Ha sztrájkolnak a vasutasok, ez is megteszi
Adatlap Maruti 800 Dx Dx - 1984
Félreértés ne essék – a Maruti 800 nem autó. Legfeljebb autópótló eszköz: kispolszki, a Ligier vagy Aixam törpeautók, esetleg Trabant. De valamennyi közül még ez a legjobb.
Igazi konkurenseit nem is a hasznaltauto.hu-n kell keresni, hanem a BKV jegypénztáraiban, a bicikliüzletekben, a robogókereskedőknél. Egy használható Maruti 800 épp annyiba kerül, mint tizenkét darab havibérlet. Vagy egy jobbfajta kerékpár. Vagy valami szebb napokat látott konténeres robogó. A fenntartása pedig csak marginálisan fájdalmasabb. Viszont.
Négy személy relatíve száraz és temperált utaztatására alkalmas – rövid távon. Ha nagyon, de tényleg nagyon muszáj, autónak is mondható, persze csak ha az ilyen eszközök ultima ratióját nézzük. Én is láttam lengyel vásározót három méter magasan megrakott kispolákkal begördülni a Széna téri vadpiacra a nyolcvanas évek végén. Még Rómában is akadt krakkói rendszámú 126p – nem hinném, hogy a kedvenc városi járművétől elszakadni képtelen lengyel középiskolai tanár repülővel szállította oda. Holmi kispolszkikhoz szokott agy számára pedig a Maruti igazi, klimatizált, bárszekrényes, neonfényes, örömlányos sztreccslimó.
Mivel ma már legfeljebb nyolcvannal látjuk szenvedni másodrendű utakon, nem is gondolnánk, hogy a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján a Maruti 800 DX abszolút boldogságot jelentett a Trabant-elvonási tünetektől vonagló magyar autósok számára. A Merkur 1988-tól hozta be; akkor parányi, nyugati luxusékszernek tűnt a sivár szociautós kínálatban. És bár tudásához képest nem volt olcsó, kevesen bánták meg, hogy megvették.
Kis marutológia
A Suzuki Alto nevű Kei-carja 1979-ben jelent meg, s 1984-ben érkezett a második generáció. Ebből a szériából született a Maruti 800, amelyet az indiai, Delhi-közeli Gurgaonban lévő Maruti Udyog cég gyárt. E vállalat többségi részvényese a Suzuki Motor Corporation, 2007 óta nevezik az indiai leányvállalatot Maruti Suzuki India Corporationnek.
A Maruti Udyogot 1981-ben alapították, az autógyártás 1983-ban kezdődött meg az üzemben. A Maruti 800-asokat 1984-től gyártották, Magyarországra 1988-tól hozták be őket.
Tűnjön bármilyen egyszerűnek, a magyar 800 DX-ek viszonylag jól felszerelt autók voltak az indiai 800-as alapmodellhez képest. A legfontosabb extra a tekercsrugós hátsó futómű, hiszen a sima 800-asnak hátul teherautó-stílusú laprugói voltak. A DX-tulaj a fentieken túl hozzájutott ajtózsebekhez, hátsó ablaktörlőhöz is.
Volt idő, amikor a Maruti Udyog évente félmillió 800-ast is eladott a hazai piacon, a kiskocsi népszerűségben a Hindustan Ambassadort és a Premier Padminit is letaszította az első helyről. Ám amióta az újabb Altót is párhuzamosan gyártja a cég, a néhány évvel ezelőtt minimális frissítésen (új orr, műszerfal, ötfokozatú váltó, légkondicionáló-berendezés a DX-ekben) 800-asokra mind kevesebb vevő akad, a gyártását rövidesen befejezik.
