Az egyik vezetett már Fiat Multiplát, a másik nem. Az előbbi már ismeri az autó titkát, az utóbbi csak aggasztó külsejű járművet lát. Azután persze vannak néhányan, akiknek tetszik a Multipla, és olyanok is akadnak, akik akkor sem ülnének a volánja mögé, ha fizetnének érte - velük most ne foglalkozzunk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Barbra Streisand első nyilvános fellépése sem
keltett akkora sokkot a közönségben, mint mikor a Fiat bemutatta
születendő családi van-jének (buszlimuzinjának, egyterűjének, ahogy
jólesik) protípusát.
Először mindenki átejtésre gyanakodott, a meghíváson
egybegyűlt újságírók keresték is a teremben a rejtett kamerát, de
amikor az olaszok már a működőképes verziót is bemutatták, le
kellett nyelnünk a békát -az idomtalan szerkezetet bizony rá fogják
szabadítani a jónépre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Azóta sok-sok Multipla lefolyt már a Dunán,
néhányat hiper-extrovertált egyedek, meglehetősen sokat pedig
a kocsit reklámfelületként használó médiaorgánumok
vásároltak meg. A mennyiség egy része pedig az importőr
tesztautóparkjában kötött ki, mely autó az újságírók gyilkos jobb
lábának, izzadó markának és szarkasztikus megjegyzéseinek estek
áldozatul.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nem véletlen, hiszen a tervezőgárda
feltehetőleg egy LSD-trip utáni nap rajzolta a formát, amit csak
nagyon kevesen tudtak elsőre megemészteni. A kezdeti prototípusnál
feltehetőleg túlságosan alacsonyra sikeredett karosszériát egy bő
húszcentis, deréktájt beillesztett magasítással tették
utaskompatibilissá, s így jutott hely
a tervezéskor kifelejtett távfényszóróknak is - a szélvédő
tövében.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Olyan mint ha vizes lenne belülrôl |
Egyéb tekintetben is ijesztő jelenség e Fiat,
hiszen olyan széles, mint egy bazi nagy Volvo S80-as, alig
hosszabb, mint egy Zsiguli, a magassága pedig a mikrobuszokéval
vetekszik - aki először látja szembejönni az úton, megfogadja, hogy
legközelebb csak alkoholmentes sört kér az ebéd mellé. A forma
további cifraságokat rejt, hiszen a kocsi oldalfalai kifelé dőlnek,
az eleje keskeny, a közepe terebélyes, a
hátsó lámpái igazi Pokémon-figurák, az utasok derekáig leérő
ablakok pedig kirakat-jelleget kölcsönöznek az oldalfalaknak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Szó, ami szó, a járművet
a humort nem ismerő magyar autósok kilencven százaléka
iszonyúan csúnyának, de legalábbis abszolút komolytalannak tartja,
ezért szerencsétlen autó sorsa nálunk már a megjelenésének első
napjaiban megpecsételődött. Magyar ember csak a németektől fogadja
szívesen az ötletességet - gondoljunk bele, milyen sikere lett
volna a Multiplának, ha Mercedes-csillag, vagy Audi-karikasor lett
volna az elején.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Aztán az ember tesz egy kört a modern
Fiat-lufival és úgy megtér, mint a KISZ-aktivistából lett Jehova
tanúja. A kocsinak első nekifutásra
semmi hibája nincs. Aztán másodikra se. Meg aztán harmadikra
se. Talán csak a negyedik rosszindulatú vizsgálódásra szúr csak
szemet, hogy teljes létszámmal -ami a Multipla esetében elöl
3/hátul 3 elrendezésben összesen 6 fő - a csomagtartó már
meglehetősen szűk. De még ez is orvosolható, hiszen a hátsó
üléseket egyenként előrébb lehet helyezni, ezáltal három lépcsőben
növelhető a raktér, ám a hátsó traktus ilyenkor egyre inkább a
kiskocsiknál megszokott lábzsugorítós méretet veszi fel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ha viszont 430 liternyi csomagtér - ami egy
ötszemélyes autónál már elfogadható - az utastér igazán tágas.
Mivel a kocsi széltében iszonyat nagy, hárman valóban elférnek
egymás mellett, különösen mert a középső ülés elöl hátrébb van,
hátul pedig hátrébb csúsztatható, mint a két szélső.
A könyökök tehát különböző síkokban kaszálnak, a középső
utasok pedig - bár kartámasz nem jut nekik - jobbra-balra kiváló,
párnázott fejtámaszra biccentenek, ha véletlenül elbóbiskolnak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A hátsó üléssort akár menetiránnyal szemben is be lehet rakni |
Amennyiben nincs szükség a hatszemélyes
kiépítésre, igazi LEGO-játék utazás előtt össze-vissza próbálgatni
a lehajtható, kivehető hátsó székeket, hogyan a legjobb az
elrendezés. Egy hátsó üléssel pedig
simán befér akár egy kisebb robogó, vagy több bringa is, ha
pedig az első középső ülés sem kell, a lehajtott háttámlában
kialakított tálcán enni, inni, de még sakkozni is lehet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Valódi Transzformerként viselkedik tehát a
Multipla, a hatalmas ablakok pedig garantálják, hogy senkinek ne
legyen klausztrofóbiája - belülről még
a kifelé dőlő oldalablakok is értelmet nyernek, hiszen a
vállak és a fejek körül óriási a tér.
