Spontán keményedik

Bemutató: Mercedes S és CL, 2003

2002.09.23. 08:26
 
   
 

Ilyet persze még a Mercedesnél sem állítanak, azt viszont igen, hogy a fékdifferenciál-rendszer az első tengelyen is képes megfelelően sakkozni a nyomatékkal, míg a Pajerón ugye nincs elöl diffizár. A 4MATIC természetesen közúti, havas-taknyos-nyálas útviszonyokra való, de ilyet most Baden-Württenbergben nem produkált a Mercedes. Így azt sem sikerült kipróbálni, amita szakma a 4MATIC rovására ír: hosszabb, komolyabb terepezés esetén a kipörgő kerekek állandó fékezgetése miatt hamar kopnak a féktárcsák- és betétek.

 
   
   

Szép, rokonszenves, ugyanakkor a maga titokzatosságában mérhetetlenül izgalmas, hogy a Mercedes szakemberei az effajta előadásokon kötelező, fikázásos jellegű összehasonlítások alkalmával nem nevezik nevükön a konkurenseket. A Baden-Baden-i fejtágítón a BMW rövidítés is összesen talán kétszer ha elhangzott, egyébként a különféle táblázatokon Hersteller A, B, C, D és F a legfontosabb vetélytársak neve.

 
  Piacvezetés
 
 A jelenlegi S osztályból az 1998-as piaci bevezetés óta 325 000 fogyott. A Mercedes csúcsmodellje mindenütt piacvezető, de Japánban még az abszolút többséget is megszerezte, 58 százalékos piaci részesedéssel.

Az F Hersteller valószínűleg vagy valamelyik angol cég lehet, vagy általában az angol luxusmárkák. Esetleg a Humvee, mert a grafikonok alapján rémisztőek a súly- és fogyasztási adataik. Na, és ez a táblázat be is teszi a kaput az F Herstellernek: még egy átkozott 6 Zylinderesük sincs 300 ló felett. Nyolchengeresük az van, de az meg 20.7-et fogyaszt, míg a Mercedes azonos méretű motorja 11.9-et.

A 12 hengeresek összehasonlítása kicsit izgalmasabb, a Hersteller C egész közel van, mert, csak egy literrel fogyaszt többet. Viszont 80 lóval kevesebbet tud. Ki lehet ez a boldogtalan? Az Audi?

 
   
   

Ha már szóba került a BMW, és a technikai újítások, a legfrissebb 7-esbe 60 új szabadalom került. Az új csúcsMercedesbe épp feleannyi. Hogy ez most jó avagy rossz, legalább olyan összetett filozófiai probléma, mint hogy úgy általában mi a jó és mi a rossz. Az effajta okfejtések normális esetben azzal végződnek, hogy minden relatív.

A BMW (Hersteller B?) vásárlóinak lelke a felmérések szerint végzetesen vonzódik a technikai különlegességekhez. Az sem zavarja őket, ha a műszerfal egy lokátorállomásra hasonlít, vagy ha az automata kormányváltót D-állásba akarták rakni, de az ablaktörlő indult el, amit valahogy ki kéne már kapcsolni, de hogyan is?

 
   
 

Az új S osztályon nem látszik a csúcstechnika; maradt a jól bevált, hangulatos otthoni dolgozószoba-jelleg. Kicsit persze sok a kapcsoló, de a helyzet az, hogy bár a meseirodalom ilyen radikális váltásokat nem ismer, akár egy Trabantból átülve is elboldogul a vezető. Tökéletes ergonómia, tökéletes kényelem, tökéletes biztonság.

Visszatérve a nagyelőadásra, bizonyos szempontból zavaró, másrészt viszont felemelő, hogy a francia szakújságírók mit nem merészelnek a minőségi autógyártás fellegvárában, ahol egyrészt ugye érdemben feltalálták az automobilt, másrészt azóta is a legjobb autókat csinálják. Vannak gyorsabbak, izgalmasabbak, szebbek, a Mercedes meg a legjobb. No de, bon jour, miért nincs benne DVD-lejátszó? Amikor a konkurensekben, nyilván a B és C Herstellerben van, az F Herstellerben meg talán három is, attól fogyaszthat annyit.

