Jóságos nagydarab

Teszt: Nissan Maxima QX 2.0

2001.07.19. 09:13

A Maxima minden okos, érző, hűséges és csúnya nő lelki rokona. Neve hallatán minden értő elismerően bólogat, de valamiért senki se vágyik rá igazán. Soha nem fogja leszorítani a gyerekszobák faláról a Ferrari posztereket, de egy hét szoktatás után merész kijelentésre ragadtatom magam: a Maxima nem is rút.

 
   
   

Ha szabadna egy félénk tanácsot adnom a Nissan marketingeseinek, azt mondanám, inkább csak rádióban hirdessék a Maximát. A férfimagazin-olvasók tudják jól, hogy egy ügyes sminkes és egy jó fotós csodákra képes, de vannak kihívások, amelyek még a szakma nagy öregjeinek is feladják a leckét. A legnagyobb Nissan nem címlaplánynak született. Ehelyett adjanak egy tesztautót egy hétre minden érdeklődőnek, és várjanak nyugodtan. Lesz üzlet.

 
   
 

A kevéssé esztétikum-orientált autóvásárló ilyenkor méla kíváncsisággal elindul a tesztautó felé, és előveszi a kulcsot. Központizár kinyit, krómkilincs meghúz, az ajtó megnyugtató klattyanással nyílik, németes tompa puffanással csukódik. Eddig nem rossz. Lecsüccsen a szép nagy, kellemesen kárpitozott fotelbe, és állítgatni kezdi. Nem veszi zokon, hogy mindent kézzel kell tekergetni, mert cserébe rettentően kényelmes, az ülőlap magassága például elöl-hátul külön állítható. Szóval ülni jó.

 
   
   

Ekkor körülnéz belül, és egy kicsit elszontyolodik. Azt tudjuk, hogy a leendő vevő nem esztéta. Így is fel fog tűnni, hogy a Maxima belseje egy tizenöt évvel ezelőtti amerikai cirkálót idéz. Hatalmas, itt-ott meggyőzően elegáns, máshol pedig olyan szánalmasan igénytelen részletek bukkannak fel, amelyek ebben a kategóriában Európában évtizedek óta üldözendőek.



 
   
 

A belsőépítész a nyolcvanas években tanult beltérdizájnt az Egyesült Államokban, és jeles tanuló volt. A műszerfal annyira izgalmas, mint az M1 Ablak című műsorának ismétlése, leszámítva egyetlen apróságot. Ez pedig a műszeregység maga, az ugyanis láthatatlanul sötét. Vevőnk a nézelődést félbehagyva inkább beindítja a motort - bár racionális megfontolásból a kétliterest választotta a háromezres helyett, de V6 ez is, legalább.

 
   
   

Halk moraj, a műszerfal kigyúl, hősünk pedig beköti magát. Ahogy becsatolja az övet, óhatatlanul rápillant a két ülés közti középkonzolra. Halkan felsóhajt, hitetlenkedve megfogdossa a döbbenetesen rút plasztik dobozkafedőket, a borzalmas kézifékkart és a siralmas vakdugókat a kimaradt elektromos extrák kapcsolói helyén, aztán úgy dönt, erre a néhány napra már mindegy, majd a BMW-ben, amit mégis inkább megvesz, úgyis szebb lesz. Most azonban irány haza.

 
   
 

Visszafordul a kormány felé, és beindítja a motort. Az önindító harsány kerregéssel anyázva emlékezteti, hogy ezt már egyszer megtette. Zavartan megtörli homlokát, és óvatosan körbesandít, hogy látta-e a kis botlást a márkaképviselet valamelyik dolgozója. Szerencsére nem, de ha mégis látta volna, nem lepődött volna meg. A Maxima ugyanis nem halk, hanem néma, alapjáraton annyi hangot ad, mint egy szavaló ponty.

 
   
   

Kapcsol egy egyest, és a váltót már szereti is, mert jó. Kigördül a szalon parkolójából, halkan dudorászni kezd, és elindul hazafelé. Már majdnem otthon van, amikor eszébe jut, hogy tulajdonképpen tesztelni hozott el egy autót. Az ilyesmit nem nehéz elfelejteni, a Maximát könnyű megszokni és megkedvelni. De a feladat kötelez, így megcélozza a legközelebbi autóutat, és kritikai érzékét kihegyezve rákapcsol.

 
   
 

Negyedórányi dinamikusabb vezetés után örömmel belátja, hogy a futóművet nem Amerikára hangolták. Kellemesen feszes, nem dobál, de nem is ringat, egész jó. A kormány is csak külsejében tengerentúli, viselkedése decens európai limuzinhangulatú, rendben van. Még úgy is rendben van, hogy az ámbráscetet vonszoló V6-os erejét is az első kereknek kell az útra vinniük.

 
   
   

Ami pedig ezt a bizonyos V6-ost illeti, ezt egyszerűen imádja. Az alapjárati némaságot selymes dalolás váltja fel, a motor vidám és tettre kész. 140 lóerő soha nem fog sportlimuzint faragni egy ekkora autóból, de közel hétezres fordulatig, egészen leszabályozásig elképesztően simán és egyenletesen forog. Pörgőssége kihegyezett négyhengereseket idéz, járáskultúrája alapján meg akár atomhajtású is lehetne, annyira kifinomult. Pompás, pompás. Már nem is fáj annyira a foga a háromezresre, pedig az aztán végképp pazar lehet.

 
   
 

Aztán bekapcsolja az automata légkondit, amelyből az Y akták süvöltő démonai törnek elő. Kikapcs. Helyette inkább hallgat egy kis zenét, az egészen kellemes. Visszafordul, hazafelé keres egy kis macskakövet, a teszt az mégiscsak teszt. A futómű itt végképp rácáfol a külső alapján hozott elhamarkodott ítéletekre a túlérett banán lágyságáról, kicsit hangosabban dobol a kelleténél, de a legfájdalmasabb a megfejthetetlen eredetű zörgés a túloldali A oszlop felől, ezért nagy kár.

Ám a kockakő kihalófélben, előtte-utána pedig a Maxima olyan észrevétlenül és készségesen szolgál, akár egy Buckinghamben idomított lakáj. A hátsó lábtérben a gyerekek örsgyűlést is rendezhetnek, akkora. Ha a vételárért sofőrt is adnának, hogy a tulaj is hátul utazhasson, kötelező volna megvenni. De nem adnak.

 
   
   

Másnap reggel, munkába indulván, a Maxima már egész barátságos benyomást kelt a kocsifeljárón. A maga tohonya módján tulajdonképpen jóképű. Bizonyos szögekből szemlélve kifejezetten impozáns a sok krómdísszel. Talán az a belső sem annyira vészes. A világítós műszerfalra például buknak a gyerekek. Igazság szerint meg lehet szokni. És az ára sem rossz.

Néhány nappal később, amikor vissza kell adni, a potenciális vevő kicsit szomorúan néz a távolodó QX után. Mi tagadást, megkedvelte. Az értőknek igazuk van, a Maxima tényleg nagyon jó autó. Csúnya de rendes lányok, figyelem: van remény!

Az oldalról ajánljuk

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

2 órája
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Neked ajánlott