Nincs mese, másként kell néznünk a KIÁ-ra. Ezt nem csak a gyűlölt autók iránti empátia mondatja velem, hanem a gyakorlati tapasztalat is, amit az elmúlt időszakban kipróbált KIA autók révén szereztem. Szinte mindegyik KIA kellemes meglepetéssel szolgált. A Sorento után most a Magentis hamuszürke kárpitjába huppantunk.

A megújult Magentis több mint egy éve jelent meg a hazai piacon, így - elméletben - lett volna ideje bizonyítani. Sajnos csak elméletben, mert ember legyen a talpán, aki látott már közelről élő Magentist. A potenciális középkategóriás autóvásárlókat nem a hűtőmaszkon villogó cápafogak riasztják el, hanem az átkozott műanyagtalpú táblácska, amit a szalonban szégyenkezve helyeznek az autó elejbe. Ott is az utolsó sor, ami azonnal az ajtó felé mutatja az irányt. A Magentis ára sajnos igen magasra sikeredett. Pedig igazán jó kis autó.
Tesztautónk 1997 cm3-es, benzines, soros négyhengeres motorja nemzettársától, a Hyundaitól származik. A kapcsolatot a motorblokk öntvényén fellelhető emblémák is megpecsételik. Ha további rokoni kapcsolat után kutatunk, akkor a Mitsubitshihez vezetnének a szálak.
A 136 lóerős teljesítmény papíron jól néz ki, akár elég is lehetne. A valóságban a 100 kW-ot a Magentis 1600 kilogrammja jócskán felemészti. Ráadásul sem az alacsony, sem a magas tartományban nincs bűvös nyomaték, bár azt a keveset szépen, egyenletesen adja le. A hivatalos adat a 6000-es percenkénti fordulat környékén produkált 180 Nm. Ha a Magentis belelendül, kicsit üvölt ugyan, de szépen autózható. Meg kell szokni, akkor nincs vele baj. A versenyzőknek inkább a V6-os, 168 lóerős, kettőötös motorváltozatot ajánlanám.
|
Az eddigi tapasztalatok alapján úgy tűnik, a Kia még tapogatózik, és az ígéretes próbálkozások között nem találja igazi arcát. Míg Nak-Chul Kim Sorento-munkája szinte kifogástalan, Jong-Min Cha Magentis tervezése sokkal jobban megosztja a tömegeket. Nekem első perctől tetszik, főleg Min-Ho Kho és Jae-Kook Song modellfrissítése, ami a már említett cápafogakkal rakta föl az i-re a pontot. Próbáltuk hasonlíthatni a futó típusokhoz, és gyártottuk a teóriákat. Egyesek egyenesen Mitsubitshi Sigma alkatrészeket véltek felfedezni, míg mások egyszerűen értetlenül álltak a KIA legdrágább fejlesztése előtt.
A mi Magentisünk fehér volt, ami különösen jól áll neki, még nagyobbnak láttatja, mint amekkora. Nem nagyobb, mint egy Honda Accord, de külsőleg - és főleg belsőleg - sokkal nagyobbnak éreztem. A vezetési élmény is határozottan nagy autós. Olyan jó értelemben vett kellemes Volga-érzés.
Belül hideg szürkeség uralta az autót. Ha a kifogásolható minőségű, csúnyácska üléskárpit helyett valami meleg színű, igényes anyagot alkalmaznának, nagy lenne az előrelépés. A többi műanyag minőségével nincs baj. Semmi nyiszorgás, zizegés, széthulló elemek. Az összeszerelés minősége is meggyőző. Ahogy a Saabok a pohártartó mechanizmusukkal, a KIÁ-k a hamutartójukkal kápráztatják el a halandót. A Magentisben is fantasztikusan igényes hamutartó-megoldást találunk. Hogy a szivargyújtót se kelljen nélkülözniük a mozgó, laptoppal egybenőtt brókereknek, külön, a Magentis hamutartóján kívül kialakított 12V-os villanyra lelünk.
A székek kényelmesek, és a középső könyöklő is jó szolgálatot tesz. A kézifékkar a vezetőhöz van közelebb. Behúzva kicsit már túlságosan balra meredezik. A váltó sajnos nem állt a helyzet magaslatán, kissé akadozva mozgott; mintha a váltórudat két szoros valami között kéne mozgatni. Nem tudom, ez a szerkezet, vagy csak a váltókulissza hibája, de tény, hogy nem kellemes. Tesztautónk viszonylag új volt, lehet, hogy a későbbiekben bekopik. Mint amikor a frissen festett szobafalon a foltok eredete után kutatva kérdőre vonjuk a festőt: ja az kérem, összeérik.
Ami nagyon tetszett: nincsenek felesleges kapcsolók és üres helyek. A középkonzolról a klíma vezérlésén kívül szinte minden kapcsolót száműztek. A fontosabb opciók baloldalra kerültek, így itt van a kipörgésgátló kapcsolója, amit gyanús módon TCS-nek hívnak, akárcsak a Mitsubishinél. Természetesen elöl-hátul villanyablak, villanytükör gondoskodik a kényelemről. Az okos légkondícionáló a hidegben nem fúj levegőt a szélvédőre, amíg a rendszer fel nem melegedik. A négyszer ennyibe kerülő Lexus ilyesmit nem tudott, hidegben belülről is fagyasztotta az üveget.
A fűtés mégsem tökéletes. Kollégám egy Hévíz-Budapest etap után a lábtér melegítésének elégtelenségéről számolt be. Állítólag az út nagy részét a hölgy utas törökülésben ülve tette meg. Persze a történet hitelessége azonnal megkérdőjeleződik, amint kiderül, hogy egy bokszmérkőzésen voltak. Én tudom az igazságot: a vér és a verítékszag elvette az eszüket, és eufórikus állapotban fantáziáltak.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
