A benzintanktól a motorig
Tartósteszt: Honda Prelude, 1983
Székesfehérváron sikerült szert tennem rá, a budapesti árakhoz képest barátinak mondható összegért (320 000 Ft). A kórelőzményéről annyit, hogy - állítólag - előttem 1-2 évet állt egy garázsban darabokban, és erre az alkalomra rakták össze. Mindenesetre jobban nézett ki, mint a Pesten kapható drágább társai. Mint az később kiderült, nem kellett a történetben csalódnom, de ez csak egyszerű mázli volt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Honda Prelude 1978 óta négy generációt ért meg. Egy évvel bemutatkozása után Japánban megjelent a Prelude első kabriója is. 1982-ben jött ki a második generációs Prelude. Ez érte el a négy típus közül a legnagyobb sikert. A divatos bukólámpákkal felszerelt kupé ma is kedvelt azok között, akik elfogadható áron szeretnének sportos autóhoz jutni.
A második generációt majdnem tíz éven át gyártották, de 1991-ben utolérte a végzet, és leváltotta gömbölyített utódja. 1996-ban gurult ki a gyárból a mostani, és egyes hírek szerint talán az utolsó Prelude.
![]() |
|
![]() |
![]() |
'83-as Honda Prelude 1.8 EX. Kezdetben nem vala semmi baja, aztán lett. Egy éve használtam, amikor a motor meleg állapotban 2500-as fordulat felett elkezdett fulladni. Így ment egy darabig, aztán a helyzet romlani kezdett. Először csak időnként fulladt le, olyankor kis pihenő után folytattuk utunkat, aztán többet kellett vele pihenni, mint menni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Prelude és Tesa |
Először a Magyar Autóklub szakemberét szólítottam, de az autó neki nem volt hajlandó produkálni a tüneteket, a szaki közölte; a gépjármű hibátlan. Persze miután a tetthelyet elhagyta, a kocsi ott folytatta, ahol abbahagyta. Ezek után az autót kisebb pihenőkkel egy éven át szerelőtől szerelőhöz vontattam, akik jó esetben különösebb anyagi kárt nem tettek benne, csak széttárták a kezüket.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Elhatároztam, hogy elindulok a tanktól a motorig, és amit lehet, ellenőrzök. Hondások! A kőbányai Honda bontóba csak alapos felkészülés után tegyétek a lábatokat! Nekem ötször kellett odamennem, hogy lemondjak a benzinpumpa reléről, ugyanis mindig valami egészen mást adtak.
Hol indexrelét, hol kürtrelét, hol egyebet. Vásároltam egy benzinpumpát 14000 forintért. A beszerelés után derült ki, hogy a réginek sem volt semmi baja. Ekkor találkoztam egy villamossági szerelővel, és mondtam neki, szabadidejében nézze át az autót. Két hét múlva csörög a telefon, mehettem az autóért. Kiderült, hogy egy vákuumcsövet kellett kicserélni, mert meg volt repedve. A számla 6000 forintról szólt, ez tartalmazott kisebb zárjavításokat, és a tank kipucolását.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A következő probléma a zárakkal volt, ugyanis az autót feltörték. Gondoltam, kap egy új zárat. Nem kapott. A boltban megörvendeztettek, hogy csak garnitúrában vehetem 120.000 forintért. Mondtam, ha már itt vagyok, kérek egy emblémát a hűtőrácsra. Mondták, csak ráccsal együtt 26.000-ért. Mondtam, nem kérem. Végül szerelőnél vettem bontott zárat, ami beszereléssel együtt rúgott 1500 forintra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezek után boldogan használtam Hondámat egy évvel ezelőttig, amikor a kipufogómból fehér füst tört elő, és a dugattyúk többet nem mozdultak. Lelki szemeim előtt egy motorgenerál hatalmas számlája jelent meg. Így hát tettem egy próbát, és a gyertyákat kivéve ráindítóztam. A motor megmozdult, és kiköpte a torkán akadt vizet. Megúsztam egy hengerfejtömítés cserével.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Lejárt a műszakija, ezért kapott új fékbetétet, amivel mellényúltam. Sikerült vennem - az eredetinél alig pár forinttal olcsóbban - japán utángyártott darabokat, amiről azt feltételeztem, hogy ha már japán és nem olcsó, jó lesz. Tévedtem. A vizsgán ugyan átment, de azóta egyfolytában csikorog a fék, ami nagyban csökkenti az utazás komfortérzetét.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Tulajdonképpen ez a közösen eltöltött éveink rövid története. Most egy nehéz, sáros éven van túl, így gyors rohadásnak indultak a sárhányók és a benzinbetöltő nyílás környéke. Elkezdte enni az olajat is, nagyon vár egy gyűrűzésre. Sajnos a kipufogója is kilyukadt, így kicsit zajosan közlekedünk. A néhány év alatt mindezek ellenére megbízható autónak bizonyult, amivel a mostani elhanyagolt állapotában is el merek indulni egy hosszabb kirándulásra, a helyszűke miatt persze csak két személlyel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A belső kialakítása is megérdemel néhány szót. Az első két ülőhely kényelmes, a hátsók viszont mintha nem is lennének. Bár két kutyánknak kielégítő helyet lehet biztosítani még Budapest-Debrecen viszonylatban is. Az oldalsó ablakon nem marad meg a pára, ugyanis az ajtókon külön erre a célra levegőbeömlő nyílások vannak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A fűtés nem égeti le az autós haját, de a ventilátor motorja fokozatmentesen kapcsolható. Büszkélkedhetünk még elektromos ablakkal és napfénytetővel, állítható magasságú kormánnyal. A tükrök belülről állíthatók, csak sajnos nem nagyon maradnak a beállított pozícióban. Van központi zár is, ez utóbbi engem sajna még soha sem kényeztetett.
![]() |
|
Végül mellette szól, hogy ha ráléptem a gázra, mindig kihúzott a kellemetlen helyzetekből. Városi körülmények között is beéri 10 liter 98-assal. Egész télen takarítatlan utakon jártam haza, és csak 3-4 alkalommal nem bírt el a lefagyott és letaposott hóval egy meglehetősen meredek részen, annak ellenére, hogy csak a két mellső lábára kapott téligumit, és csak használtat.
|
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
