Nem csak fogdosni
Teszt: Skoda Octavia RS
Hétköznapi újautó-viselkedés: pöccre indulás, 1200-as alapjárat hidegen, 800-as melegen, hang egy szál se. A lehervadt mosoly 3-4000-ig nem is kerül vissza az arcra, innen viszont vérszomjas vicsorgásig fajulhat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kívülről jobbára a megszokott Octavia: nyugodt, robusztus, mégis ízléses vonalak, karakteres hűtőmaszk, a Németföldet idéző egybe'van-érzet. Azért csak jobbára, mert a harmóniát igencsak igyekszik megtörni a tizenhatcollos agresszív könnyűfém felni az átsejlő zöld féknyergekkel, a spoilerezés a rácsos levegőbeömlőkkel, a trükköket sejtető tiritarka emblémák-logók és a kissé már elcsépelt, de Skodában azért ritka muslicavadító szín.
Ez nem a hivatalos megnevezés a "fekete mágia gyöngyház", a "rallye piros" és a "gyémánt metál" melletti negyedik szín puritán módon - sárga. Az összhatás mégsem viccesen torz, ellenkezőleg: a kocsi a teszt során minden meginterjúvoltból egyöntetűen a Nagyon jól néz ki! első, második és harmadik benyomást váltotta ki - minden ízében gyönyörű.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az előképzett tesztelő turulkebelét büszkén feszíti a tudat, hogy a mélyre eresztett (de fel is akad minden döglött macskán!) spoiler mögött kis hazánk méltán szintén büszke Győr városának terméke, az ezernyolcas, négyhengeres, hengerenként ötszelepes, turbós DOHC motor lapul, a VW-csoport autóiban általában megszokott 150 lóerő helyett kissé kihegyezve.
A jópofa, rugósbicska-szerűen gombnyomásra nyíló slusszkulcsba integrált gombbal nyithatjuk az ajtókat, hogy feltáruljon a beltér emberiséget megosztó világa: férfiaknak a fekete bőr-világos szövet kombinációs, markáns sportülések, a háromküllős, bőrhuzatos kormány, a szintén bőrbevonatú kézifékkar és váltókar, az alumínium (utánzatú) pedálok elég meggyőzőek ahhoz, hogy minden esetleges hibát megbocsássanak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A nőknek nem. Az ülés túl mélyen van (bár mindkét első ülés magasságállítós) és kényelmetlenül kemény (bár mindkettő gerinctámaszos); hátul kicsi a térdhely (ez igaz, hála a Golf már unalomig szidott padlólemezének), nem világít a sminktükör (viszont középen a tükör fölött csinos kis harmadik napellenző hajtható le). Olyan unalmas a design.
Valóban, a Skoda belseje a VW-k és Audik jól bevált, kifinomult, elegáns enteriőrjéhez igazodik, a kezelőszervek, műszerek többsége onnan is származik. Az anyagok puhák, kellemes tapintásúak, eltekintve az ajtó berántófogantyúitól. Amivel mégis sikerült elrontani a hűvös eleganciát, az a középkonzolt körbefogó pöttyös szürke műanyag, amit talán alumíniumutánzatnak szánt a gyár, valamint a két nagy óra sztaniolkerete, ami gyerekkorom játékdömpereire enged asszociálnom.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Sötétben viszont minden gyönyörű, a népautók kék szemfolyatása helyett hál'isten maradt a szolid zöld világítás, piros mutatókkal. Nagyon hiányoltam a Passat fékezve visszasimuló kapaszkodóit ("majrévas"), az Octavián ezek durván csapódnak vissza a helyükre.
A nemcsak látványnak kellemes, de valóban határozottan tartó, kemény tömésű ülést praktikus racsnis emelővel lehet megfelelő magasságba hozni, egyszerűen, gyorsan beállítható a megfelelő üléspozíció és a gerinctámasz is. A kormány mind magasságban, mind tengelyirányban állítható, de állítás közben elengedve a magasságot sajnos nem tartja.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A tükrök beállítási rendszere ötletes, csak rossz: vagy együtt mozog a két külső tükör, vagy csak a jobb, baj viszont, hogy az állítógombot nem lehet kikapcsolni. Illetve ki lehet, csak ezt a pozíciót tükörfűtésnek hívják. Mindegy, az autóval tolatni nem érdemes, a lépcsőshátú VW-limuzinok többnyire gyalázatos hátralátását szépen megtoldja a szárny, ha nem lenne szégyen egy ilyen karakterű autón, gyárilag illene installálni a lambadázós tolatólámpát.
