2003.04.23. 08:57

A 123-as Mercik mellett ez az az autó, amiről nem tudok elfogulatlanul írni. Kezdő autóbuzzancsként, épp csak serkenő jogosítványommal zsebemben a Yugo-Zastava, Lada 2107 és Skoda Favorit-éra után egy ugyanilyen Passat volt az első normális autó, amibe - igaz nagyon rövid időre - beleülhettem. Később kipróbáltam egy kétliteres, Amerikából visszahozott, tehát minden jóval felszerelt malacorrút is.

 
 

Láttam VR6-ost, szörnyülködtem a randa utódon, amely már visszakapta hűtőrácsát, később sokat jártam a kék műszerfalú, tojáshéjjal fedett immár presztízs-passzáttal, de hiába. A Passat-klánból a malacorrú kis tádénál nekem egyik sem imponálhat jobban.

 
   
   

A '88-tól kezdve hat éven át gyártott Passat-kasztni megosztotta a közvéleményt: vagy nagyon tetszik az embernek, vagy nagyon gusztustalannak találják. A hűtőrács hiánya ("Nasenbaer" alias "Malacorr", alias "Harcsaszáj") mindenesetre kellemesen bumfordivá varázsolja az autó frontját, így elkenve a tényt, hogy 4573 milliméternyi hosszról és 1,7 méternyi szélességről van itt szó. A méretek érdekes módon alig 1200 kilogrammnyi acélt rejtenek, sőt, az 1.6-os benzines csak 1,1 tonna - ennyit ma már egy Astra is nyom. Hiába, a biztonsági és környezetvédelmi ketyerék ekkoriban még nem kaptak akkora hang súlyt, mint manapság.

 
   
 

Az intercooleres, Garrett-turbós kis dízel 59 kw-ot, azaz 80 lóerőt képes leadni 4500-as percenkénti fordulatszámon, és 155 Nm-t bocsát rendelkezésünkre 2500 1/min-nél. Ez a szekrényem mélyéről előásott katalógusok szerint 170 km/h eléréséhez, és 15,6 másodperces nulláról százra gyorsuláshoz elég. Ezeket a paramétereket azonban - a forgatónyomaték kivételével - nem javaslom ellenőrizni egy tizenkét esztendős dízel Passatnál, mert ha sikerélményre tennénk is szert, azért még nem adnak a szervizben új hengerfejet.

 
   
   

Bizony, a hengerfej a dízel-Passat Achilles-sarka, a tesztelt autónkban is a második szolgál már. A váltó sem eredeti, de ez nem a valaha forradalmi bowdenes mechanika hibája, sokkal inkább azé az olasz tulajé, aki a dolce vita élvezetében megfeledkezett arról, hogy a sebességváltóba olaj is dukál. Pedig jó a váltó: a fokozatok kiosztása igazodik a pörgős kis dízel karakteréhez, a kapcsolgatás pedig a hosszú kulisszák dacára is élvezetes a rövid váltókarral, városi forgalomban az ember óhatatlanul középre dől és csuklóból váltogat, HMCS módjára.

Az autó szerencsére felgyógyult az olasz bánásmód okozta kórból, jelenleg, tizenkét év után - hála az előző magyar tulaj lelkiismeretességének - immár kifogástalanul üzemel, nyoma sincs még apró elektromos hibáknak, kárpitfelfesléseknek, megnövekedett holtjátékoknak sem. Ami viszont súlyos tízezrek várható elköltését vetíti előre a tulajdonos számára: a turbónál enyhe, de permanens olajfolyás tapasztalható, ami nem sok jót jelent.

 
   
 

Akárcsak a forma, az enteriőr is két csoportra osztja az emberiséget. Akinek ínyére van a hatalmas beltér, a germanoid szögletek és a funkcionalitás diadala a játékos formavilág és a szivárvány színei felett, a szürke ülésben jól fogja érezni magát a fekete műszerfal előtt. A mediterrán stílus kedvelői ellenben tíz percen belül légszomjjal küzdenek, számukra mindig legyen az autóban papír és színes ceruza!

Praktikusabb, mint a legtöbb korabeli német limuzin: a hátsó ülés - igaz nem osztottan - dönthető, így az alapban 495 literes csomagtér az első ülésekig kibővíthető. Számtalan tárolórekesz, hatalmas kesztyűtartó és ötletes ruhaakasztók állnak rendelkezésünkre a kabinban, az autó antik jellegére csak a csillapítatlanul visszavágódó kapaszkodók utalnak.

 
   
   

A Passat vezethetősége elfogadható, a kocsi viselkedését talán a "jóindulatú nagy barom" kifejezés írhatja le szemléletesen. A 80 dízel-paci öregurasnál kissé fürgébben, de semmiképp nem gokartos érzet mellett noszogatja a nagy vasat, elindulni csak kuplunggal nem gond, de érdekes módon magasabb fokozatokban - fordulatszámmérő hiányában fülre - 2000 alatt nem húz a gép. Az autót csak kipróbálni állt módomban, tönkretenni nem, így csak annyit mondhatok: 100-120-as tempóig érzésre nem rosszabb a gép még egy mai, 1.5-ös-1.7-es direktbefecskendezős turbódízelnél sem. Zajban sem, rezonanciában sem, erőben sem.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

március 18., 12:23
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

március 18., 10:56
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
  • Hírek

Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre

Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.

március 18., 14:01
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
  • Hírek

F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit

Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.

március 18., 16:26
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMW
  • Tesztek

Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé

Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.

március 18., 15:20
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

1 órája
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

március 18., 13:23
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
  • Közélet

Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ

Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.

március 19., 06:08
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Elözönlötték az autók Magyarországot
  • Közélet

Elözönlötték az autók Magyarországot

Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.

március 18., 05:59
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

március 18., 17:27
Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj
  • Hírek

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj

A rendőrök intézkedtek.

március 17., 13:39
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

március 17., 17:10
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
  • Hírek

Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo

Külsőleg és teljesítményben egyaránt.

március 17., 15:07
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
  • Hírek

Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán

Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.

március 17., 17:02
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
  • Közélet

A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot

Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.

március 17., 14:09
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06
Ferrari SF90 XX
  • Hírek

Ferrari SF90 XX

március 17., 14:17
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37