Talán háromszor nyomtam padlót egy hét alatt: az RX nyugis, mint semmi más. Leszámítva persze a többi Lexust. És semmi köze a terepjáráshoz.
Valamikor, egy Toyota sajtóbemutató repivacsoráján egy asztalhoz kerültem a zajcsillapításért felelős japán mérnökkel. A szokásos kényszeredett kommunikálás viszonylag hamar érdekes beszélgetéssé változott, ugyanis emberünk japános elhivatottsággal igyekezett beavatni munkájának részleteibe. Például hogy elvégeztek egy felmérést, amiből kiderült, hogy az emberek hallása kontinensenként változik, mégpedig elsősorban a beszélt nyelv hangszínéhez és rezonanciájához alkalmazkodva.
Példaként említette a japán és az európai nemzetek közti jelentős különbséget, miszerint a japán nyelvre a mély hangok a jellemzőek, miközben Európában a középtónus határozza meg a hallást. Mindebből következik, hogy egy olyan autó, amit egy japán Japánban csendesnek tart, azt egy európai vagy amerikai simán lefikázza a számára kellemetlen működési hangszín miatt.
E tény tudatában különösen értékelendő, hogy a Lexust világszerte úgy tartja számon a szakma - köztük természetesen az európai presztízsmárkák mérnökei is -, mint a legcsendesebb, leghatékonyabb zajszigetelésű autókat; mindamellett, hogy a legprecízebb gyártási minőséget is a Lexus produkálja.
Mindennek meg is van az eredménye, 1997-es bemutatása óta több mint egymillió RX készült. Amerikában ez a márka legnépszerűbb modellje, tavaly 108 775 fogyott belőle, közel háromszor annyi, mint az európai riválisokból. Európában a benzines luxus-szabadidőautók között az RX részesedése 21 százalék. Hogy ez így is maradjon, a Lexus lecserélte a benzinmotort, és emellett számos apró technikai újítást is végrehajtott.
A lökettérfogat 3 literről 3,5-re nőtt, a teljesítmény pedig 275 lóerőre, de nyomatékból is jut bőven (342 Nm 4700 1/min-en). Az új V6-ossal a 100-as sprint csak 7,8 másodpercig tart, a legnagyobb sebességet 200 km/órában elektronikusan korlátozzák. A fogyasztás a gyári adatok szerint nyolc százalékkal csökkent a korábbi kisebb, de kevésbé modern motorhoz képest, ám a 11,2-es vegyes átlagot nekem nem sikerült elérni - ez 13 és 16 liter között mozgott a fedélzeti számítógép szerint.
Ez az első olyan motor, amiben a Toyota, vagyis a Lexus kétszeres VVT-I szelepműködtetési rendszert alkalmaz. Ez magyarul azt jelenti, hogy a szívó- és a kipufogó oldali szelepsor is vezérelhető, előbbinél 40, utóbbinál legfeljebb 35 fokos eltérés valósítható meg. A szívócső hossza is változtatható, így mindezeknek köszönhetően az RX új motorja a világ V6-osai közül a legtöbb levegőt képes beszívni.
Ez persze csak a jéghegy csúcsa - lényegesen leegyszerűsítve az a helyzet, hogy a motor sokkal modernebb és csendesebb lett. Hiába vívott ki magának világhírt a Lexus csendességével, a zajszigetelésen is tudtak javítan. Új elemek a műszerfal mögött, a motorhezfedélen, a zajszigetelést szolgálják a szőnyegek, sőt, a speciális szélvédő is ( a belső oldalon akusztikus filmréteg nyeli el a zajokat, ami így állítólag akár 3 dB-lel is csökkenhet).
A középső, fő kipufogódobban olyan szelepet helyeztek el, ami kis fordulaton keltett rezonanciájával képes csökkenteni a kipufogózajt, miközben nagy fordulaton kinyit és növeli a teljesítményt. Mindamellett persze, hogy segít gyorsabban felmelegíteni a katalizátort és csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. A váltó is új, az ötfokozatú szerkezet sokkal gyorsabb és okosabb lett, 80 km/h-nál például 0,8 másodperccel gyorsabban vált, mint elődje, igaz, ha majd egy másodpercet tudtak faragni a váltási időből, akkor itt is volt az ideje a váltócserének.
Ezennel abba is hagynám a műszaki prezentációt, ám előtte még ki kell térnünk az összkerékhajtási rendszerre, valamint a terepjárási képességre. Ez nem lesz hosszú, ugyanis az RX tökéletes példája az amerikai piacra tervezett luxus-szabadidőautóknak, vagyis összkerékhajtási rendszerenék legfontosabb feladata a nyomaték átadása az aszfaltra.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
A Suzuki és a Honda is csatlakozott a Teslához
Már ők is ott vannak a Stellantis, a Ford, a Toyota, a Mazda és a Subaru mellet.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
