Álmatag dinamizmus
Az utastér egyébként bőséges, különösen kedvező a hokedlimagasságú első ülés, vígan befér alá a hátsó utas bakancsa. Az ergonómia kiterjed a vezető pozíciójára is, a kezelőelemek jól kezünk alá nyomakodnak. Apropó, gombok, karok, kallantyúk. Tisztesen túlméretezett műanyagokból készültek, rájuk bökve nem alakul ki az emberben szorongás, hogy "csak nehogy ez legyen az utolsó érintés". Csalódás egyedül onnan ér, ahonnan a legkevésbé várható: a váltógomb teteje szilánkosan levált. A tenyeremet féltettem, a nappabőr ötujjasomat szintúgy, martinászkesztyű történetesen nem volt nálam, így maradt (régi kollégám moszkvicsos stílusát követve) a váltóbot szárának szorongatása.
A GL a 405-ös alapváltozata - csak az lehet, mert az állítható magasságú kormányon kívül nélkülöz minden kényelmi felszerelést. A szervokormányt is. Ettől függetlenül haladás közben jól irányítható, kezes autó benyomását kelti. A menetkényelem átlagos, vagyis jó: úrvezetőknek való.
Ha csorgunk a forgalommal, és nem fogunk a minden ellenféllel szemben súlyos kockázatot jelentő előzésbe, elégedettek leszünk dinamikájával. Mégis azt hiszem, súly-teljesítmény aránya alapján ennél fürgébbnek kéne lennie; javasolt egy műszeres bemérés. Vagy nem javasolt, a lelassult életmód előnyei miatt. A zaj és viszonylagos erőtlensége miatt jelenlegi gazdái száznál ritkán mennek gyorsabban vele, ennek ellenére a fogyasztás országúton hét, városban tíz liter feletti. Persze a karburátoros blokktól hatékony üzemanyag-felhasználást kevésbé várhatunk, de szokatlan a kis teljesítmény - nagy fogyasztás párosítása.
Harapós és szelíd változatok
Nehogy elszunnyadjon a kedves olvasó, ezért kivételesen a skála felső végén kezdem a választék sorolását. Kérem, törölje le a gúnyos mosolyt arcáról, igenis, létezik vadorzó kivitelű 405-ös. Vagy nem hallott az Mi16-ról, a fürge 1,9-es, 150 lóerős paripáról? Pedig biztosan látott már, mélyebb légterelők, széles alufelnik, diszkrét szárny fedi fel kilétét. És a T16? Ezt sem kapiskálja? Akkor hiába várnám öntől a Párizs-Dakar győzteseinek hiánytalan sorolását. Ugyan, dehogy, nem nyerte meg az összeset a Mitsubishi, akadtak évek, amikor mással volt egyesélyes a nagy futam.'88-ban Kankkunen, '89-90-ben Vatanen révén például a 405 T16-tal, ezzel a fura, aránytalan makettszerűséggel. Nevét aztán felvette a kétliteres, Garret turbós, akár 220 LE-vel és 323 Nm-rel bíró, négykerék-hajtású csúcsmodell.
A skála túlsó végén a 65 (!) lóerős egynégyes csúfoskodik. Befecskendezéssel 75-re tornázták fel; hadd versenyezzenek egy jót a Mercedes 190D -vel. Köztük meg egy csomó 1,6-os, 1,8-as, 1,9-es benzinmotor, sokféle teljesítménnyel. És az obligát dízelek: 1,9-es szívó (71 LE; állítólag örökéletű), illetve előbb 1,8, majd 1,9 TD, 90-92 lóerővel.
Fenntartása eddig nem került sokba. Öt év alatt a hengerfej (~70 000), a karburátor (~20 000) javításán felül csak a szokásos karbantartás emésztette tulajdonosának vagyonát. A polírozóanyagokra költött összeg felett pedig elegánsan elsiklunk.
Megkímélt állapotát és a 350-400 ezres piaci árát figyelembe véve jól járna, aki erre a 15 éves Peugeot-ra rátenné a kezét. Soványka a motor teljesítménye, és egy új CD-s rádióval az extrák értékét egyből megszázszorozhatjuk, de tágas, nagy csomagtartóval rendelkező klasszikus tulajdonosává válnánk. A 405-östől éppen megszabadulni igyekvők csak azon bánkódhatnak, hogy szögletes formája erősen öregíti - jelentősen rontva az értékesítési esélyeket.
Műszaki adatok:
Peugeot 405 1,6 GL (1990)Méretek
Hosszúság: 4408 mm
Szélesség: 1714 mm
Magasság: 1406 mm
Tengelytáv: 2669 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1450/1436 mm
Önsúly: 1020 kg
Legnagyobb össztömeg: 1500 kg
Csomagtér: 470 l
Légellenállási tényező: 0,31
Motor, erőátvitel
Vízhűtésű, négyütemű, soros benzinmotor, karburátor, elöl,
keresztben beépítve
Lökettérfogat: 1580 ccm
Furat/löket: 83/73 mm
Max. teljesítmény: 68/92/6000 kW/LE/fordulatszám
Max. nyomaték: 134/2600 Nm/fordulatszám
Hengerek/szelepek: 4/8
Sűrítési viszony: 8,95:1
Erőátvitel, váltó: elsőkerék-hajtás, 5 sebességes kézi
Menetteljesítmények (a hízelgőnek tűnő gyári adatok alapján)
Végsebesség: 175 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h = 12,1 s
Fogyasztás: országúton: 7 l/100 km; városban: 10 l/100 km
Üzemanyagtartály: 60 l
Futómű
Gumi: 165/70 R 14
Fékek elöl/hátul: tárcsa/dob
Modelltörténet
A 405-ös 1987-ben jelenik meg, négyajtós változatban. Indulásként 1,4 - 1,6 - 1,9-es benzinmotorokkal szerelik; egy évvel később jön a két dízel, az automata váltó és a kombi. És az Év Autója díj (jól lobbizhattak Pininfarináék). '89-től széria a katalizátor. Három évvel később modellfrissítés, kívülről csak a hátsó traktuson (kisebb lámpák, végre a lökhárítótól nyíló csomagtartó), belül alaposabban nyúltak hozzá. Már nincs karburátoros változat; tán ezt ünnepelték a T16-tal. A '95-ben érkező 406-os leváltja a négyajtóst; a kombi egy évvel tovább húzza. Mármint Európában, mivel Argentínában 2001-ig, Iránban pedig tán még napjainkban is készül.Különös, hogy az internetet leginkább a fanatikus japán rajongók borítják el az imádatuk tárgyáról közölt szöveggel és képekkel. Sajnos nem beszélek jól ezen a nyelven, ezért tessék önállóan böngészni a következő lapot.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
