Lazulás Drezdában

2003.03.12. 08:57

Forradalmi vállalkozás - a Volkswagen jó ideje gyárt már drága autókat, de ez két kategóriával feljebb van az eddigi csúcsmodellnél. Hogy a Phaeton az Audi A8-tól veszi majd el a vetélytársakat, vagy a két konszernen kívüli luxusnémettől, még a Volkswagennél sem tudják.

 
 

A Phaeton marketingszempontból azért forradalmi, mert az utóbbi időben a Toyotánál (Lexus) és a Nissannál (Infiniti) is bevált, hogy a gyökértelen, új luxustípust más márkanéven forgalmazzák. A VW-konszernnek viszont van már luxustípusa, úgy hívják, Audi A8, így a VW-emblémás stratégiáról akár az is kiderülhet, hogy hülyeség. De a Volkswagen legalább nem szégyelli a nevét, és hisz benne, hogy a minden eddiginél nagyobb VW-embléma nem töri majd meg az új modell fényét, hanem - amennyiben ez lehetséges egy amúgy is fénylő ojjektumnál -, beragyogja azt.

 
   
   

Érdekes lesz, ha kiderül, melyik faktor a fontosabb: a németség, amit egy luxusautónál gyakori elvárás, vagy a volkswagenség, ami - tekintve hogy a Passat csak helyettes államtitkártól lefelé számít presztízsautónak - ronthatja az eladásokat. Ha a vásárlók is konszernben gondolkodnak, a Phaeton egyfajta avantgard A8-asként is megjelenhet lelki szemeik előtt. De ki tudja, gondolkodik-e konszernben a luxusautó-vásárló.

Hogy a Phaetonnal aztán könnyen hullottak a műszaki fejlesztési- és dizájnmilliók, már első pillantásra is nyilvánvaló. A légrugós futómű valamennyi változatban széria, fő előnye, hogy a rugózás és a csillapítás eredendően kényelmes, de az elektronikus vezérlésű szelepek segítségével az első kormányráncigálásra felkeményedik. Hogy a rendszer jobb-e, mint a Mercedes légrugózása, nehéz eldönteni - mindkettő nagyon jó.

 
   
 

A futómű fejlesztéséhez tartozik a toronycsapágy különleges kialakítása: a felső rögzítési pont úgy csatlakozik a karosszériához, hogy távol tartsa a lengéscsillapítóktól az oldalirányú erőket. Mindezt sajnos csak a sajtóanyagból tudom, a toronycsapágy felett annyi minden van még, hogy a garancia elvesztése árán hatolhattam volna a lényegig. De a Phaeton futóműve olyan jó, hogy ennél a toronycsapágy-sztorinál meredekebb dolgokat is simán elhinnék neki. Kellemes, jól használható, magyar terepviszonyok közt megnyugtató futómű-extra az állítható magasság. Az alapszinttől felfelé két és fél centit állíthatunk, lefelé viszont másfelet ereszt az automatika, ha túlléptük a 160-as sebességet, csökkentendő a légellenállást - legalább egyvalaki legyen takarékos a családban.

 
   
   

A Phaeton kisebbik, mondhatni szociális motorja a 3,2 literes V6-os 241 lóereje tökéletesen elég az autóhoz: ehhez a súlyhoz egy automata váltóval nehezítve egy 9,2 másodperces 0-100-gyorsulás szép eredmény. És érzetre sem rossz. Az se von le a motor érdemeiből, hogy ez az ötfokozatú Tiptronic az autóipar talán legjobb automata váltója. Az automata váltó az egyébként is színvonalas autó egyik fénypontja, igazi audisan gyors és sima szerkezet, amit ugyan a Tiptronic változatban a váltókaron kézzel, vagy a kormányról is kapcsolgathatunk, de ez a tökéletesen vezérelt Sport üzemmód megléte miatt felesleges. Akkor kapcsol és addig húzat, ameddig kell.

A VW korábbi 2.8-as V6-osának továbbfejlesztése nemcsak egy jó nagyfröccsnyi hengerűrtartalom-növelést jelentett: most először építették be hosszában. Nem is volt eddig a cégnél ilyen hosszú motorház.

 
   
 

A fogyasztás már csúnyább kaland a számok birodalmában - a Touareg bélpoklát ugyan nem közelíti meg, de a 17-18-19 literes városi adat alapján azok is rájönnek, hogy luxusautóban ülnek, akiknek ez eddig nem tűnt fel. A nagyobbik benzines, a W12-es 420 lóereje és 550 Nm-es nyomatéka már 6.1 másodperces gyorsulással kárpótol az olajválságért. A legérdekesebb talán a hármas számú motor, a világ legerősebb személyautó-dízele lesz, az ötliteres, V10-es TDI, igazi kamion-nyomatékkal (750 Nm).

Formára a Lupo kifejezetten tetszik, a Polo egész jó, a New Beetle nem vész, de a retró műfajában azóta sokkal jobb dolgozatok is születtek. A Golf szódával elmegy, a Passat, külünösen a legutóbbi már olyan, hogy a sajtófotóival akár vallatni is lehetne egy szenzibilisebb szépérzékű kémet. Ha nem köp a bitang, csak megmutatom neki a hátsó lámpát, az egymás fölé rakott két karikával.

 
   
   

Szóval ha a trendet nézzük, minél nagyobb egy VW, annál kevésbé néz ki jól. Hol van már a jó kis Corrado, de főleg a Golf I GTI? A papírforma alapján tehát egy ötméternél hosszabb személy-Volkswagennek a rondasági versenyben két kört kéne vernie az ördög öreganyjára. Ezzel szemben a Phaeton szép, talán a modern idők legszebb Volkswagenje lett.

Talán nem csak a gyártás, de már a formatervezés is a drezdai üvegfalú gyárban folyhatott, ahonnan egyszerűen kitiltották a passatos fickót. A VW és az Audi sem bátor formabontó kísérleteiről lett híres - legutóbb az Audi próbálkozását ( A2) találta koraérettnek a piac. Így aztán a Volkswagennél szerfelett óvatos rajzolgatás folyik, minden vonalat negyvenszer átgondolnak, és ha valaki húz egy merész ívet, annak vezérigazgatói utasításra haladéktalanul letörik a kezét. <

>

Az oldalról ajánljuk

7 millás, elektromos pickuppal támad az Amazon vezére
  • Hírek

7 millás, elektromos pickuppal támad az Amazon vezére

A pickupon túl lesz kabrió, SUV és furgon is. A legolcsóbb kivitelek annyira fapadosak, hogy még elektromos ablak sincs bennük.

53 perce
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Neked ajánlott