Jóságos nagydarab

Teszt: Nissan Maxima QX 2.0

2001.07.19. 09:13

A Maxima minden okos, érző, hűséges és csúnya nő lelki rokona. Neve hallatán minden értő elismerően bólogat, de valamiért senki se vágyik rá igazán. Soha nem fogja leszorítani a gyerekszobák faláról a Ferrari posztereket, de egy hét szoktatás után merész kijelentésre ragadtatom magam: a Maxima nem is rút.

 
   
   

Ha szabadna egy félénk tanácsot adnom a Nissan marketingeseinek, azt mondanám, inkább csak rádióban hirdessék a Maximát. A férfimagazin-olvasók tudják jól, hogy egy ügyes sminkes és egy jó fotós csodákra képes, de vannak kihívások, amelyek még a szakma nagy öregjeinek is feladják a leckét. A legnagyobb Nissan nem címlaplánynak született. Ehelyett adjanak egy tesztautót egy hétre minden érdeklődőnek, és várjanak nyugodtan. Lesz üzlet.

 
   
 

A kevéssé esztétikum-orientált autóvásárló ilyenkor méla kíváncsisággal elindul a tesztautó felé, és előveszi a kulcsot. Központizár kinyit, krómkilincs meghúz, az ajtó megnyugtató klattyanással nyílik, németes tompa puffanással csukódik. Eddig nem rossz. Lecsüccsen a szép nagy, kellemesen kárpitozott fotelbe, és állítgatni kezdi. Nem veszi zokon, hogy mindent kézzel kell tekergetni, mert cserébe rettentően kényelmes, az ülőlap magassága például elöl-hátul külön állítható. Szóval ülni jó.

 
   
   

Ekkor körülnéz belül, és egy kicsit elszontyolodik. Azt tudjuk, hogy a leendő vevő nem esztéta. Így is fel fog tűnni, hogy a Maxima belseje egy tizenöt évvel ezelőtti amerikai cirkálót idéz. Hatalmas, itt-ott meggyőzően elegáns, máshol pedig olyan szánalmasan igénytelen részletek bukkannak fel, amelyek ebben a kategóriában Európában évtizedek óta üldözendőek.



 
   
 

A belsőépítész a nyolcvanas években tanult beltérdizájnt az Egyesült Államokban, és jeles tanuló volt. A műszerfal annyira izgalmas, mint az M1 Ablak című műsorának ismétlése, leszámítva egyetlen apróságot. Ez pedig a műszeregység maga, az ugyanis láthatatlanul sötét. Vevőnk a nézelődést félbehagyva inkább beindítja a motort - bár racionális megfontolásból a kétliterest választotta a háromezres helyett, de V6 ez is, legalább.

 
   
   

Halk moraj, a műszerfal kigyúl, hősünk pedig beköti magát. Ahogy becsatolja az övet, óhatatlanul rápillant a két ülés közti középkonzolra. Halkan felsóhajt, hitetlenkedve megfogdossa a döbbenetesen rút plasztik dobozkafedőket, a borzalmas kézifékkart és a siralmas vakdugókat a kimaradt elektromos extrák kapcsolói helyén, aztán úgy dönt, erre a néhány napra már mindegy, majd a BMW-ben, amit mégis inkább megvesz, úgyis szebb lesz. Most azonban irány haza.

 
   
 

Visszafordul a kormány felé, és beindítja a motort. Az önindító harsány kerregéssel anyázva emlékezteti, hogy ezt már egyszer megtette. Zavartan megtörli homlokát, és óvatosan körbesandít, hogy látta-e a kis botlást a márkaképviselet valamelyik dolgozója. Szerencsére nem, de ha mégis látta volna, nem lepődött volna meg. A Maxima ugyanis nem halk, hanem néma, alapjáraton annyi hangot ad, mint egy szavaló ponty.

 
   
   

Kapcsol egy egyest, és a váltót már szereti is, mert jó. Kigördül a szalon parkolójából, halkan dudorászni kezd, és elindul hazafelé. Már majdnem otthon van, amikor eszébe jut, hogy tulajdonképpen tesztelni hozott el egy autót. Az ilyesmit nem nehéz elfelejteni, a Maximát könnyű megszokni és megkedvelni. De a feladat kötelez, így megcélozza a legközelebbi autóutat, és kritikai érzékét kihegyezve rákapcsol.

 
   
 

Negyedórányi dinamikusabb vezetés után örömmel belátja, hogy a futóművet nem Amerikára hangolták. Kellemesen feszes, nem dobál, de nem is ringat, egész jó. A kormány is csak külsejében tengerentúli, viselkedése decens európai limuzinhangulatú, rendben van. Még úgy is rendben van, hogy az ámbráscetet vonszoló V6-os erejét is az első kereknek kell az útra vinniük.

 
   
   

Ami pedig ezt a bizonyos V6-ost illeti, ezt egyszerűen imádja. Az alapjárati némaságot selymes dalolás váltja fel, a motor vidám és tettre kész. 140 lóerő soha nem fog sportlimuzint faragni egy ekkora autóból, de közel hétezres fordulatig, egészen leszabályozásig elképesztően simán és egyenletesen forog. Pörgőssége kihegyezett négyhengereseket idéz, járáskultúrája alapján meg akár atomhajtású is lehetne, annyira kifinomult. Pompás, pompás. Már nem is fáj annyira a foga a háromezresre, pedig az aztán végképp pazar lehet.

 
   
 

Aztán bekapcsolja az automata légkondit, amelyből az Y akták süvöltő démonai törnek elő. Kikapcs. Helyette inkább hallgat egy kis zenét, az egészen kellemes. Visszafordul, hazafelé keres egy kis macskakövet, a teszt az mégiscsak teszt. A futómű itt végképp rácáfol a külső alapján hozott elhamarkodott ítéletekre a túlérett banán lágyságáról, kicsit hangosabban dobol a kelleténél, de a legfájdalmasabb a megfejthetetlen eredetű zörgés a túloldali A oszlop felől, ezért nagy kár.

Ám a kockakő kihalófélben, előtte-utána pedig a Maxima olyan észrevétlenül és készségesen szolgál, akár egy Buckinghamben idomított lakáj. A hátsó lábtérben a gyerekek örsgyűlést is rendezhetnek, akkora. Ha a vételárért sofőrt is adnának, hogy a tulaj is hátul utazhasson, kötelező volna megvenni. De nem adnak.

 
   
   

Másnap reggel, munkába indulván, a Maxima már egész barátságos benyomást kelt a kocsifeljárón. A maga tohonya módján tulajdonképpen jóképű. Bizonyos szögekből szemlélve kifejezetten impozáns a sok krómdísszel. Talán az a belső sem annyira vészes. A világítós műszerfalra például buknak a gyerekek. Igazság szerint meg lehet szokni. És az ára sem rossz.

Néhány nappal később, amikor vissza kell adni, a potenciális vevő kicsit szomorúan néz a távolodó QX után. Mi tagadást, megkedvelte. Az értőknek igazuk van, a Maxima tényleg nagyon jó autó. Csúnya de rendes lányok, figyelem: van remény!

Az oldalról ajánljuk

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09