Unokatestvérem, Zsófi nagyon boldog új autójával. Nem érdeklik az autók, azért vette a cee'det, mert én mondtam. És ha most azt mondanám, itt van ugyanaz pirosban? De nem mondanám, mert ez nem ugyanaz az autó.
Direkt orral állok be a parkolóba, hogy először az 1-es BMW-re kísértetiesen emlékeztető, csinos fart lássa meg. Le is mosattam a randevú előtt, és belül is tiszta az i30. Előbb odaadom a súlyos, csillogó, bicskaszerűen nyíló kulcsot (ez meg pont olyan, mint a VW-csoport autóié), hogy lenyűgözzem. Zsófi kicsit fanyalog, hogy milyen nagy és nehéz a kulcs, észre sem veszi a pirosban domborodó formákat, aztán beül, és közli, hogy böee, milyen undorító a kék műszerfal-világítás. Az övé szebb. Hát ennyit az első benyomásról.
Pedig az ő cee'dje és a mi i30-unk elméletileg ugyanaz a kocsi, ugyanattól a cégtől, a Hyundai Kia Automotive Group nevű koreai konszerntől. Érdekes, hogy a két tervezőbrigád mennyire máshogy oldotta meg ugyanazt a feladatot. És, egy percig sem kérdés, a Kia bizony valóban jobban. Legalábbis szerintem és Zsófi szerint. Meg az EuroNCAP szerint, de erről majd később.
A cee'd egy alanyi jogon létező autó. Igaz, ha véletlenül egy hasonló színű utolsó szériás ötajtós Corolla mellé parkolunk vele a bevásárlóközpontban, nem kizárt, hogy a Toyota kilincsét kezdjük majd rángatni kifelé jövet, de akkor is. Semmire nem akar hasonlítani, csak véletlenül olyan. És mellesleg harmonikus, arányos, szép.
Ellenben az i30 egy csinálmány. Fényszóróját felkúszatták a szélvédő felé, mert az most divatos, a hátsó lámpát a tető felé nyújtották meg, mert az is, arról a tényleg mellbevágó béemvés hasonlóságról már szóltam. Most egy kicsit trendibb, mint a cee'd, de nem lesz olyan időtálló. 2013-ban a nepper telepén az ötéves cee'd és egy ötéves i30 közül a Kiának fogjuk majd inkább elhinni, hogy kitart még öt évig.
i, mint...
A 30-at még nyomozzuk, de az i betű az inspirációt jelenti a kompakt Hyundai nevében. Inspiráció a vezetők új generációja számára, inspiráció, Európában a minőség és a magabiztosság mellett a Hyundai márka harmadik fő jellemzője, mondja a bullshit. De ennek ellenére sem tudom utálni, hiszen tényleg jó ez is, majdnem annyira, mint a cee'd.
Belül pedig dettó: a Hyundai hatásvadászabb és zavarosabb is, mint idősebb ikre. Csak egy dolog, egy másság tetszett benne jobban: a konzervatív, négy elkülönült, két-két egyforma méretű órából álló műszerfalat többre tartom a Kia nagy központi sebmérős megoldásánál. De Zsófi nem, mert ő szereti, ha a sebességet központi helyen látja. A többiben viszont egyetértettünk.
A cee'dben minden a helyén van, mindent kényelmesen elérni, minden kapcsoló szinte odatolja magát az ember keze alá, minden információ a szeme elé. Az i30 központi kijelzője ellenben meghökkentően kusza, kétségbeesetten próbál minden információt egyszerre megjeleníteni. Tök jó érzés, amikor végre kikapcsoljuk a rádiót, és eltűnnek a pici számok, betűk, hogy immár egy digitális óra és egy külső hőmérő látható, olvasható számai maradjanak a helyén. Hat karakter ugyanazon a helyen olvashatóbb, mint hatvan.
De a lényeg azért a Hyundaiban is oké: elül-hátul remekül elférni, a térd nem ver bele semmibe, jó fogású a kormány, kézre esik a váltókar, a kézifék. Van ami még okébb, például az első ülések határozottan kényelmesebbek, mint a Kiáéi (négy magánhangzó!). Vagy praktikus a fedeles rekesz a középkonzol tetején. És a zenebemenetek, az USB- és a jack-csatlakozó is jobb helyen van, megvilágítva (kékkel, naná) a nagy könyöklődobozban. Ha lent felejtjük az iPodot éjszakára, nem szúrja úgy a szemeket, mint a Kiában a váltókar előtt.
Van, ami kevésbé oké. A két első ülés közti könyöklőre támaszkodva nem értem el olyan könnyedén a váltókart, mint a cee'dben, és a Kiában az ajtó karfája is kényelmesebb volt, az ablakemelő gombjait is könnyebben elértem.
Ugyanaz az érzésem, mint a külsőnél. Mintha a Hyundai nem ésszel, finoman, hanem kényszerből, erőből akart volna valami mást csinálni a cee'd helyett. De az ehhez túl jól sikerült, így végül csak rontani sikerült az eredetin. Katalógusfotókon talán jobban mutat a Hyundai belseje, de az életben elég egy perc eldönteni, hogy inkább visszaülök a Kiába.
Viselkedésre egyforma a két kocsi? Ki fog derülni a következő oldalon.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
