazság szerint azt se tudjuk, hogyan mérik a torziós merevséget.
Betekernek az autó elejébe és hátuljába egy csavart, aztán nekiesnek egy háznyi nyomatékkulccsal, aztán megnézik, hány newtonméternél sikerült egy fokkal eltekerni? A legvalószínűbb az lehet, hogy a két tengelynél feszítik, mert az egy reális terhelés, de sajnos ennek a közeljövőben utána kell néznünk.
Addig is: akár rádiusz, akár fok, a Punto Grande merev karosszériájú, kiváló futóművű autó. A kormányzás közvetlen, még bőven az élvezetes tartományban, ennél élénkebb reakciókkal együtt élni már rossz lenne, ez így pont jó.
Hivatalos bemutató előtt nem szokás EuroNCAP-töréstesztet végezni, de a szabályok ismertek, mennyivel, milyen szögben minek kell nekimenni, mekkora bábukkal az ülésekben. A Fiatnak elég komoly törésteszt-laboratóriuma van. Úgyhogy tizenötezer órányi számítógépes modellezés és 60 prototípus összetörése után meg is adták maguknak az 5 csillagot.
Ötöt a bent ülők, hármat a gyalogosok védelmére - mindkettő kimagaslóan jó eredmény. Lehet, hogy a Renault-tól tanulták ezt a tudatos EuroNCAP-ra gyúrást, de sebaj, csak így tovább.
Az általam vezetett új, 90 lovas 1,3 Multijet dízelmotorral nem is lesz orrnehéz; az egész blokk összevissza 130 kiló. Ezt az tudja értékelni, akinek a motorjában ( Vmax) a 150 kiló a motor, 1200 köbcentivel. Jó, a Vmax persze 145 ló, és 10 másodperc alatt van kétszázon, de meg is eszi városban a 8-9 litert, a Fiat új kisdízele meg a változó geometriájú turbójával 5,9-del teszi ugyanezt, országúton pedig 4 liter alatt marad.
Jó kis motor, egész jó kis váltóval. Jó kapcsolási érzet, bírja a gyors váltásokat, a legtöbb fokozatba magától beletalál. Jó lenne, ha az olasz váltók ebbe az irányba fejlődnének - az erősebbik dízelhez járó hatsebességesnél se lehet összekeverni a fokozatokat.
A kollégák is dicsérték, milyen jól lehet kuplung nélkül váltani - tényleg, de mivel eddig más autóval ekkora elvetemültséget nem próbálgattam, sajnos nincs összehasonlítási alapom.
Nem állítható a biztonsági öv magassága. Nem zárható a tanksapka. És hát a fekete műanyag a műszerfalon. Összesen ennyi nem tetszett a új Puntón néhány óra tesztelés után. Egyébként különlegesen szép, élvezetesen vezethető, majdnem Golf-Focus méretű autó. Az áráról még csak anyit tudunk, hogy Olaszországban 11 111 euró lesz, de nálunk állítólag olcsóbban adják majd. És 2,7 millióért egyáltalán nem lenne rossz vétel.
(Magyarországi forgalmazás januártól.)
Motorváltozatok
1,2 8Vhengerűrtartalom: 1242 cm³
teljesítmény: 65 LE@5500
nyomaték: 102 Nm@3000
saját tömeg (3 ajtós): 1015 kg
végsebesség: 155 km/h
gyorsulás (0-100): 14,5
fogyasztás: 7,9/5,1/6,1
1,4 8V
hengerűrtartalom: 1368 cm
3
teljesítmény: 77 LE@6000
nyomaték: 115 Nm@3000
saját tömeg (3 ajtós): 1025 kg
végsebesség: 165 km/h
gyorsulás (0-100): 13,2
fogyasztás: 7,7/5,2/6,1
1,3 Multijet 16V dízel 75 LE
hengerűrtartalom: 1248 cm
3
teljesítmény: 75 LE@4000
nyomaték: 190 Nm@1750
saját tömeg (3 ajtós): 1090 kg
végsebesség: 165 km/h
gyorsulás (0-100): 13,6
fogyasztás: 5,9/4,0/4,7
1,3 Multijet 16V dízel 90 LE
hengerűrtartalom: 1242 cm
3
teljesítmény: 90 LE@4000
nyomaték: 200 Nm@1750
saját tömeg (3 ajtós): 1130 kg
végsebesség: 175 km/h
gyorsulás (0-100): 11,9
fogyasztás: 5,9/3,9/4,6
1,9 Multijet 8V dízel 120 LE
hengerűrtartalom: 1910 cm
3
teljesítmény: 120 LE@4000
nyomaték: 280 Nm@2000
saját tömeg (3 ajtós): 1205 kg
végsebesség: 190 km/h
gyorsulás (0-100): 10,0
fogyasztás: 7,5/4,5/5,6
1,9 Multijet 8V dízel 130 LE
hengerűrtartalom: 1910 cm
3
teljesítmény: 130 LE@4000
nyomaték: 280 Nm@2000
saját tömeg (3 ajtós): 1205 kg
végsebesség: 200 km/h
gyorsulás (0-100): 9,5
fogyasztás: 7,6/4,6/5,7

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
