Férfiasan nehézkes

2001.05.31. 09:55

12 éves bordó jószág, bár hogy eredetileg Togliattiban milyen színre mázolták a szorgos kezek, senki nem tudja. A festés és a karosszéria nem volt az erősségük; az autó a lakatosok álma. Az oxidációs folyamat már 4-5 éves korban megkezdődik, és megállíthatatlanul folytatódik, újra és újra munkát teremtve a fentebb említett mestereknek.

 
   
   

Hogy belülről is szemügyre vehessük kedvencünket, több problémát kell leküzdenünk. Az ajtónak két állapota van: 90 fokban nyitva, vagy csukva. Ez még nem is lenne gond, de e két állapot közt nyaktilókat megszégyenítő lendülettel mozog, így jobban tesszük, ha beszállás közben egy pillanatra sem engedjük el. Ellenkező esetben - az oldaldőlés szögétől függően - ki- avagy bevágódik, maradandó sérülést okozva a mellettünk parkoló gépjármű fényezésén, illettve sípcsontunkon.

A második akadály a magas küszöb, mely a gyár szerint 50 cm-es gázlómagasságot biztosít az autónak. Ha utasunk netán miniszoknyában érkezik, udvariasan nyissunk neki ajtót, és szemléljük végig a bekászálódás folyamatát - maradandó vizuális élményekkel leszünk gazdagabbak.

 
   
 

Bejutva ne lepődjünk meg. A gyári üléseket fiatal szerelmesek igényeihez igazították, akik szeretik ölelgetni egymást, lehetőleg minden kanyarban. A nagymami lábtartózsámolya ehhez képest vasmarokkal fogja az ember derekát. Az ölelkezésben a váltóbot sem zavar, mert egészen a műszerfalhoz került, kb. 1,2 méterre a vezetőtől. Ez további családi programot jelent, ugyanis ha nem akarunk minden kapcsolásnál előrehajolni, érdemes megkérnünk az anyósülésen kejfeljancsizó barátnőnket/feleségünket, hogy felszólításunkra mozgassa a váltóbotot. Mi ez, ha nem családi harmónia?

Előrefelé kitekintve magunk előtt láthatjuk a szabvány Lada kormányt. Ha nem gyúrunk két éve bicepszre és nem akarunk égni az asszony előtt, fogjuk vissza vezetési hévünket, és ne tegyünk próbát álló helyzetben történő tekergetésére. Elindulva már más a helyzet, de odáig még nem jutottunk.

 
   
   

Ha be akarjuk helyezni a slusszkulcsot, ámulattal vehetjük észre: valaki ellopta a gyújtáskapcsolót. Egy tapasztalt Lada tulajdonos aztán felhívja figyelmünket gépjárművünk és a Porschék hasonlóságára, a lyuk ugyanis bal kéz felől van. Adjunk egy kis szivatót, a szivató visszajelző lámpáját egy kis nyomógomb kapcsolja, melyet a műanyag markolat nyom(na) meg. De ez legtöbbször politikusainkhoz hasonlóan inkább fordul 90 fokot, mintsem elvégezné a feladatát, így műszerfalunkról az utazás folyamán egy narancssárga lámpa fénye fog mosolyogni ránk.

A gyári specifikációt nézegetve megtudhatjuk, hogy autónkkal nem fogunk gyorshajtási kihágást elkövetni az autópályán, végsebessége még új korában sem haladja meg a 130-at. Legjobban 80-90 körül érzi magát, csakúgy, mint a tulajdonos, ha számolja az átlagfogyasztást. Ha már a szó esett a fogyasztásról, megemlítem, hogy igen iszákos természetű a jószág, városi használatban még jól beállítva sem igen megy 12 liter alá.

Országúton legtöbbször tartható a 10 liter, de ha lemerészkedünk az aszfaltról, könnyedén lecsusszan 16 is. Hiába, keleti (fele)barátaink élmunkás tervezőinek sikerült leküzdeni az állandó négykerékhajtás minden problémáját, és ezt nem átallották a gyakorlatban is bemutatni.

 
   
 

Márpedig, mint tudjuk a benzin vér. A fogyasztási anomáliák megszűnését általában a gázüzemre való átállástól várják a Niva tulajdonosok, de sajnos maradéktalanul ez sem oldja meg a problémát. A légnemű üzemanyagból ugyanis mintegy 20-25 százalékkal többet lélegez be a motor, ráadásul télen az indítózáshoz és bemelegítéshez mindenképpen itatnunk kell.

