![]() | |
![]() | ![]() |
Amúgy is jellemző, hogy a magyar paraszt számára a Mercedesekben túl sok a felesleges alátét, bizgentyű, takarólemez meg patent, melyek az első házi szerelésnél a kukában landolnak. Ezek hiánya aztán a környező alkatrészek gyors leromlásához, zörgésekhez, korrózióhoz vezet, jócskán megrövidítve a még vagy háromszázezer kilométerre hitelesített fekvőlámpás életét. Ezért ilyen autót vagy tiszta tekintetű, valódi, régi tulajdonostól, vagy pedig Nyugatról érdemes behozni.
Alkatrész-fronton egyébként a helyzet a tejjel-mézzel folyó Kánaánt idézi: egy specialista boltjában általában a kékdobozos MB-feliratú, márkás utángyártott, valamint német, francia, török, magyar és román utángyártott alkatrészek is kaphatók. Érdemes mindenből a gyári harmadába kerülő márkás utángyártottat megvenni, mert a gyári dobozba is ugyanattól a beszállítótól származó cuccot tesznek, de a többi, gyanús cuccot inkább hanyagoljuk, mert ezek ugyan Wartburg-árban vannak, de általában egy-két hónapot bírnak.
![]() | |
![]() | ![]() |
Az összes rozsdásodó elemet olcsón be lehet szerezni a Unix Trade, a Láng, az Iharos és Goller káéfték boltjaiban, a bontóknak se szeri, se száma. De ami a legszebb, a Kárpát (szakszóval: Kárpit) utcai Mercedes-központ cikkszám szerint szolgáltat bármilyen alkatrészt. A márkát itt ugyan 350-400 forinttal számolják, de a ritkább apró alkatrészek miatt érdemes ide is betérni.
Mert míg a VW, a Renault, vagy a BMW egy cikkszám alatt tartja a teljes szellőzőrendszert a kocsijaihoz, s azt csak egyben lehet megvenni, a Mercedesnél az utolsó apró műanyagbolhának is külön cikkszáma van, s egy kallanytú biztosító sasszegének az eltörése miatt nem kell kidobni kétszázezer forintot az ablakon, mert az elem 4-500 forintos áron gyári forrásból is beszerezhető. Ez egyébként a Mercedesek tartósságának másik oka: ezeken a kocsikon minden szerelhető. Ami hiányzik, vagy elkopik, ezernyi forrásból, a tulajdonos pénztárcája helyzetétől függően sokféle minőségben előteremthető.
![]() | |
![]() | ![]() |
A fekvőlámpás szinte mindig dízel. Ezek között is vannak azonban különbségek. A 200 D igazi tetű, 55 (1979-től 60) lóereje miatt vele egy kispolák legyorsulása is diadal, a végsebessége valahol 130 körül alakul, de mint minden dízelmotort, így a Mercedesét sem szabad tartósan (értsd, akár egy-két percig) a max. ford. közelében használni, mert például egy padlógázas Bp.-München-Bp. menet alatt a motor garantáltan két méretet kopik.
A 200 D utazója 110, a 220 D-é 115, a 240 D-é 120 km/h, a ma engedélyezett autópálya-tempó csak a 80 (később 88) lóerős, öthengeres 300 D-vel, valamint a ritka 300 D Turbodiesel (125 LE) kivitellel tartható. A 220 D egyébként sokkal nyomatékosabb, mint a döglött 200 D, a 240 D-vel már vállalható a mai városi forgalom dinamikája, a 300 D-ben pedig igazi páncélos romboló érzete lesz az embernek.
A legtartósabb a 240 D motor, bár vetekszik vele a finom járású 300 D. Ennek azonban lehetnek kiegyensúlyozottsági problémái: ha az egyenlőtlen befecskendezési nyomások, öreg porlasztócsúcsok, vagy akár az ékszíjtárcsa elkoszolódása miatt remeg a motor, rövid távon elhasználódik.
![]() | |
![]() | ![]() |
E motorok legfőbb próbája a hidegindítás, a dízel-Mercedes ugyanis télen nem szeret beindulni, ha a következő tételek valamelyikénél gáz van (előfordulásuk sorrendjében): akku, kompresszió, adagolóbeállítás, elektromos kontaktusok, izzítógyertyák, önindító, olajsűrűség. W123 dízelt tehát csikorgó téli hajnalon érdemes venni, a szakik állítása szerint "ha a motor olyan hideg, hogy odafagy a kezed, és simán beindul, akkor jó lesz".
Persze ilyen autónál is előfordul, hogy megvásárláskor beindul, de mivel sokat állt, bekokszosodtak a gyűrűk, amelyek ilyenkor leragadnak, és újraesztergálják a henger falát, egy-két hónap alatt teljesen szétkoptatva egyik-másik henger falát. Ez akkor is előfordul, ha nem cserélnek időben porlasztócsúcsokat, amely a dízelmotornak olyan fogyó eleme, mint a benzineseknek a gyújtógyertya - noha nem 15, hanem csak 40-60 ezrenként kell őket cserélni. De akkor muszáj!
![]() | |
![]() | ![]() |
Ha viszont nincs kéznél mínusz negyven fokos hűtőkamra, akkor egy három pontos (dugattyú alsó és felső holtpontja, középállása) nyomásveszteség-mérés is sokat elárul: a 25-30 százalékos, vagy egyenlőtlen eredményeket produkáló hengerek rosszat sejtetnek. Az egyszerű kompressziómérés azonban túlságosan pontatlan ahhoz, hogy belőle messzemenő következtetéseket levonhatnánk, ez csak igazán felületes csekkolásra alkalmas.
