Ződcséges merci

Mercedes-Benz W123

2002.04.15. 10:27
 
   
 

Amúgy is jellemző, hogy a magyar paraszt számára a Mercedesekben túl sok a felesleges alátét, bizgentyű, takarólemez meg patent, melyek az első házi szerelésnél a kukában landolnak. Ezek hiánya aztán a környező alkatrészek gyors leromlásához, zörgésekhez, korrózióhoz vezet, jócskán megrövidítve a még vagy háromszázezer kilométerre hitelesített fekvőlámpás életét. Ezért ilyen autót vagy tiszta tekintetű, valódi, régi tulajdonostól, vagy pedig Nyugatról érdemes behozni.

Alkatrész-fronton egyébként a helyzet a tejjel-mézzel folyó Kánaánt idézi: egy specialista boltjában általában a kékdobozos MB-feliratú, márkás utángyártott, valamint német, francia, török, magyar és román utángyártott alkatrészek is kaphatók. Érdemes mindenből a gyári harmadába kerülő márkás utángyártottat megvenni, mert a gyári dobozba is ugyanattól a beszállítótól származó cuccot tesznek, de a többi, gyanús cuccot inkább hanyagoljuk, mert ezek ugyan Wartburg-árban vannak, de általában egy-két hónapot bírnak.

 
   
   

Az összes rozsdásodó elemet olcsón be lehet szerezni a Unix Trade, a Láng, az Iharos és Goller káéfték boltjaiban, a bontóknak se szeri, se száma. De ami a legszebb, a Kárpát (szakszóval: Kárpit) utcai Mercedes-központ cikkszám szerint szolgáltat bármilyen alkatrészt. A márkát itt ugyan 350-400 forinttal számolják, de a ritkább apró alkatrészek miatt érdemes ide is betérni.

Mert míg a VW, a Renault, vagy a BMW egy cikkszám alatt tartja a teljes szellőzőrendszert a kocsijaihoz, s azt csak egyben lehet megvenni, a Mercedesnél az utolsó apró műanyagbolhának is külön cikkszáma van, s egy kallanytú biztosító sasszegének az eltörése miatt nem kell kidobni kétszázezer forintot az ablakon, mert az elem 4-500 forintos áron gyári forrásból is beszerezhető. Ez egyébként a Mercedesek tartósságának másik oka: ezeken a kocsikon minden szerelhető. Ami hiányzik, vagy elkopik, ezernyi forrásból, a tulajdonos pénztárcája helyzetétől függően sokféle minőségben előteremthető.

 
   
 

A fekvőlámpás szinte mindig dízel. Ezek között is vannak azonban különbségek. A 200 D igazi tetű, 55 (1979-től 60) lóereje miatt vele egy kispolák legyorsulása is diadal, a végsebessége valahol 130 körül alakul, de mint minden dízelmotort, így a Mercedesét sem szabad tartósan (értsd, akár egy-két percig) a max. ford. közelében használni, mert például egy padlógázas Bp.-München-Bp. menet alatt a motor garantáltan két méretet kopik.

A 200 D utazója 110, a 220 D-é 115, a 240 D-é 120 km/h, a ma engedélyezett autópálya-tempó csak a 80 (később 88) lóerős, öthengeres 300 D-vel, valamint a ritka 300 D Turbodiesel (125 LE) kivitellel tartható. A 220 D egyébként sokkal nyomatékosabb, mint a döglött 200 D, a 240 D-vel már vállalható a mai városi forgalom dinamikája, a 300 D-ben pedig igazi páncélos romboló érzete lesz az embernek.

A legtartósabb a 240 D motor, bár vetekszik vele a finom járású 300 D. Ennek azonban lehetnek kiegyensúlyozottsági problémái: ha az egyenlőtlen befecskendezési nyomások, öreg porlasztócsúcsok, vagy akár az ékszíjtárcsa elkoszolódása miatt remeg a motor, rövid távon elhasználódik.

 
   
   

E motorok legfőbb próbája a hidegindítás, a dízel-Mercedes ugyanis télen nem szeret beindulni, ha a következő tételek valamelyikénél gáz van (előfordulásuk sorrendjében): akku, kompresszió, adagolóbeállítás, elektromos kontaktusok, izzítógyertyák, önindító, olajsűrűség. W123 dízelt tehát csikorgó téli hajnalon érdemes venni, a szakik állítása szerint "ha a motor olyan hideg, hogy odafagy a kezed, és simán beindul, akkor jó lesz".

Persze ilyen autónál is előfordul, hogy megvásárláskor beindul, de mivel sokat állt, bekokszosodtak a gyűrűk, amelyek ilyenkor leragadnak, és újraesztergálják a henger falát, egy-két hónap alatt teljesen szétkoptatva egyik-másik henger falát. Ez akkor is előfordul, ha nem cserélnek időben porlasztócsúcsokat, amely a dízelmotornak olyan fogyó eleme, mint a benzineseknek a gyújtógyertya - noha nem 15, hanem csak 40-60 ezrenként kell őket cserélni. De akkor muszáj!

