2004.03.23. 09:02

A Mercedes-Benz német szakemberei Spanyolországba utaztak, hogy kivizsgálják a minőségi-feketebáránynak számító Vito gyártósorai mellett uralkodó lazaság okait. Rájöttek, hogy a temperamentumos formához párosuló mediterrán összeszerelési minőség legyőzésére csak akkor van remény, ha a napos gyártósorokon ezután minden autó a semmivel össze nem téveszthető sallangmentes, német dizájn jegyében születik. Megalkották hát az új Vitót.

csik.jpg

A cél a valódi Mercedes-kinézet kialakítása,és ezzel együtt a vásárlók kényszerű márkahűtlenségének megelőzése volt. Első lépésben vettek egy dobozt és raktak rá egy jó nagy csillagot, nehogy tervezés közben szem elől tévesszék a célt. A csillag két oldalára - a hagyományok jegyében minden funkciót közös üveg alá rejtő - csepp alakú Mercedes lámpák kerültek, amivel aztán a Vito formájának sorsa véglegesen megpecsételődött. Innen már egyenes út vezetett az óriás Vaneóhoz. Ha a kísérlet sikerül, a Mercedes két legyet üt egy csapásra: leendő vásárlóit egyszerre győzné meg a Vito minőségéről, valamint a Vaneo szépségéről is.

A formához igyekeztek minőségi tartalmat párosítani, mivel a korábbi modellt ezen a téren érte a legtöbb kritika. Az általam próbált, alapértelmezett belső terű Vito egyetlen sor üléssel, - azaz három hellyel - és lemez válaszfallal szerelték. Szerencsére lehetőség van minimális felárért a két utasülést egyre cserélni, ami nagyobb nyereség, mint gondolnánk. Történt ugyanis egy jelentős változás: a korábbi verzióban a műszerfalra helyezett váltókar most a középső utas lábának a hétköznapi használatban indokolt helyére került, ami miatt hárman csak komoly kényelmetlenség árán utazhatnak a legegyszerűbb berendezésű Vitóban, míg két teljes értékű üléssel élménnyé tehetjük utunkat, feledtetve a középkonzol ergonómiai hiányosságait.

Egy munkaeszközként funkcionáló autóban a kényelem mellett a könnyű tisztíthatóság is az elsődleges tervezési szempontok közt szerepel. A "tisztíthatóság", mint kifejezés az autóiparban "műanyagnak" fordítandó, amiből találhatunk is bőven a Vitóban. De ez azon ritka alkalmak egyike, amikor a jelenség nem kap negatív felhangot, mivel a tervezők különös odafigyeléssel válogattak a rendelkezésükre álló haszonjármű-fröccsöntvények közül. Például a padló sík és összefüggő műanyagburkolata lehetővé teszi, hogy akár egy felmosófával gyönyörű tisztaságot varázsoljunk esős, sáros kalandjaink után. De ezzel azért vigyázni kell, mivel az akkumulátor és a hozzá tartozó elektronikák egy része a vezetőülés alatt kapott helyet. Árasztásos takarítás nem javasolt.

A műanyagok minőségével és a beltér kialakításával igyekeznek minden vásárlót biztosítani arról, hogy Vitójával nem a Mercedes mostohagyerekéhez jutott. Ez a törekvés fedezhető fel a korábbi változatból valamint a Sprinterből ismert bajuszkapcsolók - a ződcséges mercitől eredeztetett - univerzális irányjelzőkarra való cseréjében, aminek kezelése senkinek sem okozhat gondot, aki valamikor vezetett már csillagos autót. Hasonló jelenségek után kutatva akadt meg a szemem a műszerfalon, ahol a Magneti Marelli felirat látványa már nem lepett meg, mivel hagyományosan az olaszok gyártják a Vito műszeregységét. Ráadásul most már mercedesesen digitális középrésszel, én mégis némi fenntartással közeledek ahhoz, hogy a németek ismét bizalmat szavaztak az olasz elektronikának.

Az első elinduláshoz készülődve csodálkozással konstatáltam: nemhogy olajnyomásról, de még a vízhőfokról sem tájékoztat semmi. Természetesen a túlhevülés elkerülésére beépítettek egy figyelmeztető lámpát, de aki kímélné autója turbóval szerelt dízelmotorját, lelki nyugalma érdekében kénytelen bőven kivárni az első tempósabb előzésig. A víz hőfokára az utastérfűtésből sem következtethettem a TEMPMATIK fantázianevű klímával szerelt tesztautóban, mivel a motor beindulása után azonnal elektromos fűtőszál gondoskodott a befújt levegő melegítéséről, így kényszerítve azonnali távozásra a szélvédőre fagyott és az óriási orr miatt lekaparhatatlan jeget.

Ha pedig a jég már nem akadályoz a kilátásban, megteszik helyette az első oszlopok. Vaskosak, ráadásul alul kettéválnak. Óriási holtterüket még a káros hatást enyhíteni kívánó kis üvegek sem csökkentik jelentősen. Városban különösebb nehézség nélkül bújhat el mögöttük egy teljesen kifejlett járókelő. Ráadásul van egy másik kilátást akadályozó tartozék is, melynek jelenléte a mai, minden kis műanyag patenton spórolni vágyó autógyártás ismeretében, felettébb érthetetlen. A tesztautóban nem volt üveg sem a raktérelválsztó-falon, sem a hátsó ajtókon, mégis felszerelték az első szélvédő közepére a belső visszapillantó tükröt. Saját tulajdonú autókon javaslom az első elindulás előtt eltávolítani.

Az oldalról ajánljuk

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

tegnap, 16:58
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22