Ződcséges merci

Mercedes-Benz W123

2002.04.15. 10:27
 
   
   

Mindig dízel, a külső sávban vánszorog, fekete koromcsíkot húz, taxiembléma van a tetején, vagy káposztalé csorog a csomagtartójából a hátsó lökhárítójára, a tulajdonosa pedig soha nem tudja megmondani, hány kilométer van benne. Rosszmájúságra vallana az az állítás, hogy akinek ilyen autója van, talán nem is tud százezerig számolni, hiszen épp a taxisok és a kofák látnak ennyi pénzt egyben. Az öreg W123 pedig tényleg rettenetesen sokat bír.

A nyugat-európaiak általában 200-300 ezer körül selejtezik le a verdát, amely további életét Kelet-Európában folytatja 500-600 ezerig, onnan Törökországba vezet az útja egymillióig, majd Palesztinába, Mauritániába, Irakba vándorol, hogy egy helyi autókereskedés csillogó új sztárjaként pompázzon a nála két-három generációval még öregebb Mercik, valamint a Peugeot 404-esek, 504-esek között - igaz, délen már jobban kedvelik a benzines kiviteleket. Az arab egyébként tud valamit: a W123-as az utolsó Mercedes, amiért hajlandó pénzt adni, az újabb 124-es, 126-os szériákat csak fillérekért veszi meg, a bébi-Benzt, a 190-est pedig figyelemre se méltatja - ezek ugyanis sokkal nehezebben tarthatók fenn.

 
   
 

Az átlagember valószínűleg nem is érti, hogy a bennfentesek vajon miért hívják éppen fekvőlámpásnak e Mercedest. Hiszen a W123-asnak két, különböző méretű kerek fényszóróból álló ikerlámpája van, az Alfa Giulia és a Golf GTI stílusában, csak bénábban, nagy, lapos, közös üveg mögött, gagyi műanyagcsíkozású, szögletes keretben. Tegyük hát először tisztába ezt a nyugtalanító kérdést, hogy utána kényelmesen elmélyülhessünk a korom és a vasoxid világában.

A W123-as elődje a W115-ös Mercedes volt, amelyet - micsoda meglepetés! - állólámpásnak hívtak mifelénk, mivel téglatest alakú fényszórója függőleges irányban helyezkedett el. A "fekvőlámpás" jelző mintegy az "állólámpástól" való megkülönböztetésként jött létre oly régen, hogy arra talán már csak a John Lee Hooker fan-klub aggastyánjai emlékeznek. És egynémely W123-asoknak tényleg létezett valódi fekvőlámpája (a ritkábban előforduló, nagyobb benzineseknek, valamint feláras extraként az olcsóbb kiviteleknek, majd 1982-től valamennyi modellnek szériában), olyan, ami valóban szögletes volt.

 
   
   

Hagyjuk az autónév-etimológiát a mániákusokra, és inkább maradjunk az alapkérdésnél: mitől olyan elpusztíthatatlan a fekvőlámpás? Mert tényleg elpusztíthatatlan, mert sok olcsó alkatrész kapható hozzá, és mert még akkor is szerethető, ha minden molekulája rozsdás.

A fekvőlámpás alkatrészei ugyanis valóban túlméretezettek, bár a kocsi már korántsem a cég korábbi "örökké tartson" filozófiája szerint készült, mint például a fecske és az állólámpás Mercedesek. A W123 már "leichtbau", azaz könnyű építésű Mercedes, de csak amúgy Daimler-Benz módra - egyetlen lengőkarjára szánt anyagból még így is elketyegne vagy egy fél napig a Magyar Suzuki Rt. hazai gyára. A korrózióvédelme pedig már jobb a korábbi szériákénál, márpedig ezeknek a kocsiknak általában a rozsda jelenti a végét.

 
   
 

Mivel 1976-tól 1985-ig tartó gyártása során 2,7 milliót készítettek belőle, ezért rendesen terítettek belőle szerte a világon. A W123 dízelmotorjai legendásan tartósak, de a benzinesek is majdnem ugyanúgy bírják. A tartóelemek, a padló roppant nehezen adja meg magát a korróziónak, a rozsda leginkább a külső küszöbvégeket (emelőbakoknál nézni!), az ajtók alját (felemelni a műanyag takarólemezeket!), a hátsó sárvédőíveket (a gusztustalan krómperemek eleve siettetik ezt a folyamatot), az első sárvédők fényszórók fölötti csücskeit, a csomagtér oldalfalának az alsó részét, tehát leginkább az optikailag rosszul mutató elemeket támadja.

