Lakályosan modern

Bemutató: Nissan Primera III.

2002.05.10. 11:20

Megkezdődött az új Nissan Primera magyarországi forgalmazása. Az X-Trail nemzetközi cápashow-ja után a Primera kampányában palackorrú delfinek játsszák a főszerepet. A bemutatón ennek szellemében vízfüggöny-vetítővásznon tekinthettük meg az új modell reklámjait.

 
   
   

A Nissan terepjárói (Terrano, Patrol) és sportautói (Z, 200 SX, 300 ZX) kultusztárgyak, elsősorban műszaki tartalmuk, esetenként brutális/szép formájuk miatt. A gyár személyautói közül talán az Almera nézett ki a legjobban, a Primerára és a Maximára még nagy jóindulattal is csak azt mondhattuk, hogy "szokni kell".

Formai szempontból ha nem is áttörés, de egyértelmű előrelépés az új Primera. A formaterv Európában készült (eredetileg állítólag a konszerntárs Renault-nak), kifejezetten az európai ízlés kielégítésére.

 
   
 

A Primera a Nissan Bluebird utódaként 1990-ben mutatkozott be Európában. A nem különösebben markáns megjelenésű autóból több, mint félmilliót adtak el, elsősorban megbízhatósága és kényelmes futóműve miatt. Népszerű volt a 150 lóerős, jól felszerelt, ültetett GT változat, ami nemcsak a katalógus szerint érte el 7 másodperc alatt a 100 km-es sebességet. Aki eladta, azóta is visszasírja.

 
   
   

Az 1996-ban bemutatott Primera II a lopás elleni védelemmel szerzett magának hírnevet: az angol mérnökök börtönökben interjúztak autófeltörőkkel. Az ő segítségükkel hozták létre a Superlocking rendszert: zárt ajtót az ablak betörésével sem lehet (belülről) kinyitni. A megerősített zárszerkezet mellett fokozta a biztonságot, hogy az integrált hifi-egység értelmetlenné tette a kifosztásért történő autófeltörést.

 
   
 

A biztonságtechnikai újítások mellett a Primera második generációját népszerűsítette a GT változat sikeres szereplése a brit túraautó bajnokságban (BTCC). Az 1999-es III. generáció dizájnja sikerült talán a legkevésbé markánsabbra. A típus azonban megőrizte népszerűségét, egyrészt az új 1.8-as motor, másrészt az ahhoz rendelhető fokozatmentes automata (CVT) váltó miatt. A Primera III. nemzedékében továbbfejlesztették a lopásvédelmet is, elsősorban a menet közbeni rablótámadások kivédésére.

 
   
   

A leglátványosabb dizájn-fejlődés odabent van. A Renault Laguna II-nél valamivel visszafogottabb, de még mindig elég merész ívek, vonalak. Az órák középen, a vezető felé fordítva, az ajtó belső burkolata a szélvédő felé magasabb lesz, mint az ablak vonala. A lakályosan modern belső legnagyobb újítása a vezető és utas között elhelyezett vezérlőpult, ami hosszas ergonómiai tanulmányok eredményeképp vízszintes - jobb is kezelni, mint egy hagyományos, függőleges műszert.

 
   
 

A kis játékkonzolról vezérelhetjük az audio rendszert, a fedélzeti komputert, a navigációs rendszert és a telefont. Utóbbi érdekessége, hogy az integrált mobiltelefon-kihangosítókhoz, illetve a műszerfalba épített telefonokhoz be kell csúsztatni egy kis SIM-kártyát, szemben a Primerával, amelynél elég a helyére csúsztatni a telefont, máris működik az autó rendszere. Az új Primerában nemcsak tolatóradar, de parkolást segítő kamera is van, a kis monitoron rükvercbe kapcsoláskor automatikusan jelenik meg a képe.

A Nissan új, többlengőkaros első és hátsó futóművét kíváncsian várjuk: a hírek szerint a kettős keresztlengőkaros és a MacPherson előnyeit egyesítő első felfüggesztés még csendesebbé és stabilabbá teszi az autót. A Primera a középkategória első autója, melyet sebesség- és távolságtartó automatikával szereltek fel. Az ismert tempomat (sebességtartó automatika) infravörös lézer érzékelővel egészül ki, a rendszer így automatikusan tartja a biztonságos követési távolságot.

 
   
   

Új Primerához új motorok járnak: egy 2.2 literes, közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezésű, változó geometriájú turbódízel, egy kétliteres benzinmotor, hatfokozatú kézi váltóval, vagy a Nissan Hypertronic automatájával. A legkisebb a kifutó modellből ismert 1.6-os, 109 lóerős benzinmotor.

A Primera IV. töréstesztje még a jövő zenéje, de a kötelező műsorszámok a frontális -és a nemrég bevezetett oldalütközés - mellett manapság egyre fontosabb reklámhordozó a gyalogosok védelme. A Nissan-nál abból indultak ki, hogy a gázolások többsége kis sebességgel okoz súlyos sérüléseket. Alacsony sebességnél a térdnek kellene felvennie az ütközésből származó teljes terhelést. Az első lökhárítóban habbetét tompítja az ütést és mérsékli a sérüléseket. A sárvédő alsó részének merevítése az alsó lábszár sérülései ellen óv, egy helyett két felületre osztva el az ütközési energiát.

 
   
 

A lépcsős hátú és a kombi változat mától kapható, ősztől jelenik meg az ötajtós ferdehátú (hatchback) Primera. Az árak ötmillió forinttól indulnak.








 
 

Az oldalról ajánljuk

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

2 órája
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36