 
   
   

Cypselus von Frankenberg, a Mercedes személyautó-ügyi kommunikációs igazgatójának arcizma sem rezdül; khm, hamarosan, monsieur, hamarosan, már fejlesztjük.

-Aztán, hogy egyik szavamat a másikba ne öltsem, au revoir, mi az, hogy a többi Hersteller telis tele van hatsebességes automata váltókkal, a Mercedes meg itt csúfoskodik a maga ötgangosával?
-Nos, a Mercedes motorjai közismerten nyomatékosak, ezért nem igénylik a hat fokozatot. De már fejlesztjük.
-És fékomadta, Lizarazu, mi van a rablásgátlással? Ha például valaki inkább amerikai luxusautót vesz, mert a Mercedesben lépten-nyomon elrabolják?
-Khm, dolgozunk olyan rendszereken, amik biztonságosabbá teszik az autózást az érintett területeken.
Már ki is néztem magamnak egy jó erős függönyt, amire felkapaszkodok, ha szabadon eresztik a dobermanokat, mert az újságíró-kontingens nyilvánvalóan leszerepelt. Tessék, itt egy autó, aminél a vezető pozíció megerősítése a feladat, amihez 340 szabadalom fűződik, erre tessék, csinálják itt a palávert. Kész csoda, hogy nem sújtott közénk a mennykő.

Szép dolog a techno, kedvenc újdonságomhoz azonban nem kellett hosszas fejlesztés, csak egy kis gondolkodás: a klímaberendezés és a fűtés csak azoknál az üléseknél működik, amelyeknél be van csatolva a biztonsági öv.

 
  Néhány biztonságtechnikai szabadalom a Mercedestől
 
 1939: Reichspatent, azaz birodalmi szabadalom Barényi Béla és Karl Wilfert találmányára, a stabiloldalütközés elleni védelemmel ellátott autóra.

1947: Barényi Béla szabadalma a biztonsági, három részből álló, balesetkor összecsukódó kormányoszlopra. 1951: Barényi Béla szabadalma az elkülönített gyűrődőzónákkal ellátott autóra. 1957: A Mercedes bemutatja a kétpontos derék-övet. 300 SL roadster négy tárcsafékkel. 1959: A Mercedes 220 S, 220 ES és a 220 SE az első biztonsági karosszériájú, rendered safe-jű autók. Az első töréstesztek Sindelfingenben. 1963: Kétkörös hidraulikus fékrendszer a 220 S-ben. 1965: A 250 S-ben megjelenik a hidropneumatikus szintszabályozó rendszer. 1968: A Mercedes-Benz által kifejlesztett biztonsági fejtámla bemutatója. 1969: Megalakul a Mercedes balesetkutatási osztálya. Elindul a "Biztonsági Övfeszítő Fejlesztési Program". 1970: Bemutatják a blokkolásgátló, az ABS prototípusát. 1971: A Mercedes benyújtja szabadalmi kérelmét a légzsákra. 1974: Az első részátfedéses törésteszt Sindelfingenben. 1979: Minden ülésen széria a biztonsági öv. Az új C osztály a világ első olyan autója, amit a részátfedéses töréstesztek tapasztalatai alapján terveztek. 1980: Vezetőoldali légzsák és övfeszítő az utasoldalon az S osztályban. 1984: Minden Mercedes-ben szériatartozék az övfeszítő az első üléseken. 1987: Az új S-osztályban rendelhető extra az utasoldali légzsák. (megjegyzés: Sindelfingenben rendesen, ékezetekkel írják Barényi Béla nevét)
 
 

< >

Az oldalról ajánljuk

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Botrány, skandallum, világvége: kínai technikával jöhetnek a jövő e-Ferrarijai?
  • Hírek

Botrány, skandallum, világvége: kínai technikával jöhetnek a jövő e-Ferrarijai?

Ha netán nyélbe ütnék az üzletet, a Kommunista Párt autóival kerülnének rokonságba az olaszok.

39 perce
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45