150 lóerő két Bogár áráért
Nissan Z história
Yutaka Katayama a japánok között rebellisnek számított. Mr. K, ahogy hívei becézik, már az '50-es években imádta az amerikai kultúrát, rágógumizott, raliversenyző volt, úton-útfélen lekapcsolták gyorshajtásért. Ennek ellenére nem dolgozott rosszul, mert 1960-ban őrá bízták a Nissan amerikai képviseletének megnyitását és vezetését. Az alábbiakban szó esik egy rendes lányról, egy rendetlen fickóról és egy csodaszép autóról...
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az elsó Datsun Z. Katayama szemei elôtt többek között a csodaszáp Jaguar E lebegett ás ez meg is látszik a sportkocsi arányain. |
Még tart a Detroiti Autókiállítás, ahol az egyik legnépszerűbb tanulmányautó az új Nissan Z. A sportkocsi több mint három évtizedes története során főleg az amerikaiak körében tett szert szinte már kultuszautóhoz méltó népszerűségre.
A Nissan név a 60-as években csak teherautókon díszelgett, személyautókhoz a Datsun megjelölést alkalmazták. Ez a cég, dacára annak, hogy roppant szerény alapokról indult (egy időben Austin A40 családi kisautókat szereltek össze), fokozatosan szélesítette típusválasztékát, és az amerikai importőr már sportkocsikat is kiállíthatott a bemutatóteremben.
![]() |
|
![]() |
![]() |
280 Z |
Ezek a korai sportkocsik egyszerűen nem állták meg a helyüket egy MG, egy Porsche, egy Alfa Romeo vagy egy Lancia mellett. Katayama útmutatásai alapján indult el az új sportkocsi tervezése, amelyben rövid ideig tanácsadóként Albrecht Goertz is részt vett. Goertz hozta magával a nemzetközi talentumot: Németországban született, Amerikában élt és értett ahhoz, hogyan kell olyan autót készíteni, amelytől mindenki elolvad. Bizonyíték erre a BMW 507, egyik leghíresebb alkotása.
1969 októberében az összegyűlt újságíróknak bemutatták az új Datsun Fair Lady helyett a Datsun 240Z-t. Mi történt? Japánban ragaszkodtak a bevált Fair Lady (kedves hölgy) elnevezéshez. Katayama úgy vélte, egy dögös sportkocsi ne egy jókislány arculatát tükrözze, egyszerűen leszedte a típusjelzést, és a helyébe felcsavarozta a saját ötletét: 240Z. Utóbbi típusmegjelölés a 2.4 literes motorra utalt, a Z betű pedig többek között arra, hogy ez az autó a végső szó (na jó, betű) a sportkocsik között.
![]() |
|
![]() |
![]() |
280 ZX |
A 240Z ára mindössze 3500 dollár volt. Akkoriban egy VW bogár kétezret kóstált, nem véletlenül kapták fel sokan a fejüket "a japán MG" hallatán. Komolyabb, Porsche-kvalitású autókkal is szembe lehetett ugyanis az újdonságot állítani. Hathengeres motorja 150 lóerőt pumpált ki. Kezdetben kettővel kevesebb hengere volt, és eredetileg a Mercedes-Benz '60-as évek elején gyártott hathengeresének lemásolásával született. Ekkor a Nissan mérnökei még elhagytak két hengert, hogy a Z megszületésével "visszategyék"...
![]() |
|
![]() |
![]() |
300 ZX 1984 |
Ráadásul a Z végsebessége meghaladta a 200 km/h-t - igaz, hogy csak egy hangyányit. A négy keréken független felfüggesztés biztosította a szükséges kényelmet. Az elsöprő sikerre jellemző, hogy a premier után nem sokkal már fél évre előre eladták az összes roadstert. Akadt, aki egy használt példányért többet fizetett, mint a listaár! Ráadásul a Z gyorsan megmutatta, hogy a versenysportban is otthon van: az SCCA (Amerikai Sportkocsi Egyesület) által szervezett bajnokság C csoportjában éveken keresztül verhetetlennek bizonyult.
![]() |
|
![]() |
![]() |
300 ZX 1990 |
A siker arra ösztönözte a japán vezetőséget, hogy egyelőre megbocsássanak Katamayának. Az autó maradt Datsun 240Z, majd később 260Z, ahogy a motor hengerűrtartalmát megnövelték. Hamarosan egy 2+2 üléses modellvariáns is csatlakozott a palettához.
Minden jel arra mutatott, hogy a Nissan készül valamire. Valóban: 1979-től a Z második generációja, amelyet már igazából ZX-nek hívtak, a Corvette-féle elit, nagyteljesítményű luxussportkocsik riválisa lett. Ezzel együtt eltűnt a családias hangulat, de egész sor új vásárló tűnt fel a kiállítótermekben.
Ugyan a ZX megtartotta az eredeti Z kontúrját, de részleteiben kövérebbnek hatott, ráadásul szervokormánnyal, targatetővel, velúr belsővel, légkondicionálóval is felszerelték, a motorra pedig turbófeltöltőt tettek. 1984-ben jött az új köntösbe öltöztetett 300ZX. Nemcsak a tömeg nőtt, de az alapfelszereltségi lista is: példának okáért digitális műszerfal és egy Bodysonic nevű ketyere, amely a hifiből áradó hangot az ülésen keresztül továbbította a kedves sofőr testébe.
Időközben Katayamát kirúgták, mert túl sokat ágált - ez azonban nem akadályozta meg az amerikaiakat, hogy az autós Hírességek Csarnokába őt is beválasszák. Ezenkívül kijavítottak egy félreértésre okot adó furcsaságot: míg az autókat Datsunnak hívták, a szelepfedélen Nissan díszelgett, a gyártó is Nissan volt. A nyolcvanas évektől azután a márkanév is Nissan lett.
Öt évvel később a Nissan megintcsak letörölte a táblát és új ábrát rajzolt rá. Ez a 300ZX, amely a Toyota Suprával és a Mitsubishi 3000GT-vel együtt alkotta a japán szupertriót, az abszolút hi-tech sportkocsikat, melyeknek felszereltségével és gizmóival senki sem vetekedhetett. Az érdeklődés azonban egyre csökkent és 1996-ban beszüntették a 300ZX eladását.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1999-ben a Detroiti Autókiállításon mutatkozott be az új Z Concept. Röpke négy hónap telt csak el és már be is jelentették, hogy 2003-tôl gyártani is fogják. |
Három évvel később a Detroiti Autókiállításon derült ki, hogy azért a Nissan sem bolond levágni az aranytojást tojó tyúkot, és ha kell, felülvizsgálja saját elképzeléseit. Az akkor bemutatott Z Concept sikere meggyőzte nemcsak a japánokat, de az időközben tulajdonosként fellépő Renault-t is a típus életképességéről. Így idén Detroitban már egy szinte teljesen sorozatérett Z-nek örülhetett a közönség. Z-nek és nem ZX-nek - az apró különbség nem elfelejtendő!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
