A benzintanktól a motorig

Tartósteszt: Honda Prelude, 1983

2002.07.05. 08:12

Székesfehérváron sikerült szert tennem rá, a budapesti árakhoz képest barátinak mondható összegért (320 000 Ft). A kórelőzményéről annyit, hogy - állítólag - előttem 1-2 évet állt egy garázsban darabokban, és erre az alkalomra rakták össze. Mindenesetre jobban nézett ki, mint a Pesten kapható drágább társai. Mint az később kiderült, nem kellett a történetben csalódnom, de ez csak egyszerű mázli volt.

 
   
   

A Honda Prelude 1978 óta négy generációt ért meg. Egy évvel bemutatkozása után Japánban megjelent a Prelude első kabriója is. 1982-ben jött ki a második generációs Prelude. Ez érte el a négy típus közül a legnagyobb sikert. A divatos bukólámpákkal felszerelt kupé ma is kedvelt azok között, akik elfogadható áron szeretnének sportos autóhoz jutni.

A második generációt majdnem tíz éven át gyártották, de 1991-ben utolérte a végzet, és leváltotta gömbölyített utódja. 1996-ban gurult ki a gyárból a mostani, és egyes hírek szerint talán az utolsó Prelude.

 
   
 

'83-as Honda Prelude 1.8 EX. Kezdetben nem vala semmi baja, aztán lett. Egy éve használtam, amikor a motor meleg állapotban 2500-as fordulat felett elkezdett fulladni. Így ment egy darabig, aztán a helyzet romlani kezdett. Először csak időnként fulladt le, olyankor kis pihenő után folytattuk utunkat, aztán többet kellett vele pihenni, mint menni.

 
   
   Prelude és Tesa

Először a Magyar Autóklub szakemberét szólítottam, de az autó neki nem volt hajlandó produkálni a tüneteket, a szaki közölte; a gépjármű hibátlan. Persze miután a tetthelyet elhagyta, a kocsi ott folytatta, ahol abbahagyta. Ezek után az autót kisebb pihenőkkel egy éven át szerelőtől szerelőhöz vontattam, akik jó esetben különösebb anyagi kárt nem tettek benne, csak széttárták a kezüket.

 
   
 

Elhatároztam, hogy elindulok a tanktól a motorig, és amit lehet, ellenőrzök. Hondások! A kőbányai Honda bontóba csak alapos felkészülés után tegyétek a lábatokat! Nekem ötször kellett odamennem, hogy lemondjak a benzinpumpa reléről, ugyanis mindig valami egészen mást adtak.

Hol indexrelét, hol kürtrelét, hol egyebet. Vásároltam egy benzinpumpát 14000 forintért. A beszerelés után derült ki, hogy a réginek sem volt semmi baja. Ekkor találkoztam egy villamossági szerelővel, és mondtam neki, szabadidejében nézze át az autót. Két hét múlva csörög a telefon, mehettem az autóért. Kiderült, hogy egy vákuumcsövet kellett kicserélni, mert meg volt repedve. A számla 6000 forintról szólt, ez tartalmazott kisebb zárjavításokat, és a tank kipucolását.

 
   
   

A következő probléma a zárakkal volt, ugyanis az autót feltörték. Gondoltam, kap egy új zárat. Nem kapott. A boltban megörvendeztettek, hogy csak garnitúrában vehetem 120.000 forintért. Mondtam, ha már itt vagyok, kérek egy emblémát a hűtőrácsra. Mondták, csak ráccsal együtt 26.000-ért. Mondtam, nem kérem. Végül szerelőnél vettem bontott zárat, ami beszereléssel együtt rúgott 1500 forintra.

 
   
 

Ezek után boldogan használtam Hondámat egy évvel ezelőttig, amikor a kipufogómból fehér füst tört elő, és a dugattyúk többet nem mozdultak. Lelki szemeim előtt egy motorgenerál hatalmas számlája jelent meg. Így hát tettem egy próbát, és a gyertyákat kivéve ráindítóztam. A motor megmozdult, és kiköpte a torkán akadt vizet. Megúsztam egy hengerfejtömítés cserével.

 
   
   

Lejárt a műszakija, ezért kapott új fékbetétet, amivel mellényúltam. Sikerült vennem - az eredetinél alig pár forinttal olcsóbban - japán utángyártott darabokat, amiről azt feltételeztem, hogy ha már japán és nem olcsó, jó lesz. Tévedtem. A vizsgán ugyan átment, de azóta egyfolytában csikorog a fék, ami nagyban csökkenti az utazás komfortérzetét.

 
   
 

Tulajdonképpen ez a közösen eltöltött éveink rövid története. Most egy nehéz, sáros éven van túl, így gyors rohadásnak indultak a sárhányók és a benzinbetöltő nyílás környéke. Elkezdte enni az olajat is, nagyon vár egy gyűrűzésre. Sajnos a kipufogója is kilyukadt, így kicsit zajosan közlekedünk. A néhány év alatt mindezek ellenére megbízható autónak bizonyult, amivel a mostani elhanyagolt állapotában is el merek indulni egy hosszabb kirándulásra, a helyszűke miatt persze csak két személlyel.

 
   
   

A belső kialakítása is megérdemel néhány szót. Az első két ülőhely kényelmes, a hátsók viszont mintha nem is lennének. Bár két kutyánknak kielégítő helyet lehet biztosítani még Budapest-Debrecen viszonylatban is. Az oldalsó ablakon nem marad meg a pára, ugyanis az ajtókon külön erre a célra levegőbeömlő nyílások vannak.

 
   
 

A fűtés nem égeti le az autós haját, de a ventilátor motorja fokozatmentesen kapcsolható. Büszkélkedhetünk még elektromos ablakkal és napfénytetővel, állítható magasságú kormánnyal. A tükrök belülről állíthatók, csak sajnos nem nagyon maradnak a beállított pozícióban. Van központi zár is, ez utóbbi engem sajna még soha sem kényeztetett.

   
  Műszaki adatok:
 
 Hengerűrtartalom: 1817 ccm
Teljesítmény: 77 kW 5300 1/min
Nyomaték: 150 Nm 4000 1/min
Végsebesség: 183 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,8 s
Hosszúság: 4310 mm
Szélesség: 1350 mm
Magasság: 1295 mm

Végül mellette szól, hogy ha ráléptem a gázra, mindig kihúzott a kellemetlen helyzetekből. Városi körülmények között is beéri 10 liter 98-assal. Egész télen takarítatlan utakon jártam haza, és csak 3-4 alkalommal nem bírt el a lefagyott és letaposott hóval egy meglehetősen meredek részen, annak ellenére, hogy csak a két mellső lábára kapott téligumit, és csak használtat.

 
 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58