Irgalmatlanul sok tárolórekesz van az első utasok keze ügyében, hiszen a tetőből mindkét oldalon napszemüvegtartó hajtható ki, a középen elhelyezett kezelőszerveknek köszönhetően a műszerfal tetejéből két hatalmas kesztyűtartó nyílik, s a burkolatokban egy jobb kocsmai társaság számára elegendő pohár- és üvegtartó-mennyiséget is kialakítottak - kár, hogy a hátsó utasok legfeljebb a lábukhoz dobálhatják le cókmókjaikat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ha már korábban elővettük a robotos hasonlatot,
ne szálljunk le róla ilyen könnyedén: a központi, kombinált
műszer-kezelő-szellőző-információs egység olyan, mint valami
Spielberg-filmbéli, űrutazásos táj makettje, de vitathatatlan, hogy
a hatalmas sebmérő, a
burjánzó, csigaszemekkel állítgatható szellőzőrostélyok,
valamint a logikusan csoportosított, Pirx-kapitányt is elismerő
füttyentésre késztető gombok rettenetesen jól használhatók.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Tegyük hozzá, a kocsi úgy, ahogy van,
rettenetesen jó. Minden ülése egyformán és nagyon, nagyon
kényelmes, a gyanús, bowdenes mechanizmussal működő műszerfali
váltóval az első kattintás után már öröm a kapcsolgatás, a
kormányzás, sőt
még a futómű is határozottan sportautós beállítottságot
sejtet. Persze emiatt kis terhelésnél a rugózás keményebb az
igazán kellemesnél - ha csak egy-két utas van a kocsiban, s a
csomagtartó üres, érdemes a raktérben elhelyezett néhány kisebb
betonlappal, rosszabb esetben pár tucat, vizes, bontott téglával
emelni a komfort színvonalát.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A fordulatszámmérôn nincs piros sáv |
Zaj viszont szinte nincs is, s ez olyannyira
igaz, hogy a csekélyke motormormogás mellett
még százhatvanas sebességnél is kulturáltan folyhat a
beszélgetés - ez talán a legmegdöbbentőbb tulajdonsága e kedves
droid-Fiatnak.
Néhány szót érdemel a motor is, ami a tesztautóban az a közös nyomócsöves, 1,9-es turbódízel blokk volt, amit a Fiat-konszern előszeretettel alkalmaz mindenféle márkájú és típusú egyéb járműveiben is. A Multiplához 105 lóerő jár, s ez, bár puskagolyóvá nem teszi az autót, elegendő ahhoz, hogy egy pillanatra se tűnjön lomhának - garancia erre a 170-es végsebesség és a 0-100-ra 13,3 másodperc alatt abszolválható gyorsulás.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor elképesztően csendes, különlegessége,
hogy más turbódízelekkel szemben
már alig alapjárat fölött érezhetően kezd húzni, fogyasztás
dolgában pedig szinte verhetetlen: a Szaratov hűtőszekrény-szerű,
közel 1,4 tonnás kasztnit viccesnek mondható, hétliteres
átlagfogyasztással vitte a próba során, ehhez érdemes azt is tudni,
hogy a tesztelői láb mindig nehezebb néhány kilóval a privát
tulajdonosokénál.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Multipla tehát minden tekintetben AZ ideális
autó. Olyan evolúciós termék, mint a viszonylag kényelmes,
emelkedőn könnyen tekerhető, országúton szélsebesen hajtható,
úttalan utakon is helytálló, tönkretehetetlen mountain bike. Most,
hogy végezetül a Multipla seregnyi, vitathatatlan erényének
megtapasztalása után ájultan törölgetjük verejtékező homlokunkat,
visszaránt a józan valóságba egy kicsiny árcédula, amelyre
rosszindulatú marketingesek véletlenül valami 5,6 milliós számot
firkantottak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kézifék a bal oldalon |
Ez pedig
sokszázezerrel több, mint a konkurensek cetlijein - Citroen
Xsara Picasso, Mazda Premacy, Opel Zafira, Renault Scénic -
leolvasható elviteli ellenérték. Csak remélni tudjuk, hogy a
fiatosok tévedésből albán lekben tüntették fel az árat, de a hiba
kijavításáig a tesztünk által meggyőzött, a Multiplát bulldogként a
fogai között tartó, azt el nem eresztő, ám sajnos kisebb pénzű
olvasónknak nem marad más, mint az 1,6 literes benzinessel szerelt,
valamelyest gyengébb, jóval iszákosabb, meglepő módon kevésbé
kulturált működésű, benzines, ami viszont már alig 4,1 milkáért
elvihető.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az AirBag felirat hímezve van! |
A különbözetbe pedig
még Ray-Ban áron is belefér az a hat koromfekete
napszemüveg, amit a társaság feltesz, amikor a Multipla a
látóterébe ér, s csak az utastérben kapja le, amikor a mindenütt
textillel borított, otthonos hangulatú belsőben már kellemesebb a
látvány.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