A közhiedelem úgy tartja, gázüzem során jóval gyengébb a jármű, ezt azonban nyugodt szívvel cáfolhatom. Még egy komolyabb terep is gond nélkül leküzdhető vele, és előnye, hogy jelentősebb jobbra dőlés esetén sem folyik ki a tanksapka mellett, ellentétben a benzinnel.

 
   
   

A 84 ló általában elégségesen végzi a feladatát, főleg, hogy minden fokozat felezhető. Ha rendszeresen tengelyig érő sárban akarunk közlekedni, ajánlott egy rendesebb karburátor beszerzése, amivel nyerhetünk egy kis plusz nyomatékot. Az autó szabad magassága nem különösebben nagy, de a mindennapos off-road (értsd: nem aszfalt) használatra elegendő, terepszögei megfelelőek.

Nedves kalandokba ne nagyon bocsátkozzunk, mert a hűtőventillátor épp az elosztófejre fújja a vizet, így könnyen bemutatót tarthatunk ruhánk vízállóságából a patakból való kigyaloglás során. Élelmesebb felhasználók ezt a problémát orvosolhatják egy 5 ujjú gumikesztyűvel, mely nem éppen egy szépségdíjas megoldás, de tökéletesen alkalmas az említett alkatrész vízhatlanítására és - az elosztósapka gyakori cseréjet figyelembe véve - könnyen is bontható.

A kardán alagút tetején körbenézve a felező és a váltó karja közt egy 3. gombra is figyelmesek lehetünk. Ez a gyárilag szerelt középső differenciálzár kapcsolója. Ne legyünk szívbajosak, egy határozott mozdulattal állítsuk át egyik helyzetből a másikba. Ez a diffizár néhány esetben megoldást nyújt a kerekek kipörgése ellen, de aki igazán biztonságban akarja érezni magát a betonutat elhagyva, az feltétlen szerezzen be még egyet előre vagy hátra. Összegezve: a Niva terepen megállja a helyét, nem nagyon van olyan hely, ahová nem lehet vele eljutni.

Ha beevickélünk a város nem kevésbé off-road jellegű útjaira, mi több, nem átallunk valahol megállni, egyből tapasztalhatjuk, az urbánus használatot jelentősen korlátozza a kormányszervó hiánya. A parkolás felér egy kiadósabb testedzéssel, viszont gond nélkül felállhatunk tetszőleges magasságú járaszegélyre.

 
   
 

Kedvencünk a gyors kanyarokat nem szíveli, a magas oldalfalú gyári kerekek igencsak sodródnak ha nem megfelelően választjuk meg a kanyarsebességet. Hogy orosz jóakaróink mennyire szívükön viselték egészséges életmódunkat, azonnal kiderül, ha egy nehezebb tárgyat próbálunk a csomagtartóba juttatni. A hátsó ajtónak ugyanis csak az üveges része nyitható, így a két mázsás sparheltet még húsz centivel feljebb kell tornásznunk, majd átérve a hátfalon beejtenünk a kocsi hátuljába.

Amennyiben a foci VB-re készülve beszereztük a család új 83cm-es tévéjét, akkor is bátran pötyögjuk telefonunkba a tehertaxi telefonszámát, mert hiába férne el a készülék (feltéve, ha nem próbálunk meg gázzal spórolni, ekkor ugyanis a hátsó ülés mögé kerül a palack, ezzel elfoglalva a csomagtartó legnagyobb részét, így bátran lemondhatunk a nagyobb dolgok szállításáról) a csomagtartóban, sem hátulról, sem oldalról nem fogjuk tudni betenni.

Mindezen hibái ellenére nagyon a szívemhez nőtt a Niva. Férfiasan nehézkes vele a közlekedés, cserébe igénytelen, mint egy öszvér. Megbízhatósága megfelelő, ehhez azonban rendszeresen be kell állítatnunk, és szorgalmasan cserélgetnünk az utángyártott elosztófedeleket. Alkatrészek szempontjából a fenntartása megfizethető, további nagy előnye, hogy a legtöbb szerelő félrészegen is megcsinálja rajta a motorgenerált.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

2 órája
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Neked ajánlott