Éhes szovjet szörnyecske

Teszt: Moszkvics 407 - 1959

2008.07.05. 06:27

45 lóerő, 88 Nm: országútra elég kevés, de városban az öreg simán tartotta a lépést a bágyadt nyári forgalommal. Hogy simán, az persze úgy értendő, hogy neki nem volt semmi gondja. Csak nekem.

Csigás, rém pontatlan kormánymű embertelen holtjátékkal, jelentős izomerő-igénnyel. Egykörös (szerencsére azért hidraulikus) fékrendszer négy dobbal, jelentős izomerő-igénnyel. Lötyögős, kikopott kormányváltó, jelentős izomerő-igénnyel. Diagonálgumikon kúszik-mászik a karosszéria, kanyarban döccenőkön nagyokat szökken kifelé a hátsó merev tengely. Lusta és erőtlen a motor, szűk a használható fordulatszám-tartomány. Emelkedőn megtorpan, lejtőn már nyolcvannál aggasztóan pörög a motor negyedikben.

Az index a kormányoszlop tetejéről kapcsolható, vagyis minden irányjelzéshez át kell nyúlni a kormányon. A kézifék a kormány alatti esernyőnyél kihúzásával rögzíthető, oldásakor éles lemezszélek között kell visszatolni, kicsit elfordítva. Marha meleg van bent, dől a forróság a műszerfal alól. Kiemelem a kis karral a szélvédő előtti szellőztetőt, de nem sokat segít. 407-est vezetni izzasztó munka, nem úri muri.

Mégis sikeres modell volt a 407-es a maga idején, használták állami, rendvédelmi szervek, volt belőle összkerékhajtású változat is. A gyenge, szomjas (tíz litert simán eszik százon, miközben nem megy), ergonómiamentes autó sikerét mai fejjel talán csak akkor lehet megérteni, ha elterpeszkedünk az elöl-hátul egyaránt képtelenül tágas térben, a kényelmes kanapékon. És közben arra gondolunk, milyen nagyon messze volt az ötvenes évek végén a Szovjetuniótól Amerika.

A sok hely mellett még valamit tud a Moszkvics: masszív. Alánézek, és tipikus orosz mentalitással tervezett, gyártott nehéz, nagy vasakat látok. Rettenetes merev tengely hátul, irdatlan segédváz a motor alatt elöl, rövid, de szörnyű vastag lengőkarok. Kicsit odaveri magát a tajgán néha: kit érdekel? Megy.

Anyag tehát van benn', de a lenyűgöző helykínálattól eltekintve a 407-esben nagyon ritkán éreztem olyat, hogy hej, régen még tudtak autót építeni. Mindene nehézkesebb, élesebb, durvább, mint mondjuk egy Szamarának. A csomagtérfedél belülről nyílik, egy nagyon szép, krómozott karral. Ami a bal hátsó ülés mellett van, nehogy már ne kelljen körbejárni a kocsit pakolás előtt. A csomagfedelet egy kis kar rögzíti felnyitás után, amit kézzel kell kioldani lecsukás előtt. A motorháztető bentről, praktikusan jobb szélről nyílik egy karral, de pálcával kell kitámasztani. Még a más veteránoknál oly csodált pillangóablakok is úgy nyílnak, hogy ne tudják átszellőztetni a kabint.

Az egyetlen jó dolog az első üléspad kormánytól való távolságának állítása. Ugyanis a biztosítókar meghúzásakor egy erős rugó a szélvédő felé tolja az ülést, a rugó ellen kell dolgozni combból a hátratoláshoz. Tehát nem csúszkálunk a végállások között, hanem szépen, finoman, erőből kontrolláltan finomhangolhatunk. Ez tényleg okos dolog. De megszerettetni magát így sem tudta a Moszkvics. Legalábbis velem. Sebaj. Szerették mások.

Mint minden kis veteránautónak, ennek is nagyon örültek az emberek. Már az Egyes mellett a kurvák is lelkesen integettek, aztán bent a városban minden lámpánál átvigyorogtak a modern, új autókból. Amikor pedig megálltam egy tízemeletes panel alatt, hogy a belsejét is körbefotózzam, számos húbazmeg ütötte meg a fülem: ezzel a jellegzetes tájszóval hívták fel egymás figyelmét az autóra a járókelők. Húbazmeg, de régi autó, húbazmeg, mi ez, sustorogtak. De olyan is volt, aki odalépett pár szóra.

- Mi ez, Moszkvics?
- Az, 407-es.
- Hány éves?
- Ötven.
- Húbazmeg! Nem látszik rajta, hiába, ha jó gazdája van az autónak, nem öregszik. Jó autók voltak ezek, ettek tíz litert is, de mit érdekelt minket az, amikor húsz forint volt a benzin!

Azért a kis kék-fehér nem csak a jó gazda miatt ilyen fitt. Alaposan felújították. Az igaz, hogy jó tíz éve, még az előző tulajdonosnál. Az új tulaj úgy nyolc éve vásárolta, azóta nem sokszor vették elő. Utoljára akkor ment hosszabb útra, amikor a Szabadság, szerelem forgatásán rendőrautót játszott. '59-es modell létére '56-osnak adták el: ilyen ez a hazug média.

Tudják, mi az a háttérben? Megírta egy olvasónk:

Szia Tamás!
Az a "valami tatabányai gyár", konkrétan a 1-es számú hőerőmű, ami a melegvizet állítja elő a nálunk (Tatabányán) nem csekély számban előforduló panellakásokhoz. Már csak azért is tudom, mert itt lakom tőlem légvonalban alig 800 méterre, most ahogy ütöm a klaviatúrát, éppen rá is látok. Ha egy kicsit feljebb mentél volna az úton, találhattál volna még pár igazi régi szocialista épületet, a szénosztályzót, TRÖSZT épületek stb. Mindenesetre örülök, hogy szeretett városom újabb TC cikkben szerepelt.

Vajon mennyit ér egy ilyen autó? A magyar veteránpiac ilyen kérdésekben kevéssé mérvadó, a cikk írásakor mindössze egy rozoga 403-ast találtam eladót, 480 ezer forintot kértek érte. Német, angol oldalakon se hemzsegnek a 407-esek, de egy-két pofás darab azért felmerült, 3-4 ezer eurós áron talán meg is szerezheti őket, aki erre vágyik.

Az ötvenes évek végéről

Ha akad ilyen. Én például visszavittem, megköszöntem, hogy vezethettem, és a legkisebb rossz érzés nélkül fordítottam neki hátat. Ha nagyapám rám hagyta volna (nem volt neki, Skodákkal járt, de ha lett volna, na), az más, akkor dédelgetném, simogatnám, de ha most lenne egy szabadon elkölthető közepes összegem veterán játékautóra, biztos nem a gyenge, zajos, jópofa, de eredendően kellemetlen Moszkvicsra költeném. Inkább a dekadens Nyugatról néznék valami kevésbé robusztust, de könnyedebbet. És Ön?

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

tegnap, 17:54
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08