Eleinte tehát a Merkur, később a Magyar Suzuki hathatós közreműködésével a Marutik nagyjából 1996-97-ig találták meg a csatornákat a magyar vásárlókhoz. Ám az eleinte drágának tartott nyugati termékből a végére csórók járműve lett, olyanoké, akiknek még Suzuki Swiftre sem telt, ám mindenáron új autóhoz akartak jutni. Pedig a késői példány műszerfalán már volt óra is. Manapság pedig… Egy bevásárlókocsit toló hajléktalannak előbb adják meg az elsőbbséget, mint szegény marutisnak.
Roboghatsz akármennyivel, villoghatsz, dudálhatsz,
ha Marutit vezetsz, a gyalogos mindenképpen lelép eléd
a járdáról, mert:
a) fel sem merül benne, hogy autó jön;
b) nem hiszi, hogy odaérsz, mire ő komótosan átszeli az úttestet;
c) kontaktlencse nélkül észre sem vesz téged.
Ezt a kocsit még a fekete macska sem méltatja arra, hogy éjszaka átfusson előtte az úton. Az autóstársaktól pedig ne várj kegyelmet – aki 2008-ban Marutival grasszál, felölti a láthatatlanná tevő ködmönt. És retteghetsz, hogy szét ne lapítson valami kamionszerű Toyota Yaris.
Az autószerűtlenség egyéb területeken is elkíséri a Marutit. Akár a régi súly-, akár a mostani teljesítményadós korszakot nézzük, érezhető állami sarc lényegében nem sújtja. A kötelező biztosítása észrevehetetlen. Cascót egyáltalán nem lehet kötni rá. Ha pedig jó, a fogyasztása sem haladja meg egy csiptuningos Yamaha Jogét. És az alkatrészeit közérti áron mérik. Ennél olcsóbban autózni lehetetlen.
Ennyit az általánosságokról, jöjjön a teszt. Bizony, 2008. februárjában még találtunk működőképes, vizsgás Maruti 800-ast. Eredetileg azt hittem, csodás leletre tettem szert a mogyoróbarna (mogyorószürke?) példánnyal, de azóta belenéztem a hasznaltauto.hu-ba a cikk miatt (80 példány eladó, 50-400 ezer forintig), meg az utcán is elkezdtem észrevenni őket, sőt, a Népítéletben is megtaláltam közel félszáz jelenkori és volt Maruti-tulaj véleményét . Annyira tehát nem is kopott ki a típus. Csak, mint mondtam, láthatatlanná vált.
A szóban forgó kocsi jelenleg egy pilisvörösvári család n+1-edik autójaként szolgál, akárcsak manapság a legtöbb hozzá hasonló. 1991-es, néhány évesen, 400 ezer forintért, igen jó állapotban került a flottába, akkor még kizárólag a tanárnő anyuka használta. Az anyuka közben többszörös nagymama lett, a Maruti pedig végigszánkázott a családi hierarchián: először a gyerekek használták, aztán hézagkitöltő pótjárművé vált, mostanában pedig a fűnyíró és a szegélyvágó között lakik a régi ház mellett. Már csak néha lép akcióba, ha autóvákuum keletkezik a családban.
Számomra rejtély, hogyan keltik életre hosszabb állások után. Úgy ültem a kormánya mögé, hogy aznap délelőtt már futott egy kört a nagymama alatt (az ő Fabia Ecóját kölcsönkérte a sógornő, viszont valamivel el kellett ugrani a boltba). Állítólag ilyenkor könnyebben beröffen, mint pihentetés után. Hát…
Volt már sok borzalmas autóm, egyik-másiknál mélypszichológiai ismeretek és idomári képességek kellettek, hogy életre keljenek. Ilyen gonosz szemétládával sosem találkoztam. Rosszabb volt, mint döglött macskát egérfogásra biztatni. Annyit azért tudtam, hogy a nyolcszáz köbcentis, háromhengeres motor karburátoros, tehát kell a szívató.
VAJON HANYADIKBAN MEGY FEL A MARUTI DOBOGÓKŐRE? EGYÁLTALÁN, FELMEGY? LAPOZZANAK, MEGTUDJÁK.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