A slusszkulcsot elfordítva szemöldökfelvonás: emmegmi? Hétköznapi újautó-viselkedés: pöccre indulás, 1200-as alapjárat hidegen, 800-as melegen, hang egy szál se. A lehervadt mosoly 3-4000-ig nem is kerül vissza az arcra, innen viszont vérszomjas vicsorgásig fajulhat, 7000-nél már gyönyörű, szépen hangolt vruuummmokat hallgathatunk. Az élményt a külső szemlélő számára tovább fokozza a brutális méretű, téglalap metszetű króm kipufogóvég.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A váltó markolászása már-már heteroszexuális férfihoz méltatlan örömmel töltött el: nem csak fogdosni, de a precíz szerkezetet kapcsolgatni is élvezet. Az igazán sportos váltásokat akadályozza a hosszú váltóút, gyors harmadikba dugásnál pedig még akadni is képes a mechanika. Jól jönne a hatodik fokozat, már csak a feeling miatt is. A váltóhoz illeszkedve a nagyon könnyű kuplung is rontja a versenyautó-érzetet, igaz javítja a vezetési komfortot.
Az unalmas ABS mellé újabb rövidítéseket tanultam: EBD, mint elektronikus fékerőelosztó (Electronic Brake force Distribution), valamint utánanéztem a kipörgésgátló rövidítésének is: Anti Spin Regulation. Mindezt a Skodán az ESP feliratú gomb kapcsolja - ??? Szó se róla, a két rendszer valóban szépen regulázta a kerekeket (a működést a műszerfalon visszajelző tudatja az ólomlábúval).
![]() |
|
![]() |
![]() |
Tükörjégen a mankót kikapcsolva gyakorlatilag elindulni is lehetetlen, alapjáraton pörög a kerék. Gyakran folyamatos gyorsításkor is fel-felvillant a kis pilács - még kettesben nyolcvan-kilencven körül is. A blokkolásgátló kiválóan dolgozik, egész kicsi és nagyon gyakori visszarúgásokkal tartja a kocsit a két árok között, nyoma sincs a régebbi ABS-ek hosszú kihagyásainak két fékezés között.
A gyorsulás borzasztó, a turbó hatása finoman kezd érződni 2000-2500 körül, padlógázon 4000-től már minden fokozatban nehéz előrehajolni hányni és a szemek is csak fékezéskor kerülnek elő a tarkóból. Igaz akkor meg sem állnak a szélvédőig. Kettesben 120-nál, hármasban 180-nál szabályoz le a motor, ekkor 7000 körüli értéket mutat a fordulatszámmérő.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A vége még a bevezetőben említett értéket is meghaladta - óra szerint -; 242-ig sikerült felbűvészkednem az autót, ez az érték a picit alulméretes gumikkal megegyezhet a gyárival. Mivel a tesztautóban alig 16000 kilométer volt, a fékek még legalább 40%-os állapotban voltak. A sztrádán a négy bazi nagy, hűtött tárcsafék még a 205-ös Goodyear téli gumikat is meggyőző hirtelenséggel ragasztja az úthoz, a városi dugóba beérve lassú araszolgatásnál ez az előny hátránnyá változik.
Finoman fékezni nem lehet, az autópálya rémületeit kipihenni próbáló utasok minden piros lámpánál felriadnak bóbiskolásukból. Ugyanez a jelenség a gázra is vonatkozik, a gázpedál útja kissé rövid a komputer szerint 0,00-tól (motorféknél lezáró üzemanyagellátás) 52,8 l/100km-ig terjedő fogyasztást eredményező átömlő üzemanyagmennyiség-tartományra.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