Apropó, vannak benzinesek is: ezek általában másfél-kétszer annyit fogyasztanak, mint a dízelek, ezért kevésbé kedveltek, viszont a motor simább járása és a kevesebb futott kilométer miatt sokszor nagyságrendekkel jobb állapotúak. Míg egy 200 D 8,5-9 literrel eljárkál városban, 6,8-7,3-mal országúton, addig egy benzines 200 14-15-öt fogyaszt "innenstadt", de sztrádán is nyugodtan bekap 9-11 litert.
![]() | |
![]() | ![]() |
A nagyobb motoroknál hasonló a helyzet: a 300 D városi 9-10,5 és országúti 7-7,5 literjével szemben a 280 E 16-20-szal, illetve 10-11-gyel számolhatunk. Kivételt képez a zseniálisan nagy nyomatékú, rendkívül kulturált és a dízelekhez hasonlóan tartós 230 E motor, amely 11-13 körül járkál városban és országúton is csak 8-9 litert kér enni, miközben ő a fekvőlámpás egyben legélvezetesebb blokkja is. Autós ember számára vonzóak lehetnek a fenyegető hangon morajló hathengeresek, amelyek közül a 250-es egy-, a 280-as kétvezértengelyes, az E-felirat pedig minden esetben a mechanikus Bosch K-Jetronic befecskendező-rendszert jelzi.
Érdekes, hogy a korábbi állólámpásnál még elektronikus volt a befecskendezés, a W123-nál viszont visszaléptek - ennek oka, hogy a K-Jetronic sokkal megbízhatóbb és takarékosabb, mint az elektronikus változat. A kisebb benzineseknél azonban az agyafúrt Stromberg karburátorok miatt hazánk nem egy kiváló porlasztóbeállító-szakembert veszített, ezért ilyen autót lehetőleg csak korrekt gázbeépítéssel együtt vegyünk meg - már amennyiben nem oldtimernek szánjuk a későbbiekben.
![]() | |
![]() | ![]() |
Különösen vonzóak lehetnek a kombik és kupék: előbbit "T", utóbbit "C" jelzéssel látta el a Mercedes és összesen jó, ha tizedannyit készített a két alverzióból, mint a négyajtósokból. Ezek értéke azonban magasabb a limuzinokénál, Nyugatról pedig egyre nehezebb jó áron beszerezni őket, mivel ott már youngtimerként (azaz kvázi-veteránautóként) tartják őket számon.
Érdekes a névalkotás is, mert például a turbódízel 300-as kombit úgy hívják (feliratilag is), hogy 300 TD TURBODIESEL. A kupékat sokan átépítik dízelre, mert így olcsóbban járnak, ami szerény véleményem szerint ennek az autófajtának a megcsúfolása. Igaz, az USA-piacra a Mercedes maga is elkövette ezt a jópofaságot: ott nemcsak a kombit, de a limuzint és a kupét is árusították a 300-as turbódízel-motorral. Micsoda látvány: egy elegáns, lapos vonalú sportkocsi, gomolygó fekete Ifa-füsttel a kipufogója végén_
![]() | |
![]() | ![]() |
Azt is érdemes tudni, hogy a legszebb kivitel a krómvégű, a kocsi oldalára hosszabban rávezetett lökhárítós, a szélvédő előtt fényes levegőbelépős, belül különleges, csíkos plüsskárpittal, spéci ajtóbetétekkel, a műszerfalán elegáns, valódi fabetéttel, dupla kipufogóval szerelt 280 E volt, melyet esztétikussága, ám nagyfokú bulímiája okán előszerettettel építenek át dízellé - ez érthető ugyan, de levon az autó értékéből.
![]() | |
![]() | ![]() |
Mindent egybevetve: a W123-asnak ugyan akadnak hibái, de húszévesen is csak annyi, mint más autónak harmad olyan fiatalon. A fekvőlámpánál valahogy lassabban telik az idő: a mechanikai elemek, a zörejek, a kárpitok 2-300 ezer kilométerig újszerűek, utána is csak nagyon lassan kopnak. A kormány általában már 100-150 ezer kilométernél kifényesedik a bal kéznél, a váltógomb 120-180 ezernél utánemegy, de lényegében ennyi - van olyan W123-as, amelynek világos (!) utastere még akkor is vállalható kultúremberek között, amikor a váltógombja egyébként már porrá mállott/letört, kormányát pedig mintha egér rágta volna meg. Ez pedig 5-600 ezer kilométernél következik be.
A fekvőlámpa-széria legvégén már létezett légzsák és ötgangos váltó szinte mindegyik kivitelhez. A kocsik vezetőülés-magassága állítható volt, így aki ügyes, az kellemes, minden jóval felszerelt W123-ast is kifoghat 6-700 ezer forintért. Ajánlatunk a vadászat megkezdéséhez: 300 D vagy 230 E motorral, légzsákkal, központi zárral, motoros ablakkal és tolótetővel, ötfokozatú váltóval, kormányszervóval és klímával szerelt W123. Mert létezik ám ilyen Magyarországon, nem is egy. Csak ki kell fogni.
|
< >
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