 
   
 

Ha viszont nincs kéznél mínusz negyven fokos hűtőkamra, akkor egy három pontos (dugattyú alsó és felső holtpontja, középállása) nyomásveszteség-mérés is sokat elárul: a 25-30 százalékos, vagy egyenlőtlen eredményeket produkáló hengerek rosszat sejtetnek. Az egyszerű kompressziómérés azonban túlságosan pontatlan ahhoz, hogy belőle messzemenő következtetéseket levonhatnánk, ez csak igazán felületes csekkolásra alkalmas.

Apropó, vannak benzinesek is: ezek általában másfél-kétszer annyit fogyasztanak, mint a dízelek, ezért kevésbé kedveltek, viszont a motor simább járása és a kevesebb futott kilométer miatt sokszor nagyságrendekkel jobb állapotúak. Míg egy 200 D 8,5-9 literrel eljárkál városban, 6,8-7,3-mal országúton, addig egy benzines 200 14-15-öt fogyaszt "innenstadt", de sztrádán is nyugodtan bekap 9-11 litert.

 
   
   

A nagyobb motoroknál hasonló a helyzet: a 300 D városi 9-10,5 és országúti 7-7,5 literjével szemben a 280 E 16-20-szal, illetve 10-11-gyel számolhatunk. Kivételt képez a zseniálisan nagy nyomatékú, rendkívül kulturált és a dízelekhez hasonlóan tartós 230 E motor, amely 11-13 körül járkál városban és országúton is csak 8-9 litert kér enni, miközben ő a fekvőlámpás egyben legélvezetesebb blokkja is. Autós ember számára vonzóak lehetnek a fenyegető hangon morajló hathengeresek, amelyek közül a 250-es egy-, a 280-as kétvezértengelyes, az E-felirat pedig minden esetben a mechanikus Bosch K-Jetronic befecskendező-rendszert jelzi.

Érdekes, hogy a korábbi állólámpásnál még elektronikus volt a befecskendezés, a W123-nál viszont visszaléptek - ennek oka, hogy a K-Jetronic sokkal megbízhatóbb és takarékosabb, mint az elektronikus változat. A kisebb benzineseknél azonban az agyafúrt Stromberg karburátorok miatt hazánk nem egy kiváló porlasztóbeállító-szakembert veszített, ezért ilyen autót lehetőleg csak korrekt gázbeépítéssel együtt vegyünk meg - már amennyiben nem oldtimernek szánjuk a későbbiekben.

 
   
 

Különösen vonzóak lehetnek a kombik és kupék: előbbit "T", utóbbit "C" jelzéssel látta el a Mercedes és összesen jó, ha tizedannyit készített a két alverzióból, mint a négyajtósokból. Ezek értéke azonban magasabb a limuzinokénál, Nyugatról pedig egyre nehezebb jó áron beszerezni őket, mivel ott már youngtimerként (azaz kvázi-veteránautóként) tartják őket számon.

Érdekes a névalkotás is, mert például a turbódízel 300-as kombit úgy hívják (feliratilag is), hogy 300 TD TURBODIESEL. A kupékat sokan átépítik dízelre, mert így olcsóbban járnak, ami szerény véleményem szerint ennek az autófajtának a megcsúfolása. Igaz, az USA-piacra a Mercedes maga is elkövette ezt a jópofaságot: ott nemcsak a kombit, de a limuzint és a kupét is árusították a 300-as turbódízel-motorral. Micsoda látvány: egy elegáns, lapos vonalú sportkocsi, gomolygó fekete Ifa-füsttel a kipufogója végén_

 
   
   

Azt is érdemes tudni, hogy a legszebb kivitel a krómvégű, a kocsi oldalára hosszabban rávezetett lökhárítós, a szélvédő előtt fényes levegőbelépős, belül különleges, csíkos plüsskárpittal, spéci ajtóbetétekkel, a műszerfalán elegáns, valódi fabetéttel, dupla kipufogóval szerelt 280 E volt, melyet esztétikussága, ám nagyfokú bulímiája okán előszerettettel építenek át dízellé - ez érthető ugyan, de levon az autó értékéből.

 
   
 

Mindent egybevetve: a W123-asnak ugyan akadnak hibái, de húszévesen is csak annyi, mint más autónak harmad olyan fiatalon. A fekvőlámpánál valahogy lassabban telik az idő: a mechanikai elemek, a zörejek, a kárpitok 2-300 ezer kilométerig újszerűek, utána is csak nagyon lassan kopnak. A kormány általában már 100-150 ezer kilométernél kifényesedik a bal kéznél, a váltógomb 120-180 ezernél utánemegy, de lényegében ennyi - van olyan W123-as, amelynek világos (!) utastere még akkor is vállalható kultúremberek között, amikor a váltógombja egyébként már porrá mállott/letört, kormányát pedig mintha egér rágta volna meg. Ez pedig 5-600 ezer kilométernél következik be.

A fekvőlámpa-széria legvégén már létezett légzsák és ötgangos váltó szinte mindegyik kivitelhez. A kocsik vezetőülés-magassága állítható volt, így aki ügyes, az kellemes, minden jóval felszerelt W123-ast is kifoghat 6-700 ezer forintért. Ajánlatunk a vadászat megkezdéséhez: 300 D vagy 230 E motorral, légzsákkal, központi zárral, motoros ablakkal és tolótetővel, ötfokozatú váltóval, kormányszervóval és klímával szerelt W123. Mert létezik ám ilyen Magyarországon, nem is egy. Csak ki kell fogni.

 
 

< >

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

7 perce
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14