Ezért - nézzen ki bármennyire is rozsdaboglyának - a W123 soha nem esik szét. Persze túlságosan lyukas fekvőlámpát azért senki ne vegyen meg, mert csalóka az autó masszívsága - egy német újságból (rosszul) átvett idézet szerint "a bontóban évek óta a földön, kerekek nélkül heverő, szétmállott W123-as ajtajai úgy csukódnak, hogy a Wertheim-széf ólajtónak tűnik hozzájuk képest". Alapos alánézés, szakembertől kölcsönvett szemek tehát ajánlottak a vásárláskor.

 
   
   

A futóművét is kellően túlméretezték. Eleve segédkeretes elöl-hátul, tehát a gördülési zajokat közel tökéletesen szigeteli el a karosszériától, a kis vibrációkat kiszűrve. A hátsó, ferde háromszög-lengőkaros elrendezés megegyezik az állólámpáséval, és a mai autók mintájára kanyarodáskor már biztosít némi passzív kormányzást. Így hátsókerék-hajtásossága ellenére a fekvőlámpás meglepően kezes, jóindulatú viselkedésű autó, az ilyen kocsikra jellemző keresztbeállási szándékát jó előre jelzi, s ha megindul a fara, a malomkeréknyi kormánnyal remekül kézben tartható.

Az első futóműnél elvetették az állólámpás kettős keresztlengőkaros, elpusztíthatatlan, precíz kormányvisszajelzést adó, de kissé dobálós első futóművét és az 1972-ben bevezetett W116-os nagy-Mercedeséhez hasonló "kiflis" lengőkaros felfüggesztést alkalmaztak. Ez a megoldás ugyan sokkal finomabb rugózást eredményezett, ám a kormányzás általa "kenődősebb" lett. A futóművesek tapasztalatai szerint ezt a szerkezetet a magyar utak gyilkos gödrei idővel tönkreteszik: a lengőkarok az öreg W123-asokon hátrébb másznak, ezután pedig beállíthatatlanná válik a pontos geometria.

 
   
 

Ha nem cserélik benne időnként az olajat és nem állítják be néha a Pittmann-tengelyt, a golyópályás kormánymű is megadja magát, amit óriási holtjátékkal jelez. Ám a négytárcsás fékrendszer elpusztíthatatlan, a váltóban a ritkább és költségesebb külsős kúpos szinkronizációt alkalmazták, melynek köszönhetően hidegen kissé kemény a kapcsolás, viszont öt-hatszázezer kilométerig tökéletesen végzi a dolgát.

Házi barkácsművészek néha megpróbálkoznak automata olajat tölteni a mechanikus váltóba, melynek rövid távú következménye a selymesen finom kapcsolás, középtávon viszont elkopnak a tönkremenés ellen amúgy jól felvértezett szinkrongyűrűk.

Ez a tákolás egyébként a magyarországi Mercedes-állomány tipikus problémája. Egy W123 ugyanis valószínűleg fából készült dugattyúkkal, a Zsiguliéből átalakított féktárcsákkal és Citroen BX porlasztócsúcsokkal is elvánszorog egy jó darabig, de a következő tulajdonos valószínűleg már egy épp csak mozdulni képes hulladékot, valamint egy szép álmot kap a pénzéért.

 
   
   

Egy tisztességes motorgenerált nem lehet kétszázötvenezer forint alatt megúszni, ezért a háromszázezerért kínált, generálozottként hirdetett fekvőlámpás valószínűleg csak tanyatuningot kapott. Új hüvelyek, régi dugók, Jókai utcában gyártatott, forrasztóón lágyságú dugattyúgyűrűk, némi szelepfészek-marás, új szelepszár-szimeringek, oszt' mehet. Ilyenkor kompresszió ugyan van, a motor indul, talán még szépen is jár, de harminc-negyvenezer kilométer múlva jönnek a bajok.

Még a tisztességes motorgenerál sem mindig vezet célra, mert a nálunk istenített, enyhén ovális Kolbenschnitt dugattyúkkal a Mercedes csak rövid kísérleteket tett, aztán mindig visszatért a jóval drágább, sokszögletű (nem látszik, de mérhető) Mahle-szériákra. Pedig akkor az előbbi cégnek még nem voltak gyárai Franciaországban és Törökországban... <

>

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

tegnap, 17:07
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45