Ez a legszemetebb szektor. BMW-szintű autót kellene adni egy jól felszerelt Corolla áráért, XXL méretben. A lehetetlent sokszor elég jól megoldják az ügyesebb gyártók, gondoljunk csak a Ford Mondeóra, a Toyota Avensisre, a VW Passatra. De kicsit mindig kilóg a lóláb, más néven a költséghatékonyság. Az Opel viszont állítja, az új Insigniával teljes a kielégülés. Hát nézzük.
Ma az átlagos családi kompakt is csendes 170-nél, sztereóban más és más hőmérsékletűre temperált levegőt tud fújni utasaira, finoman rugózik, tapadókorong-szerűen ragad az aszfalthoz, elérhető hozzá a sávelhagyási rendszer. Ezzel együtt már akkora, hogy pompásan elfér benne négy ember meg a bőséges cókmókjuk, szinte nincs is értelme nagyobb autót venni. De érzelmi okok azért még mindig szólnak a középkategóriás – tehát eggyel nagyobb – limuzinok mellett.
Például a plusz tizenöt-húsz centinyi presztízs – egy sebész ennyivel bármilyen férfiúi hiányosságot ki tudna javítani, de ekkora plusz egy autó hosszán is meglátszik. Meg az is fontos lehet, hogy a legújabb kütyük ezen a szinten hamarabb megjelennek. Szellőztetett ülések, aktív futómű, teljesen bőrös utastér – eggyel lejjebb ezek még oly ritkák, akár a a vodkát vedelő arab gyári munkás. És persze a hathengeres motor, az összkerékhajtás luxusának határa is nagyjából a középkategória alsó szélénél húzódik.
Mindegyik nagyobb autógyártó kialkudott magának valamilyen jól csengő címkét ebben a szegmensben. A Mondeo – a király. A Mazda 6 – a sportos. Az Avensis – a hűséges-szupercsendes. A Superb – a kígyóbőrből készült üres pénztárca alapvetése. A Passat – a Recept. A Citroën C5 – a technofil. Mi maradt a Vectrának? Nagyjából a „bevált flottaautó” szerepe. Hm, nem valami felemelő, magánemberként ilyen dumával biztosan nem venném meg. Még flottakezelőként sem.
De most, kérem, az Insignia azért van itt, pontosabban azért várt minket, újságírókat Salzburgban, hogy egyszer s mindenkorra megváltoztassa e nézetet. Az új címke, aminek az Opel valószínűleg már örülne, a „szofisztikáltan elegáns” lenne. Esélyes is, hogy ráteszik.
Az Insignia több mint valami új, nagy Opel. Ezzel az autóval másik időszámítás kezdődik, a márka leendő autóinak formái az Insigniával bevezetett, érzelmekre ható irányzatot követik, az ülések ezentúl a tudományosan kialakított formájú, extra kényelmes fajtába tartoznak, vezetési élmény terén pedig ezek az autók nem átugorni próbálják majd a lécet, hanem feltenni, méghozzá jó magasra. Nem csekély célkitűzések, tudva, hogy a többiek hasonlóan megfeszített erőkkel dolgoznak azon, hogy a „High Score” feljebb menjen ebben a játékban, és az ő nevük szerepeljen a rubrikában.
Szögezzük le, egy tesztben, pláne egy bemutatóban – az „ahány ember, annyi ízlés” elvét tiszteletben tartva – nem lehet megítélni, hogy egy autó szép-e, vagy sem. Azt azért mindenképpen elmondhatjuk: az Insigniáról üvölt, hogy jó sokat foglalkoztak a kinézetével. Az alapforma a Mercedes CLS-é, csak az orr-rész bumsztlibb. Európában ugyanis időközben bevezették az extra szigorú gyalogosvédelmi normákat, ezek pedig ékszerű homlokkal lényegében teljesíthetetlenek, mert az elegáns, hegyes orr nagyot üt - gondoljunk csak a Wesco-csizmára és Chuck Norrisra.
Továbbá a tervezők kitaláltak egy oldalára fordított U betűhöz hasonló grafikai elemet (Opelül: "wing", azaz szárny), ami megjelenik a kocsi oldalának homorításán, az első és a hátsó helyzetjelzők vonalvezetésében, a belső kapaszkodókban, kicsit még az egyik kiemelt alufelni küllőmintázatában is. A sok-sok reszelgetés hatása nem marad el, az Insignia bő margóval a leglátványosabb és legegységesebb formatervű autó ebben a szegmensben. Hogy szép-e? Szerintem kicsit sok rajta a díszítés, vastagok ahhoz a krómok, hogy igazán elegáns legyen, de ez csak egy vélemény. Önök szerint?
A belső téren is valószínűleg többet masszíroztak, mint a Kobe Beefhez való marhák farhátán. A kabinban a műszerfal fölső élén körbefutó bumerángalak, az erősen előrefelé hajlított műszerfaltető, a már említett, insigniás U-forma, a műszerek jó aránnyal adagolt krómkarimásítása azt a fajta koherens formatervezői gondolkodást sejteti, amivel a Mercedes, a BMW, az Audi mérnökei nekiállnak az új autóknak.
Itt-ott persze ráakadni a spórolás nyomaira: a műszerfal alul, ahol a térd hozzáér, karcolódós műanyag, az ülésállító gombok egyszerűek, mint a CBA-tejföl, nincs csillárnyi belső világítás sem, a műszerfal anyaga azért csak a Corsához szokott szemet téveszti meg luxusságát illetően, és a rekeszek belsejét nem borítja annyi szőnyeg, mint egy prémium szedánban. Nem mintha ezek sokat számítanának, az Insignia utastere ettől még messze fölötte van annak, amit valaki egy ilyen kategóriájú autótól elvár.
És az ülésekkel is ritka sokat molyoltak, ezt onnan tudom, hogy erről az egyetlen témáról egész szeánszot tartott a tervező a sajtótájékoztatón. Soha nem vettem volna észre a verejtékes háttérmunkát, és voltaképpen ez a dolga egy ülésnek: beállítani, beülni, majd kiszállni egy napnyi vezetés után úgy, hogy észre sem vesszük, hány kilométer van a hátunk mögött. Vagy a hátunkban. Az Insigniáé ezt tudja. Egyvalamit azért észrevettem: végre van olyan takarékfokozata az ülésfűtésnek, amit folyamatosan rajta lehet hagyni, mégsem utazunk infraplatnin.
Úgyis végig kell olvasniuk a cikket, mert valahol később jön az ár. És attól dobnak egy hátast.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
