Álmatag dinamizmus
Tizenöt év egy autó életében nagy idő. Hibátlan külsőt várni tőle pont olyan botorság, mint a hetvenéves matrónától diáklányosan üde arcbőrt. Akad kivétel, de ilyenkor ügyes plasztikai sebész vagy különösen kíméletes életvitel áll a háttérben.
A bemutatott járműnél az autók ráncfelvarrójának, a lakatos-fényező párosnak a ténykedése eddig ismeretlen tényező. Marad(na) a gyöngéd bánásmód: kevés kilométer, sok gondoskodás, a kellemetlen időjárás viszontagságai helyett a langymeleg garázs. Találunk-e valami hibát az előbbi gondolatmenetben? Először is: 15 év alatt 140 ezer kilométer azért nem olyan kevés. Másodszor: igaz, sokat babusgatják, de például tető legfeljebb a fák lombjaiból állhatott felette. Tehát valami nem stimmel.
A menetpróba adja meg a választ. A kímélő helyett a lelassult életmód a megfelelő kifejezés. A 92 lóerősnek mondott 1,6-os benzinmotor akkora vehemenciával mozgatja külső burkát, mint az utódok világrahozatala okán partra mászó óriásteknősé (Dermochelys coricacea coricacea). Komótosan bandukol; minek siessen, a föveny úgyis megvárja, hadd lazítsák fel előtte a túlbuzgók. Így van ezzel a 405-ös is: száz fölött jajveszékelést hallat a motortérből, kinek van szíve nagyobb tempóval vagy hosszabb utakkal gyötörni? Az utóbbi öt évben húszezer kilométert futott, természetes hát, hogy a '90-ben készült Peugeot állapota meghazudtolja a korát.
Számmisztika
A Peugeot azon ritka gyártók egyike, amelyek az adott modellt a csak neki fenntartott kódjellel látja el. Becsülendő, hogy nem kell koptatnunk a szánkat, hogy "jó-jó 000 vagy Abcde, de melyik sorozatból?" Ha 405-ös, akkor 1987-ben dobták piacra, és Európában '95-ig (a kombi '96-ig) készült, punktum.Az új modelleknél 1929-től következetesen alkalmazott számozás pompás eszköz a gyárnak a márkaidentitás növelésére. A rendszer, állítják, egyenesen szent nekik; kár hogy a gondosan felépített logika itt-ott rogyadozik. Például azt mondják, az első jegy a jármű méretére utal. Ez igaz, mármint jelenleg, de például a 405-ös semmiképpen sem a 404-es utóda, hisz' abból az utolsó darab '78-ban hagyta el a gyárat. Annál gyanúsabb a 305-ös, melyet méretei és gyártási ciklusa alapján sokkal inkább tekinthetünk elődnek.
Az utolsó karakter a generációra utal. Kacagnom kell: rég bezúzták a 309-es gyártósorát - hogy átadja a helyét a 306-osnak. A többinél is hajlamosak a soron következőn átszökkenni, ami nem baj, de ne költsenek hozzá utóbb bibliai mélységű történetet.
A semmiből előbukkanó 1007-esre pedig érdeklődésemre a hivatalos magyarázat: "Tisztelt Uram! Tájékoztatom Önt, hogy a számozás oka a következő. A Peugeot gyár piacra dob egy új modellt, a 107-et. Az 1007 ezen kategória, illetve ezen típus luxus változata. Mivel a két típus ugyanabban a kategóriában szerepel, ezért kellett megkülönböztetni őket egymástól. Az 1007 pl. a Mercedes-Benz A Classe vetélytársa. Üdvözlettel: Peugeot Hungária Kft." Hallani vélem a szerkesztőségi szobában visszhangozni: muhaha! (Muhaha, bizony! - a szerk.)
A 405-ösről sokan állítják, hogy csúnyácska, szögletes fémtömeg. Nem tudok meggyőző érveket hozni cáfolatukra, hacsak azt nem, hogy hasonlítsák össze a kombival. Mindjárt jobb a helyzet, ugye? A látszat ellenére a légellenállási tényezője egyáltalán nem szégyenteljes: 0,31. A kortársak közül az összehasonlíthatatlanul gömbölydedebb Audi 80, a Vectra és a Passat egy-két századdal jobb ennél. Az ék alakzat hasítja a levegőt, és még jobb lenne a helyzet, ha kevésbé tömpe orrot faragtak volna.
Amikor tervezték, még találkozhatott szerény törésvonallal a motorház és a szélvédő, illetve nem volt muszáj lecsapni a csomagteret. A 405-ös tehát hagyományos szedán formájú; még erősen illuminált állapotban sem téveszthető össze az eleje a hátuljával. Ennek gyakorlati előnye is van: késői utódjánál 27 centivel rövidebb, mégis 63 literrel több csomagot cipelhetünk magunkkal. Igen, manapság snassz 1. autóval nyaralni menni; 2. de ha mégis, önellátásra berendezkedni. Kezdek gyanakodni, hogy a tervezők egyetlen megkötése a csomagtartónál, hogy egy darab tenisztáska (a közepes, amiből divatosan kikandikál az ütő nyele) beleférjen.
Ha a külső nem is ad sokkal több esztétikai élményt, mint a T72-esé, a franciás belsőben vigasztalódunk majd. Nos, ez volt a pozitív előítéletre hozható legerősebb példa. Tegyük fel, váratlanul kiderül, hogy létezik egy vagyonos nagynéném Svájcban, de annyira dúsgazdag, hogy első számú célpontjává válnék egy bűnbandának. Becserkésznének, zsákot rántanának a fejemre, majd belöknének egy 405-ösbe, hogy elrekkentsenek valahol a váltságdíj kifizetéséig. A daróc fojtogatásában elővenne az allergiám, és a kemény szívű emberrablók rájönnének, hogy a holtan kevesebbet érek, mint élve, ezért levennék rólam a csuklyát. Biztonságuk veszélyeztetése nélkül tehetnék, mivel kiszabadulásom után a rendőrök kérdésére tétován vakarnám a fejem: "hát, fekete és szürke volt minden, kemények az ülések, és semmi extra; csak valami német autó lehetett."
Bizony, a Peugeot 405-ös nélkülözte a legendává vált franciás kényelmet, ráadásul körös-körül fantáziátlan fekete plasztikokat alkalmaztak. Hozzuk fel mentségül, hogy a piacot letaroló germán népautóhordák belseje is a fényt legkevésbé visszaverő színt hordozta; ez tűnt a növekedés biztos zálogának. Egyetlen jellegzetesség (a '92-es év modellfrissítéséig) az utasülés felől látható alienes műszerfal-kitüremkedés. Tökéletesen öncélúnak látszik, bőséges mennyiségű por marad rajta az átlagos törlő mozdulatok után. A második változat nélkülözi a púpot, viszont majdnem ugyanabban a fröccsöntő sablonban készült, mint a Passaté.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei
A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
