Korai búcsú a lengyel családi autótól
Polski Fiat 126p 650E - tartósteszt - 2000
Rohad, kényelmetlen, hangos és lassú, megbízhatónak sem nevezhető, mégis több mint hárommilliót gyártottak belőle. Ez csak szocialista országban fordulhat elő. Mintapéldája a kispolszki, melynek gyártását a napokban állították le a lengyelek. Kár. Legalább a XXI. századot megérhette volna.
![]() |
|
![]() |
|
Öt kispolszki után az ember meggondolja, mit írjon. Különösen, hogy a családban még mindig akad egy. A hivatalosan Polski Fiat 126p 650E névre hallgató járműnek ugyanis lelke van. Nem mindegy, hogy milyen hangulatban ül bele az ember. A túlzott vidámságra és a depresszióra egyaránt valamilyen gyanús zajjal, rángatással reagál, de ilyenkor sem szabad szidni, akkor ugyanis garantáltan lerohad.
A narancskorszak
Az első darab narancssárga volt, még a nyolcvanas évek végén. Akkor valamiért minden kispolák narancssárga volt. Biztos a lengyelek akciósan szereztek valahol ilyen festéket. A harmincháromezer forintról huszonkilencre lealkudott jószág vételáráért sokat már akkor sem várhatott az ember. Mondjuk ilyen keveset sem.
![]() |
|
|
![]() |
Az alapkivitel érdemleges tartozékai az 1980-ban gyártott járgánynál a következően alakultak: vákuumos ablakspricni, bowdenes önindító, jelképes fűtéskapcsoló a hátsó ülés előtt, baloldali tükör, krómozott ablaktörlő és lökhárító. Viszont már a kezdetektől széria a központi zár, elöl ugyanis olyan kicsi a hely, hogy a bal első ülésről is nyújtózkodás nélkül el lehet érni a jobboldali ajtó gombját, akárcsak az ablaktekerőt, amivel a klimatizálás is megfelelően szabályozható.
Az együtt töltött egy év alatt a kiadások jócskán meghaladták a vételárat, ám ez az eladásnál nem volt érvényesíthető, a pénzt ugyanis kizárólag az üzemképesség fenntartása vitte el. A kis genyónak először például a karburátora repedt meg. Bár ilyen dolog szerintem nincs, eredményeként az amúgy valóban kedvező, hat liter körüli fogyasztás egyből felugrott tíz fölé.
A jelenséget komoly tűzveszély is kísérte, ugyanis a kiömlő benzin szabályosan forrt a hengerfejen. De ez is semmi volt ahhoz képest, hogy a benzin szaga a korszerű fűtési rendszernek köszönhetően folyamatosan dőlt az utastérbe, és az embernek tízpercnyi autózás után már olyan szaga volt, mint egy olajmaffiózónak az átfejtés után.
Motor hátul, ember elöl, hideg mindenütt
![]() |
|
![]() |
|
Pedig a fűtési rendszer korát meghaladóan zseniális. A léghűtéses motor hátul, az ember meg, ugye, elöl. A kettő között egy alagút, amelyben a fordulatszámtól függően forgó motorhűtő ventillátor szállítja előre a hőt. A következmény: reménytelen befűteni a tágas utasteret. Igaz ehhez az is hozzájárult, hogy egyetlen, magát szerelőnek mondó sufnikirály sem mondta meg, hogy hiányzik a motorborítás fele. Persze huszonkilenc rugóért mit várjon az ember.
A következő tragédia a Budapest-Bakony-Budapest útvonalon következett be. Már az induláskor gyanús hangot adott a kipufogó. Aztán az M7-ről lehajtva elveszett. Tőből persze. A máskor észrevétlenül suhanó autó ettől üvöltő oroszlánná változott. Az érzés leírhatatlan, igaz, hazafelé két személlyel és két heti táborozás összes cuccával is képes volt elérni a 120 kilométeres óránkénti sebességet. Gyári adat: 105 km/h. Gyorsulásán jelentősen a kipufogóhiány sem változtatott, maradt a 0-80-ra hatvan másodperc körüli értéken.
A bajok sora ezzel nem ért véget. Következett a hengerfej-csere, majd a küszöbből kiesett nagyjából két kiló gitt. De az első laprugó törésénél telt be a pohár. Az autó kormányozhatatlanná vált. A szemétre érett darabot sikerült egy húszasért elpasszolni.
White Power
![]() |
|
|
![]() |
Nem adtam fel, hogy megbarátkozzak a típussal. Trabanttal mégsem jár az ember, akkor sem, ha nincs eleresztve. Csak a narancssárgákkal szakítottam egy életre. Következett egy fehér járgány, a közepesnek mondott '87-es évjáratból. Ez az igazi átmeneti korszak szülötte. Bár már műanyag lökhárítóval rendelkezett és nagy műszerfallal, marad a bowdenes önindító és a hátsó ülés előtt elhelyezett fűtéskapcsoló. Ja, és volt benne hátsóablak fűtés, tolató- és ködlámpa is. A motorborítás persze ebből is hiányzott, úgyhogy nagyon hideg volt benne, de legalább kiderült miért.
Ez a kuplunggal kezdte, a váltóval folytatta, és a hengerfejjel zárta kalandjait a szerelőnél. Ezek persze csak a nagyobb javítások voltak, mert a gyújtását reménytelen volt úgy beállítani, hogy ötszáz kilométer után ne kelljen hozzányúlni. De nagy nehezen ez az autó elvezetett egy igazi szakemberhez, aki nemcsak mondta, hanem tényleg értett a kispolákhoz. Bár nagyon sokba kerül, megérte.
![]() |
|
|
![]() |
A fehér jószág másik oldaláról is bemutatkozott. Kiderült, hogy alkalmas a három gyerek, három szoba, négy kerék célokból az első és az utolsó megvalósítására. A különböző állításokkal ellentétben ugyanis a jármű alkalmas szexuális kapcsolat lebonyolítására. Persze nem úgy van, hogy gyere buci hamm, bekaplak. Először ugyanis a két első ülést előre kell hajtani, majd az érintettek a hátsó ülésen foglalnak helyet. Jobb, ha a férfi már ekkor megszabadul a nadrágjától, mert később ez elég bonyolult lesz. Előjáték, stb. után az akció úgy hajtható végre, hogy a férfi a hátsó ülésen középen foglal helyet, két lábát enyhén terpeszben kitámasztja az előre döntött üléseken. Az előjáték végére a kíváncsi tekintetektől is megóv a jármű, az utastér ugyanis kellő hév esetén nagyjából tíz perc alatt annyira belehelhető, hogy az összes ablakon átláthatatlan párafüggöny keletkezik. A felvezetés után a hagyományos, nő felül, lovaglóülésben pozíció alkalmazható, persze aki kispolszkival csajozik, ne egy női kosárcsapat tagjai közül válogasson.
Persze ettől is jelentős anyagi veszteséggel sikerült megszabadulni.
Vételár: 135 ezer
Kiadások (benzin nélkül): kb.: 100 ezer
Eladási ár: 50 ezer
Ha autóvásárlási tanácsra van szüksége, forduljon bizalommal a szerzőhöz.
A leszúrt rittberger
![]() |
|
![]() |
|
A barnásvörös, mattult fényezésű csoda tárgyi apportként került a házasságomba. Kiválasztásához semmi közöm nem volt. Együttélésünk ennek ellenére egészen addig felhőtlennek tűnt, amíg nem sikerült széles felniket szerezni rá. Egyébként király, 145/70x13-as gumik, mutatós megjelenés, csakhogy. A felni baloldalt elöl három centit állt ki a kasztni síkjából, jobbra elöl illeszkedett. Hátul fordítva. Baloldalr belesimul, jobbra kiáll. A kasztni alaposabb szemrevételezése után kiderült, ez az autó bizony egyszer már felborult, ráadásul nem is kicsit. És szépen meg is csavarodott.
És néha nem indult, mint minden kispolák, és állandóan be kellett állíttatni a gyújtását és persze az olaj is szépen fogyott belőle. De ezek a tulajdonságok a szériafelszerelés részei, úgyhogy nem zavartak. A csavart kasztni azonban több volt a soknál. Egy nepper vette meg, de a gyári, 135x12-es kerekeket visszatéve a rutinos csávónak sem tűnt fel a csavarodás.
A kulcsos
Az áttörést és a megbocsátást a jelenleg is használt, 1990-es évjáratú, szintén barnásvörös darab hozta meg. Egy tulaj, az is a Rózsadombon, Merkur által kibocsátott garanciajegy, 25 ezer futott kilométer. Kulcsos indítás, makulátlan belső, külső. Még motorborítása is van, működő termosztáttal, úgyhogy megfagyni nem lehet benne. Különösen, mióta sikerült egy igazi gyári fűtőmotort szerezni bele. Azóta már az első szélvédő párátlanítása sem okoz problémát, úgyhogy nem kell egy rongyot tartani a műszerfal közelében az őszi reggeleken, és a dugókban sem fagy meg az ember fia, vagy lánya.
A széles kerekek természetesen az utódra is felkerültek. Azóta nem támolyog az úton, képes egyenesen menni elengedett kormánnyal akár ötven métert is. Erre a darabra az elmúlt húszezer kilométer alatt mindössze harmincat kellett költeni az olajcserékkel együtt, átlagfogyasztása városi használat mellett 6,3 körül alakult. Ennyi kilométer alatt csak egyszer hagyott cserben. És ha nem töri végig az oldalát egy rendőrautó, talán a hátsó sárvédők sem rohadnak ki ilyen gyorsan.
Az ötödik
Egy kölcsönkapott darab volt. Két hónap alatt csak egyszer szívatott meg, amikor késő este bedöglöttek a lámpái. Hatodik? Nem valószínű, hogy lesz. Hacsak egy utolsó darabot meg nem sikerül szerezni Lengyelországból. Mert jó dolog szeretni egy márkát, egy típust, de még jobb egy autóval közlekedni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
